סמירה חורי

תנועת נשים דמוקרטיות בישראל

אחד מהישגיה הבולטים של סמירה חורי הוא הקמת המקלט הראשון לנשים מוכות במגזר הערבי. אולם המקלט, החיוני כשלעצמו, הוא פרט קטן בסדרת שיפורים שהכניסה חורי בחיי נשים ערביות בישראל ובני משפחותיהן.

חורי, ילידת 1929 כיהנה עד לפני כשנתיים כיו"ר תנד"י - תנועת נשים דמוקרטיות בישראל. התנועה נוסדה ב-1951 כארגון נשים יהודי-ערבי משותף, שחרת על דגלו פעילות למען זכויות שוות לנשים בכל תחומי החיים, הגנה על זכויות הילד ופעילות פוליטית למען דו-קיום ישראלי-פלשתיני. כל הנשים בארגון פועלות בהתנדבות.

התנועה מתמקדת בעידוד נשים ערביות לצאת לעבודה, ולשם כך היא עורכת קורסים להכשרה מקצועית ופתחה רשת של 42 גני ילדים, שאפשרו לנשים לצאת מהבית. רוב הגנים נמסרו לרשויות המקומיות במרוצת הזמן, ותנד"י ממשיכה כיום להפעיל ישירות רק חמישה גנים. בשנה האחרונה פעלה חורי להקמת גן-מעון לילדים נכים, ולקידום האינטגרציה של ילדים בעלי מוגבלויות במסגרות לימוד רגילות.

פרט לכך, פועלת התנועה, שלה כ-60 סניפים, להעלאת המודעות בקרב הנשים לזכויותיהן בכל תחומי החיים, באמצעות עריכת כנסים, קורסים וסדנאות. במסגרת המאבק באלימות כנגד נשים ורצח נשים על רקע "כבוד המשפחה", הקימה קו חם לנפגעות אלימות, מקלט לנשים מוכות ומעון לנערות במצוקה, המשרתים את המגזר הערבי.

"אני גאה בכך שהיינו הראשונים לפעול בתחום הנשים במגזר הערבי, ולשמחתי הרבה נוסדו בשנים האחרונות בעקבותינו ארגוני נשים רבים", אומרת חורי.