משרד התשתיות מתגייס לקידום מערכת הולכת הגז הטבעי בצפון

עפ"י הצעת מנכ"ל המשרד, על הממשלה להטיל אחריות אישית על שר התשתיות, שר הפנים והשר לאיכות הסביבה, לקידום הפרויקט בלוחות זמנים קצובים

משרד התשתיות יגיש לאישור הממשלה הצעה לקידום תוכנית מערכת הולכת הגז הטבעי בצפון. מנכ"ל משרד התשתיות, אלי רונן, מקדם את היוזמה על רקע עיכובים בתוכנית. רונן מציע כי הממשלה תטיל על שר התשתיות, שר הפנים והשר לאיכות הסביבה אחריות אישית לקידום הפרויקט בלוחות זמנים קצובים. על-פי ההצעה, יש להשלים את מערכת ההולכה לא יאוחר מינואר 2008, ולאפשר את הזרמת הגז הטבעי לאיזור חיפה לא יאוחר מסוף 2008.

בנוסף, על-פי ההצעה יש לפעול להשגת האישורים הסטטוטוריים של המקטעים הצפוניים עד יוני 2006 תוך מתן עדיפות לקידום, תכנון ואישור של המקטעים היבשתיים.

הקמת מערכת ההולכה בצפון מתעכבת בשל קשיים בקבלת האישורים הסטטוטוריים. לתוכנית יש מתנגדים רבים בעיקר מצד בעלי קרקעות דרוזים מאזור תל קשיש. לבעלי קרקעות המתנגדים הצטרפו גופים אחרים: רכבת, החברה הלאומית לדרכים, חברת החשמל, נמל חיפה, עיריית חיפה ועוד.

רונן אמר ל"גלובס", כי בתוואי הצפוני יש קשיים יסודיים. "כולם רוצים שיהיה גז טבעי, אבל אף אחד לא רוצה את זה בחצר הפרטית שלו. הבעיה העיקרית בקידום התוואי הוא בציר משה דיין שזוהי רצועת דרך צרה. אף אחד לא רוצה את צינור הגז אצלו בשל החשש ממגבלות פיתוח ובנייה".

רונן מבקש להקים צוות בינמשרדי שיהיה מחויב ללוחות זמנים בשל חשיבות הקמת מערכת ההולכה לתעשייה בצפון. על-פי הצעת ההחלטה תוטל אחריות על שר הפנים להביא את התוכנית לאישור סטטוטורי. שר התשתיות

נדרש לפקח על התקדמות התוכנית ולעדכן את הממשלה בפברואר 2006.

כיום מקדמת רשות הגז שני תוואים בצפון להנחת צינורות ההולכה: התוואי היבשתי באורך של 65 ק"מ מתחנת הכוח חגית, באזור יוקנעם, שם מתפצל הצינור לשניים - לאלון תבור ולמפרץ חיפה. עלות תוואי זה 70 מיליון דולר.

התוואי הימי מתייחס לקטע שבין חוף דור ועד למפרץ חיפה, תוך עקיפת הנמל, וחיבור לשדרות משה דיין. עלות תוואי זה היא 123-140 מיליון דולר.

במשרד התשתיות מציינים, כי יש חשיבות רבה לקידום התוואי הצפוני בשל הדרישה הגורפת מצד תעשיינים, ההפחתה הניכרת בזיהום האוויר הצפויה כתוצאה מהמעבר לייצור בגז טבעי.

"קידום מערכת הולכת גז טבעי לאזור מפרץ חיפה משרת את האינטרס הלאומי הן בהיבט של חיבור גז טבעי לתחנות הכוח ולמפעלי תעשייה באזור והן, ובמיוחד, בהיבט של הפחתת רמת פליטות המזהמים באזור חיפה", אמרו. חיפה היא העיר המזוהמת בארץ מבחינת איכות האוויר ואחת הסיבות היא המפעלים במפרץ וליד בתי הזיקוק.

משרד התשתיות מציע להטיל על שר התשתיות את ריכוז הפעילות הנדרשת כדי להביא את הגז הטבעי לצרכנים במקטעים הצפוניים עד תחילת 2008.

רונן אמר ל"גלובס", כי "יש מוטיבציה להקדים את הקמת מערכת הולכת הגז הטבעי. הספק המצרי - EMG צפוי להזרים גז לישראל בתחילת 2007. משרד התשתיות יתמוך בקידום כל חלופה ימית או יבשתית שתהיה החלופה המהירה ביותר. החיסכון שיווצר מהמעבר לשימוש בגז הטבעי הוא עצום. חברת החשמל מדווחת על חיסכון של 400 מיליון דולר כתוצאה משימוש בגז הטבעי באשדוד בתקופה של פחות משנתיים".

מנהל רשות הגז הטבעי, שוקי שטרן, אמר כי "הסוגיות הסטטוטוריות אינן חזות הכול. מעבר לשאלה הסטטוטורית יש לפתור את נושא הטיפול בקרקעות וכן את סוגיית המימון. הטיפול התעכב בקידום התוואי הצפוני בשל הצורך להשלים משימות דחופות יותר בהקמת מערכת ההולכה, כמו למשל הסדרת הציר מאשדוד".

לדברי שטרן, ניתן יהיה לבצע את עבודת הקמת הצנרת במקביל לעבודה על השלב השני של המקטע הדרומי. שטרן מדגיש, כי הוא מתנגד לקידום התוואי הימי וזאת כיוון שהוא לא מייצר אלטרנטיבה מלאה לתוואי היבשתי. "התוואי הימי הוא אולי פתרון טוב לטווח הקצר, אך הוא אינו יעיל לטווח הארוך וזאת כיוון שבכל מקרה נידרש להקים רשת יבשתית מנמל חיפה לאזורי התעשייה באלון תבור ויוקנעם, אמר.

שר התשתיות, בנימין בן-אליעזר קיים בשבוע שעבר פגישות בחיפה בעניין קידום צינור הגז. בן-אליעזר אמר ל"גלובס": "נפגשתי עם נציגי התעשיינים שמשוועים להגעת צינור הגז הטבעי למקום. יש בכוונתי לפעול בנחישות כדי לקדם את הקמת הצינור. תוכנית התוואי הימי והיבשתי מקודמות במקביל. קידום תוכנית זו היא פריצת דרך אסטרטגית כלכלית לצפון הארץ. אני משוכנע שבשיתוף פעולה עם ראש עיריית חיפה, יונה יהב, שהבטיח להסיר את ההתנגדות מטעם העירייה, נצליח לשכנע את כל הגורמים לשתף פעולה ולהבטיח את הקמת המערכת במהירות האפשרית".