לא עניין של כמה גרושים

אם אתם מתכוונים לפרק את החבילה תכינו מראש חבילה של דולרים - המטבע המועדף על עורכי הדין; אבל גם האלטרנטיבות לא זולות > אורלי פלג מזרחי

כשמייקל דאגלס וקתלין טרנר הקיזו זה את דמה של זו וההיפך, במהלך מלחמת הגירושים בסרט "מלחמת רוז ברוז", התפקענו מצחוק. במציאות, הליכי פרידה עצובים יותר, אבל עולים לא פחות.

הגורמים המשפטיים תמימי דעים, שרק מעטים מבני הזוג המבקשים לפרק את החבילה מגיעים לגירושים לאחר שפתרו את כל המחלוקות, ואילו הרוב המוחלט נעזר בשירותים כאלה ואחרים, בין אם מדובר בפנייה לבתי המשפט (האזרחיים או הרבניים) ובין אם בהליכי גישור או בוררות. כשמדובר בגישור או בבוררות, העלויות עשויות להסתכם בכמה אלפי דולרים, בעוד עלות התחלתית של הליכים משפטיים יכולה להיות גם 10,000 דולר, ולטפס לסכומים גבוהים בהרבה.

שדה הקרב יקר

באחרונה פורסם ב"גלובס", כי שכר הטרחה של עורכי הדין בסכסוך בין איל התעשייה סטף ורטהיימר ורעייתו יעל מגיע ל-4 מיליון דולר. אז נכון שלא כולם נמנים על משפחת ורטהיימר, אבל גם זוגות שלא מונים את הונם במיליונים מותירים בשדה הקרב עשרות אלפי דולרים.

ההרפתקה הכלכלית מתחילה ברגע שאחד הצדדים מחליט לפנות לבית המשפט. חשוב לציין שאת הסכומים הנקובים בהמשך יש להכפיל בשניים, שכן כל אחד מהצדדים הניצים נושא בהוצאותיו.

לדברי עורך הדין בני דון-יחיא, מומחה לדיני משפחה, שכר הטרחה הבסיסי של עורכי דין לענייני גירושים נע בין 5,000 ל-20,000 דולר. המחיר כולל רק את 3-4 ישיבות בית המשפט הראשונות. עבור כל ישיבה נוספת יגבו עורכי הדין בין 300 ל-800 דולר. סכומים אלה אינם כוללים את אגרות ביהמ"ש (כ-3,500 שקל) והוצאות נלוות, כגון שירות שליחים, תשלום עבור תדפיסי בנק ועוד. לעלויות בסיסיות אלה יש להוסיף טיפולים נלווים של "אחרי שוך הסערה", כמו הליכי הוצאה לפועל לגביית מזונות או למימוש פסק דין או הסכם.

הפעלת חוקרים פרטיים, שבשירותיהם משתמשים לא מעט זוגות מתגרשים, מייקרת גם היא את ההוצאה הכוללת. כאשר מדובר בפעולה "פשוטה" כמו מעקב או תיעוד, גובים חוקרים פרטיים תעריף שעה הנע בין 40 ל-60 דולר. במקרים בהם נדרשת הפעלת ציוד ציתות או צילום מתוחכם, מתייקר גם שכר השעה של החוקר הפרטי. כשמדובר על חקירה כלכלית לגילוי חשבונות ונכסים, יכולה להגיע עלות שעת עבודה של חוקר גם ל-200 ו-400 דולר.

לדברי עוה"ד אוולין ויינשטיין, מומחית לדיני משפחה, לראיות אותן משיגים חוקרים פרטיים יכולה להיות השפעה מכרעת על החלטת מוסדות השיפוט, אולם עורך דין מקצועי יידע לייעץ לצדדים מתי כדאי להפעיל חוקר פרטי: "כשבעל, שאשתו לא עובדת, משיג ראיות לכך שהיא בוגדת בו, יש לו יתרון משפטי. על פי ההלכה והחוק, ישנו סיכוי גדול להחלטה לשלול את מזונותיה של אותה אישה. כפועל יוצא, יקטנו משמעותית הוצאותיו העתידיות של הבעל. לעומת זאת, אם האישה עובדת ומשתכרת היטב, ממילא לא ייפסקו לה מזונות אישה ולכן ההוצאה על המעקב מיותרת מבחינה משפטית."

ויינשטיין מספרת כי מניסיונה, הרבה פעמים הצדדים אינם מקבלים את המלצת עורכי הדין ומתעקשים על הפעלת חוקר פרטי, מתוך צורך פנימי להוכיח לבית המשפט שהצד השני בוגד. מצד שני, תוצאות חקירה פרטית לגילוי חשבונות ונכסים, עשויות להיות משמעותיות לביסוס תביעה לחלוקת רכוש.

שכר טרחה אסטרונומי

עו"ד דון-יחיא מציין שלעיתים ההוצאות הגבוהות ביותר בהליך הן דווקא שכר הטרחה המשולם לעורכי הדין, כנגזרת מהרכוש שמשיג אחד הצדדים. לדבריו, "נשים חוששות במקרים רבים שבן הזוג ינסה להימלט מאימת חלוקת הרכוש, שנצבר במהלך שנות החיים המשותפים, ולכן הן מוכנות להתחייב בפני עורך הדין על תשלום של 10-15% ממה שיצליח להשיג עבורן".

נקודה נוספת עליה יש לתת את הדעת נוגעת לביטול הזמן ולאובדן ימי עבודה: דיונים בבתי הדין מתקיימים רק בבקרים ופגישות עם אנשי מקצוע אחרים הקשורים לתיק, כמו חוקרים פרטיים, פקידי סעד לענייני משמורת על הילדים ועוד נערכות גם הן, לרוב, בשעות העבודה. עורכי הדין מעידים, שכבר נתקלו במקרים שאחד הצדדים איבד את מקום עבודתו במהלך הגירושים.

עלות מקובלת נוספת: תשלום עמלה לעורך הדין במקרה של מכירת הדירה המשותפת. העמלה נעה בין אחוז אחד מערך הדירה, כשמדובר במכירה רגילה, ועד 4% כשבית המשפט ממנה את עורך הדין ככונס נכסים של הדירה.

חוזרים לרב

בעוד בתי הדין הרבניים והאזרחיים הם מערכת משפטית מקבילה במגוון נושאים כמו חלוקת רכוש, מזונות או משמורת, מעניק החוק לרבנים סמכויות ייחודיות בכל הנוגע לעילות גירושים. וכיוון שמדובר במערכת מקבילה, ישנה חשיבות לשאלה באיזה בית דין התחילו הליכי הגירושים, שכן אי אפשר לדלג בין בתי הדין.

בהינתן התחשיב הכולל, הוצאות גירושים בבית הדין הרבני נמוכות מאלה הנהוגות בבתי הדין האזרחיים. לדברי הטוען הרבני נפתלי לוי, שכר הטרחה של טוען רבני יכול לנוע בין 2,500 ל-5,000 דולר. שכר טרחה זה כולל מספר מוגבל של ישיבות, ואינו כולל ערעורים. לסכום זה יש להוסיף אגרת פתיחת תיק, הנעה סביב 300 שקל לכל עילה בה מתבקש בית המשפט לדון (חלוקת רכוש, גירושים, משמורת וכו') וכמה עשרות שקלים לכל דיון, עבור פרוטוקולים. תביעה למזונות פטורה מתשלום אגרה ותביעה לשלום-בית נהנית מאגרה מופחתת של 217 שקל.

לדברי לוי, בשנים האחרונות ניכרת מגמה של עלייה בפניות לבית הדין הרבני: "גם עורכי דין החלו להגיש תביעות בבתי הדין הרבניים, אחרי שבתי הדין הפכו להיות יותר ליברליים, ופסקי הדין היוצאים מהם דומים לאלו שהיו ניתנים בבתי הדין האזרחיים".

בתי הדין הרבניים הם אלה העורכים את טקס הגירושים ומאשרים את הסכם הגירושים. במידה ובני הזוג ערכו הסכם, באפשרותם לפתוח תיק בבית הדין ולייצג את עצמם, מבלי להזדקק לעורכי דין.

מה האלטרנטיבה

לפני המבקשים להתגרש עומדות דרכים נוספות, שעשויות לחסוך עוגמת נפש והרבה כסף:

גישור הליך שבו שני הצדדים מסכימים בדבר זהות המגשר, המנסה לפתור את חילוקי הדעות לשביעות רצון שניהם. כאן ניתנת לכל אחד מהמתדיינים הזכות להפסיק את ההליך בכל זמן ולעבור להליכים משפטיים. גישור נערך לרוב אצל עורכי דין, אם כי בשנים האחרונות נפתחו קורסים לגישור גם לאנשים חסרי השכלה משפטית.

מחיר שעת גישור נע בין 75 ל-200 דולר, ועלות ניסוח ההסכם תהיה בין 1,000ל-2,000 שקל. מגשרים מבוקשים נוהגים לקבוע סכום גלובלי לתשלום למספר שעות קבוע מראש (הסכום נע בין 2,000-5,000 דולר), אולם על פי תנאי ההתקשרות לא ניתנים החזרים כספיים, במידה והגישור מסתיים בטרם נוצלו כל השעות עליהן שולם.

בוררות הליך הבוררות דומה להליכי בית משפט והוא תלוי בהסכמת הצדדים בדבר זהות הבורר. כתב בוררות מחייב כפסק דין וערעור עליו נעשה בבית המשפט. היתרון המשמעותי: זהות הבורר ידועה מראש ולצדדים ניתנת האפשרות לבחון, עוד בטרם ההתקשרות, את מזגו השיפוטי ולהתרשם מהחלטות קודמות שנתן.

שכר הטרחה של בורר נע בין 100 ל-400 דולר לשעה. התעריפים הגבוהים נגבים על ידי שופטים מחוזיים או שופטי בית משפט עליון בדימוס. ההליך מתאים לבני זוג שמסכימים ביניהם לסיים את הנישואין ללא התערבות בית המשפט, אולם חלק מהנקודות נותרו במחלוקת.

לדברי עו"ד דון-יחיא, ההבדל העיקרי בין הליכי גישור או בוררות לבין פנייה לבתי משפט, נעוץ בכך שעלות ההליך נגזרת ממספר הפגישות, בעוד שבבית משפט ישנם אלמנטים בלתי צפויים, שעשויים להגדיל באופן משמעותי את ההוצאות הכוללות.

באחרונה נפתח בחיפה מרכז המאגד אנשי מקצוע הקשורים לדיני המשפחה. ב"מרכז למשפחה וגירושים" ניתן להיעזר בשירותיו של צוות רב תחומי, המציע פתרון כלל מערכתי למשפחות הנמצאות לפני או במהלך גירושים. בין אנשי המקצוע במרכז ניתן למצוא עו"ד, מגשר, בורר (שופט מחוזי בדימוס), עובדת סוציאלית ועוד. הטיפול בלקוח מתבצע תוך תיאום בין אנשי המקצוע, במטרה להימנע במידת האפשר מפנייה לערכאות וכמובן, לצמצם את העלויות. המחיר נקבע פרטנית בהתאם לסוגי הייעוץ עליהם הוחלט. המרכז למשפחה וגירושים, דרך העצמאות 17, חיפה. טל' 04-8668424. "