ראש אמ"ן, אלוף זאבי-פרקש: "ישראל תזדקק בעתיד לעוד צעדים חד-צדדיים"

תא"ל עיבל גלעדי, מתאם ההתנתקות במשרד רוה"מ: "רק מהלך חד-צדדי יכול היה להביא לשינוי"

ההתנתקות - מהלך חד פעמי או שלב ראשון בתהליך? בשנה האחרונה, לקראת פינוי היישובים ברצועת עזה וצפון השומרון, הודיע ראש הממשלה, אריאל שרון, כי לא תהיה התנתקות שניה. ראש אגף המודיעין בצה"ל, האלוף אהרון זאבי-פרקש, נשמע היום (ד') קצת פחות נחרץ.

"ישראל תיאלץ לעשות יותר ויותר צעדים חד-צדדיים בעתיד, כדי לשלוט על התהליכים", אמר זאבי-פרקש במסגרת יום עיון בנושא "מצב האומה", לזכרו של אלוף אהרון יריב באוניברסיטת תל-אביב. "מטרת תהליכים חד צדדיים שכאלו היא לקדם את האינטרסים של ישראל".

גם תת אלוף (מיל') עיבל גלעדי, מי שכיהן כמתאם ההתנתקות במשרד ראש הממשלה, דיבר במהלך הכנס בשבחי המהלך. "אילו ניסינו לנהל את היציאה מעזה במשא ומתן ובהסכמה - עדיין היינו שם היום", אמר. "אם מישהו חושב שיכולנו לנהל משא ומתן עם הרשות על הפרטים - הרי שזה בלתי אפשרי, וזאת משום שאנחנו לא מבינים את הצד השני. זה כמו לקחת מטוס F-16, לשים לצידו פייפר ולומר להם 'טוסו יחד'. זה לעולם לא יעבוד.

העולם מקבל

"אין סיכוי להמשיך לנוע במשא ומתן. אם ננסה לדבוק באסטרטגיה הישנה של אוסלו נשיג את אותן תוצאות - זה נידון לכישלון. רק מהלך חד צדדי יכול לפעול בעת הזו. אני מאמין שבמציאות שבה אנו נמצאים כעת אפשר לפעול רק באמצעות נקיטת יוזמה ומהלך חד צדדי".

בתשובה לשאלה מהקהל האם ראש הממשלה יודע על כך שהוא מדבר בעד מהלכים חד צדדיים, ענה עיבל: "אני לא מדבר בעד הסדר חד צדדי, אני מסביר מה היה. אין דרך ללכת למהלך מתואם. אני לא סודק את אמירתו של ראש הממשלה לפיה זו התכנית ואין לה המשך, אבל רק מהלך חד צדדי יכול היה להביא לשינוי. העולם מקבל את זה שישראל יכולה לעצב את המציאות ולפעול בתגובה לטרור ובלבד שתשמור על אופציית שתי המדינות פתוחה".

יועץ נוסף של ראש הממשלה, אייל ארד, התבטא כבר אמש בדבר האפשרות כי ישראל עשויה לבצע מהלך חד-צדדי נוסף, אם המצב המדיני ידרוש זאת.

אבו מאזן לא משפיע

"אם נראה שלאורך זמן הקיפאון יימשך, למרות שהמצב המדיני נוח לישראל, ייתכן ונשקול להפוך את ההתנתקות לאסטרטגיה ישראלית", אמר ארד בכינוס של מכון "ראות" שנערך במרכז הבינתחומי בהרצליה. עם זאת הדגיש ארד כי "בינתיים התנתקויות נוספות זו לא מדיניות של ראש הממשלה".

במסגרת דבריו התייחס זאבי-פרקש גם למצב בגבול מצרים-עזה לאחר יישום תוכנית ההתנתקות ולסכנות הצפויות לישראל מכיוון הרצועה. לדבריו, פעילי ארגון הטרור העולמי אל-קעאידה ניצלו את הפרצות בגבול עם מצרים לאורך ציר פילדלפי כדי לחדור לרצועת עזה והעניין שלהם בישראל בתקופה האחרונה הולך וגובר.

על מצב הטרור העולמי והמקומי אמר ראש אמ"ן: "כיום הטרור יותר נרדף ואנו עדים לריסון הטרור הלאומי בשנתיים האחרונות. החמאס נמצא באחת הנקודות הקשות שלו מבחינת היכולת ולא מבחינת המוטיבציה, אך הדבר לא אומר שהוא אינו מסוגל לבצע פיגוע מחר בבוקר.

קיסינג'ר מתריע

זאבי-פרקש סיפר על פגישה שקיים לפני כחודש עם הנרי קיסינג'ר, לשעבר מזכיר המדינה האמריקני. בפגישה אמר לו קיסינג'ר כי מעולם לא היה משטר אמריקני כה אוהד כלפי ישראל וגם לא יהיה בעתיד, והוסיף "אל תתרגלו לזה".