שת"פ ישראלי-פלשתיני-יפני לייצור שמן זית יחל בגליל בחסות ממשלת יפאן וסטף ורטהיימר

בפרוייקט ישתתפו 20 פלשתינאים ו-20 ישראלים, בעלי בתי בד ומפעלים לייצור שמן זית ובתי בד

פרוייקט עסקי ישראלי פלשתינאי משותף לייצור שמן זית לייצוא, בחסות ממשלת יפאן והמרכז לפיתוח יזמות של התעשיין סטף ורטהיימר מגן התעשייה לבון (הנקרא צור), יחל היום (א').

בפרוייקט ישתתפו 20 פלשתינאים ו-20 ישראלים, בעלי בתי בד ומפעלים לייצור שמן זית ובתי בד. תחילתו התאפשרה לאחר שרק ביום חמישי האחרון קיבלו המשתתפים הפלשתינאים אישור כניסה ושהייה בישראל.

הצדדים מתכוונים להקים תאגיד ישראלי-פלשתיני-יפני משותף, לייצור וייצוא שמן זית, לאחר 5 ימים במהלכם ישתתפו הצדדים בתובל שבגליל, בקורס בו ירצו מומחים מישראל, מהרשות הפלשתינית ומאטליה, על ענף הזית.

כן יתקיימו סיורים בכפרים ובישובים שהחלו במסיק ובבתי הבד וביום רבעי השבוע יתקיימו גם הרצאות בנושא שת"פ כלכלי במזרח התיכון, בהשתתפות התעשיין ורטהימר, נציגים משגרירות יפאן ופרופ' אוורטאני מאוניברסיטת שכם, שייצג את הרשות. כן יתקיימו מפגשי עבודה משותפים ויוקם התאגיד המשותף לצדדים, לצורך תחילת שיווקו של שמן הזית המשותף.

יזם הפרוייקט, עודד שלמון, בוגר קורס יזמות של ורטהימר, אמר כי מטרת הפרוייקט היא יצירת אפיקי ייצור ושיווק של שמן הזית בישראל וברשות הפלשתינית, כדי לייצאו ליפאן ולמדינות נוספות, תחת מותג משותף, לצד שיפור הרמה המקצועית של ייצור שמן זית באזור והעלאת הכנסות החקלאים בישראל וברשפ"ת בענף זה.

הפרוייקט מתקיים בחסות ממשלת יפאן, באמצעות ארגון הסיוע היפני ג'אייקה, המקיים בשגרירות יפאן בישראל מחלקה בנושא שת"פים פלשתינים-ישראלים. מנהלו המדעי הוא פרופ' שמעון לביא ומנהלו המקצועי הוא פרופ' זאב הירש. הקשר הפלשתיני נעשה בשיתוף מועצת הזית ברשות, שבראשה עומד פארס אל ג'ארבי ובסיוע המנהל האזרחי. קורס שני, גם הוא בשפה האנגלית, כבר מתוכנן למהלך שנת 2006.

שלמון מסר כי עד לפני 15 שנים לא היה כלל שימוש בשמן זית ביפאן ואילו כיום, עם התגברות המודעות למזון בריאות, השימוש בו ביפאן הולך וגדל.

בישראל, בה החל מסיק הזיתים בגליל בימים אלה, נחשב ענף הזית לאחד החשובים בחקלאות, כולל 220,000 דונם נטועים של זיתים ויבול שנתי ממוצע העומד על 6,000 טון. בשנה שעברה יוצרו 10,000 טון שמן זית ואילו השנה צפוי יבול נמוך בהרבה.

צריכת שמן הזית בישראל גדלה ב-6% בשנה בשנים האחרונות, לאחר שמ-99' עד 2002 זינקה ב-133% והיום היא עומדת על 14,000 טון בשנה. בעשור הבא מתוכננת נטיעת 30,000 דונם עצי זית נוספים לשמן.