השיפוי בגין הקמת אנטנה סלולרית יחולק בין החברה לרשות המקומית

יש להעניק עדיפות להקמת אנטנות סלולריות קטנות על פני גדולות, באמצעות הליכי אישור פשוטים יותר. כך ממליצה ועדת המנכ"לים לשינוי התקנות להקמת אנטנות סלולריות המסתמכות על תמ"א 36 א'.

ועדת המנכ"לים הגיעה למסקנה, כי עדיף מבחינת סיכוני הקרינה, הן מהמכשיר הנייד והן מהאנטנות, להקים רשת סלולרית באמצעות אנטנות קטנות ורבות, המשדרות בעוצמה נמוכה יותר, מאשר הקמת אנטנות גדולות ומעטות יותר המשדרות בעוצמה גבוהה.

עוד ממליצה הוועדה "לקבוע הסדרים על מנת להביא לידיעת הציבור המידע לגבי הקמת מתקני שידור סלולריים, ולאפשר שיתופו בהליכי התכנון". הוועדה לא דנה בשאלה כיצד בדיוק יימסר המידע לציבור ומה תהיה מידת השפעתו על ההליך.

בנוסף הוועדה ממליצה לשתף במידה רבה יותר את הרשויות המקומיות בהליך התכנון של מתקני שידור, ולהרחיב את שיקול הדעת שלהן בעניין. הנקודה המהותית בעניין זה קשורה למהות המחלוקת בנושא האנטנות הסלולריות, השיפוי על הנזקים הנגרמים מהקמתן.

בנושא זה הוועדה ממליצה "על קביעתו של מנגנון שיפוי, בהיקף שייקבע על-פי מידת מעורבותה של הרשות המקומית בהליך התכנון והיקף שיקול דעתה". כלומר ככל שהרשות המקומית מעורבת יותר והיקף שיקול דעתה רחב יותר, כך יקטן היקף השיפוי שיוטל על החברות הסלולריות.

עוד מוסיפה הוועדה בעניין השיפוי, כי על-פי הידע הקיים היום בעולם, אין מקום לקביעת ירידת ערך נדל"ן בשל שיקולים בריאותיים. המלצה זאת מסתמכת על כך שעדיין אין מחקר שהוכיח קשר בין קרינה סלולרית למחלות שונות.

כדי לקדם הקמת אתרים סלולריים קטנים ורבים על פני אתרים גדולים, הוועדה ממליצה על ארבעה מסלולי רישוי שיוגדרו בתמ"א 36א':

" מסלול אדום, העוסק בתרנים קרקעיים ותרנים הגבוהים מ-3.5 מטרים ומוצבים על מבנים.

" מסלול כתום - העוסק בתרנים שגובהם עד 3.5 מטרים ומוצבים על מבנים, תרנים קרקעיים בשטחים פתוחים ותרנים הגבוהים מ-3.5 מטרים על מבני תעשייה.

" מסלול צהוב, העוסק במודל מודיעין - פריסת אנטנות המשתלבות בריהוט עירוני ובניית תוכנית פריסה כוללת לעיר בשיתוף הרשות המקומית.

" מסלול ירוק - אנטנות עוקץ על גגות, אנטנות המשתפלות מגגות ומתקני גישה.

כל מסלול מכיל התייחסות מפורטת לתצורת הפריסה, שיקול הדעת של הרשות המקומית, מנגנון השיפוי ושיטת יידוע הציבור.

שר הפנים היוצא, אופיר פז-פינס, אמר בתגובה: "אין ספק שמדובר בהתקדמות ביחס למצב הקיים בכל הקשור לשקיפות, ליידוע הציבור ולקביעת נהלים דוגמת הוצאת האנטנות מדירות מגורים, אך עדיין מדובר בהצעה הרחוקה מרחק רב מזו שהוצעה לממשלה על-ידי המועצה הארצית לתכנון ולבנייה.

"ההצעה אכן נותנת פתרונות ראויים לאנטנות הגדולות ביותר, אך במקביל מאפשרת הקמת אנטנות עד לגובה של ארבעה מטרים מעל לגובהו של מתקן התשתית עליו הן מותקנות, דבר שמהווה פגיעה קשה בציבור ובזכויותיו.

"זאת ועוד: ההצעה מעקרת מן היסוד את ההצעה של המועצה הארצית, שביקשה להטיל את האחריות לשיפוי התושבים על החברות הסלולריות, ומשאירה את האחריות למרבית השיפוי בידי הרשויות המקומיות, דבר שעלול להביא להתמוטטותן התקציבית".

יו"ר מרכז השלטון המקומי, עדי אלדר, תקף את המלצות הוועדה ואמר: "ממשלת ישראל לא למדה דבר מהנזקים הכלכליים שכפתה על הרשויות המקומיות בשלוש השנים האחרונות ומקריסת הרשויות המקומיות בעקבות המדיניות הכושלת שלה.

"ההחלטה שלא להטיל על החברות הסלולריות את מלוא השיפוי בגין הנזקים שהן גורמות לתושבים, תגרום להוצאות של מיליארדי שקלים לרשויות המקומיות.

"לא נשלים עם ההחלטה הבלתי אחראית של ועדת המנכ"לים, וכל פסק דין שיוטל על הרשויות המקומיות בגין ירידת ערך נכסי התושבים, יופנה אל ממשלת ישראל לתשלום.

"ממשלת ישראל הוכיחה שוב, כי היא מתכופפת בפני בעלי ההון והממון ומפקירה את תושבי ישראל, ואנו לא מתכוונים לשתף פעולה עם המלצות אלה. הרשויות יפעלו כדי להכשיל את אימוץ החלטות ועדת המנכ"לים באמצעות נציגיהן מועצה הארצית לתכנון ובנייה, אליה אמורות ההמלצות להגיע".