חברת החשמל: חברת נתיבי גז תעשה הכל כדי שלא לקבל לאחריותה את הצינור הימי

דוחה את טענות החברה והמדינה נגד הצינור הימי; מבקשת ממזוז לפסוק במחלוקת על הקיזוז הכספי

"לצערנו, מסיבות לא ענייניות ושוליות, בלי כל קשר לאיכות צינור הגז הימי, מנסה חברת נתיבי גז בכל כוחה לדחות את קבלת קטעי הצינור שהוקם על-ידי חברת החשמל".

כך אומרת היום (ד') חברת החשמל, בתגובה לידיעה שפורסמה אתמול (ג') ב"גלובס", לפיה הממונה על התקציבים והחשב הכללי וגם חברת נתיבי גז, מסרבים לקבל את הצינור הימי עליו אחראית חברת החשמל. הסיבה היא טענה לסדרה של תקלות מהותיות ואי בהירות לגבי מצבו של הצינור בין אשדוד לחדרה.

חברת החשמל מאשימה בתגובה את החברה הממשלתית נתיבי גז. היא אומרת: "חברת נתיבי גז לא השלימה את הערכותיה, ולכן תשוב גם בעתיד ותעשה כל שביכולתה לא לקבל לרשותה מערכת שהושקעו בה מיליוני דולרים לטובת המשק הלאומי".

כפי שפורסם אתמול ב"גלובס", עם סיום הנחת הצינור גייסה חברת נתיבי גז חברה בינלאומית לעבודות ימיות, אינטק, לבדיקת הפרויקט. לפני שלושה חודשים הגישה החברה דו"ח המציב כמה דרישות מחברת החשמל: מסירת מלוא המסמכים הנדרשים, צילום תת-ימי של הצינור ובדיקה פנימית של הצינור. לפני שיבוצעו שלושת התנאים הללו, ממליצים מומחי אינטק, אל להן לנתיבי גז ולמדינה לקבל את הצינור לידיהן.

חברת החשמל מוסיפה ואומרת: "עד כה לא התבצע מהלך של מסירה ולא היה סירוב לקבל קטע מתוך הפרויקט. אם יתעוררו מחלוקות - ההסכם נותן פתרון ליישובן. יודגש, כי כל מסמכי הבנייה הושלמו והועברו כנדרש לידי חברת נתיבי גז".

בעניין הכיפוף בצינור במקטע שמצפון לחדרה, שכבר זוהה והמדינה טוענת שעל חברת החשמל לתקן אותו במימונה היא, אומר דובר חברת החשמל: "אין ויכוח מי יממן את התיקון המתחייב בצינור. התיקון הוא אירוע ביטוחי הממומן על-ידי הביטוח. "לחברת החשמל אינטרס חד-משמעי לקדם את הגעת הגז הטבעי. מאז הסבת תחנת הכוח אשכול להפעלה בגז, חסך משק החשמל 300 מיליון דולר".

על-פי ההסכם בין חברת החשמל והמדינה, החברה מנהלת הקמת חלק מתשתית ההולכה וממנת את הפרויקט. את ההחזר תקבל חברת החשמל בקיזוז למשך 15 שנה של דמי הולכת הגז.

החברה כבר קיזזה 75 מיליון שקל. לדברי חברת החשמל, היא פנתה ליועץ המשפטי לממשלה "בבקשה למנות בורר בסכסוך שהתעורר בינה לבין נתיבי גז והמדינה".