סאני אלקטרוניקה תובעת מיליון שקל מחברת סל סטאר

טוענת כי סל סטאר זייפה והעתיקה תוכנה שפיתחה להתקנת ממשק בעברית במכשירי סמסונג

חברת סאני אלקטרוניקה, המייבאת ומשווקת את מכשירי הטלפון הסלולריים של סמסונג בישראל, מחריפה את המאבק במי שלטענתה מזייפים ומעתיקים את התוכנות להתקנת ממשק בעברית בטלפונים. בחודשים האחרונים שכרה החברה את שירותיה של עו"ד טלי איתן, המתמחה בקניין רוחני, וערכה מעקבים באמצעות חוקרים סמויים אחר משווקי סלולר עצמאיים, במטרה לאתר את מעתיקי התוכנה העברית שסאני מפתחת עבור מכשירי סמסונג, ומפיצים אותן בצורה לא חוקית.

בחברה טוענים, כי במהלך החודשים האחרונים נתפסו כעשרה משווקים שצרבו תוכנות פרי פיתוח של סאני באופן לא חוקי. בסוף השבוע שעבר, הגישה סאני לבית המשפט המחוזי בחיפה תביעה בסך מיליון שקל, נגד חברת סל סטאר איי.אל בע"מ ומנהליה, בטענה לזיוף והעתקה של התוכנה בהיקפים גדולים מאוד. מעבר לכך, משווקים קטנים יותר שנתפסו לטענתה, הגיעו עימה לפשרה מחוץ לכותלי בית המשפט, לאחר שהתחייבו שלא להמשיך בהעתקת התוכנות.

בתביעה שהגישו חברת סמסונג העולמית וסאני הישראלית, באמצעות עוה"ד טלי איתן ויפה אלישקוב, נטען כי החברה הקוריאנית היא בעלת הזכויות במכשירי הטלפון הסלולרי שלה ובממשק בשפה האנגלית המותקן בהם. סמסונג וסאני, כך נטען, "פיתחו במשותף גירסת תוכנה, המאפשרת ממשק בעברית למשתמש, המותקנת במכשירי הטלפון הסלולרי של סמסונג, והינן בעלות כל הזכויות בתוכנה".

השתיים טוענות, כי "השקיעו משאבים ומאמצים ניכרים, כספיים ואחרים, בפיתוח מוצרי סמסונג, בייצורם האיכותי, בשיווקם ובבניית תדמיתם בקרב הציבור בארץ ובעולם, ובכלל זה בתוכנת הממשק בעברית. לאור ההצלחה הכבירה, קמים מעת לעת זייפנים וחקיינים רבים המנסים ליהנות מהמוניטין של סמסונג ולרכב על גל ההצלחה שלה".

בתביעה נטען, כי חברת סל סטאר, מנהליה ובעלי מניותיה - דרור מנחם מחיפה ואלי קסטרו מיוקנעם עילית, "ייבאו או רכשו מכשירי טלפון סלולרי מסוג סמסונג, וביצעו העתקה או התקנה או צריבה של תוכנת הממשק בעברית של סמסונג וסאני במכשירים אלה, ומכרו אותם או התקינו במכשירים את תוכנת הממשק בעברית, ללא הרשאה של מי מהתובעות ושלא כדין".

במעשים אלה, טוענות השתיים, עושים הנתבעים גם שימוש לא מורשה בסימן המסחר הרשום Samsung, זאת משום שבמסך הפתיחה של תוכנת הממשק בעברית מופיע סימן מסחר זה. "הפעילות המפרה", טוענות סמסונג וסאני, "מטעה את ציבור הצרכנים. צרכן הרוכש אצל סל סטאר טלפון סמסונג שבו נצרבה תוכנת הממשק בעברית, מוטעה לחשוב כי התוכנה שנצרבה היא מורשית מטעם התובעות או מי מטעמן, ואולם אין הדבר כך והצרכן אינו זכאי לאחריות או לשירות של מי מהן".

סאני טוענת, כי מכתב התראה ששיגרה לסל סטאר, הביא לחלופת מכתבים ושיחות טלפון בינה לבין עו"ד ענת פרטוש, המייצגת את סל סטאר. רק כאשר התברר "שעמדותיהם של הנתבעים אינן מאפשרות להביא לסיומה של הפרשה מחוץ לכתלי בית המשפט, לא נותרה ברירה בידן והן נאלצו לפנות לערכאות ולהגיש את התביעה".

סמסונג וסאני טוענות לשורה של נזקים בעקבות החיקוי לכאורה של הממשק. בין היתר, הן טוענות לפגיעה ישירה בהיקף המכירות ולאבדן הכנסות, וכן לדילול סימן המסחר וייחודיות תוכנת הממשק העברית ע"י צריבת עותקים לא מורשים שלה. לטענתן, "צריבה בלתי מורשית של תוכנת הממשק בעברית עלולה לגרום לפגמים ולפגיעה במכשירי הטלפון של סמסונג, וכפועל יוצא לפגיעה במוניטין שלה ובאיכות מוצריה. כמו כן, סמסונג וסאני נחשפות בפני תלונות או תביעות מטעם צרכנים מוטעים, לשירות עבור עותקים מפרים של התוכנה".

עוה"ד איתן ואלישקוב טוענות לשורה של עילות משפטיות: הפרת זכויות יוצרים וסימני מסחר, עוולות של גניבת עין ותיאור כוזב לפי חוק עוולות מסחריות, התעשרות שלא כדין לפי חוק עשיית עושר ולא במשפט, גזל מוניטין, הטעיית צרכנים לעניין מהות המוצרים וטיבם וביחס לזהות היצרן ונותן השירות, לפי חוק הגנת הצרכן.

מעבר לכך, כך נטען, מעשיה של סל סטאר מהווים "התערבות בלתי הוגנת בעסקיהן של התובעות, תוך הכבדה בלתי נסבלת על עסקן", לפי חוק עוולות מסחריות.

בנוסף לסעד הכספי בסך כמיליון שקל, סכום שאותו הן מתכוונות לעדכן בהמשך, מבקשות השתיים מבית המשפט להוציא צו מניעה קבוע, שיאסור על הנתבעים להשתמש בממשק, וכן יורה להם להעביר לתובעות כל העתק ממנו שנמצא ברשותם. כן הן מבקשות לחייב את סל סטאר למסור דו"ח פעילות ומכירות, מאומת ע"י רואה חשבון, שיאפשר להן לכמת את הנזק.

טרם הוגש כתב הגנה (ת.א. 960/05).