רשות הגז הטבעי תפרסם בדצמבר את מכרז החלוקה הראשון

היקף המכרז הוא 15-20 מיליון דולר; יאפשר הולכת הגז הטבעי מרשת ההולכה המרכזית, שמקימה חברת נתיבי הגז, אל הצרכנים הסופיים בדרום הארץ

רשות הגז הטבעי צפויה לפרסם עד סוף דצמבר את מכרז החלוקה הראשון לגז טבעי בדרום הארץ. פרסום המכרז לחלוקת הגז הטבעי משלים את ההערכות בדרום לכניסת הגז הטבעי ממצרים ב-2007. היקף המכרז הוא 15-20 מיליון דולר.

שלב החלוקה הוא השלב שבו מעביר הזכיין את הגז הטבעי מרשת ההולכה המרכזית, שמקימה חברת נתיבי הגז, אל הצרכנים הסופיים. האזור הראשון למכרז החלוקה, שנבחר באופן טבעי, הוא אזור אשקלון-באר שבע, כדי להמשיך את מערכת ההולכה המרכזית המוקמת בין אשקלון גזר באר שבע - ה-ח' היבשתי.

לוחות הזמנים מחייבים את המדינה להכין את מערכת ההולכה והחלוקה לכל המאוחר עד תחילת 2007, מועד העברת הגז בידי חברת EMG בה שותף יוסי מימן.

EMG תקים צינור להולכת הגז מאל-עריש לאשקלון והתחייבה להשלים את כל הפעולות עד ספטמבר 2007.

מנכ"ל משרד התשתיות, אלי רונן, אמר ל"גלובס": נעשה מאמץ מרוכז כדי לקדם את פרויקט הגז הטבעי. פרויקט זה רצוף קשיים, מכשולים בירוקרטים, בעיות בסטטוטוריקה, והפקעות, אך יש קונצנזוס מוחלט על החשיבות בקידום הפרויקט ועמידה בלוחות זמנים. לדבריו, ב-2007 תהיה מוכנה מערכת ההולכה היבשתית, הימית, ומערכת החלוקה ללקוחות.

סגן לכלכלה ואסטרטגיה ברשות לגז הטבעי, מיקי קורנר, אמר כי המכרז מחייב את הזוכה - בעל הרישיון, לחבר כל צרכן שיבקש לגז הטבעי באזור החלוקה, יחד עם זאת הגבלנו את הביקוש לצריכה מינימלית שתבטיח את הכדאיות הכלכלית לזוכה.

חברת רשות הגז חילקה את הארץ ל-5 אזורים. המכרזים הבאים יפורסמו בהתאם להתקדמות מערכת ההולכה המרכזית. כניסת הגז הטבעי מחייבת את מדינת ישראל להיערך בשלושה תחומים: אספקה, הולכה וחלוקה.

מבחינת אספקת הגז הטבעי, פועלת כיום קבוצת ים תטיס שמספקת גז טבעי לחברת החשמל ולבית הזיקוק אשדוד. שחקן המרכזי צפוי להיכנס לתמונה בספטמבר 2007 היא EMG שתספק 7 מיליארד מ"ק גז לישראל.

באספקת הגז יש בעיה מהותית, אין מו"מ לכניסה של ספקים נוספים. בריטיש גז הודיעה שאת שדות הגז הטבעי שברשותה, ברשות הפלשתינית, היא אינה מתכוונת למכור לישראל וגזפרום מרוסיה יצאה מהתמונה בשלב הזה. ישנה חשיבות מכרעת לכניסתם של ספקים נוספים כדי להבטיח רמת מחירים אטרקטיבית.

מערכת הולכת הגז מוקמת במקביל ע"י חברת נתיבי הגז לישראל וחברת החשמל. המנדט של חברת החשמל כוללת את הקמת המקטע הימי מאשדוד- רידינג-חדרה-חוף דור, ובהמשך חיבור לתחנת הכוח חגית.

חברת נתיבי הגז מקימה בשלב הראשון את המקטע היבשתי מאשקלון לאשדוד דרך קריית גת, צומת שורק, וגזר ובהמשך תשלים את המקטע הדרומי מגזר לרמת חובב וים המלח.

החיבור לצפון הארץ מתעכב בהליכים סטטוטוריים ובבעיות הקשורות בהפקעות. קו זה לא יושלם עד כניסת EMG ב-2007. רק בשבוע שעבר אישר הקבינט הכלכלי את קידום הפרויקט צפונה והורה לזרז את לוחות הזמנים כך שעד יוני 2006 יאושרו התוכניות הסטטוטוריות.

מנכ"ל חברת נתיבי הגז, דן ורדי, אמר ל"גלובס" : הקמת מערכת הולכת הגז הטבעי כרוכה בקשיים אובייקטיביים. יש חשיבות משמעותית להכרזה על פרויקט הקמת מערכת ההולכה כפרויקט תשתית לאומית, כדי לקדם את הסטטוטוריקה באמצעות הוועדה לתשתיות לאומיות.

ורדי מפרט, התוואי אשדוד-אשקלון יושלם לקראת 2006, המשך המקטע הדרומי עד סדום, מותנה בפינוי הבדואים ואישורים סטטוטוריים.

לדבריו, לחברת נתיבי הגז יש מכרזים עם אופציה לספקי הציוד ולחברה המקימה את המערכת בדרום, כך שניתן בקלות להמשיך את התוואי דרומה.

ורדי מותח ביקורת על אי-הוודאות שקשורה במחיר הגז לצרכנים. לדבריו, ידוע כי חברת החשמל משלמת 2.75 דולר ליחידה. אך לא ידוע מה יהיו המחירים שישלמו הצרכנים האחרים.

לדבריו, על הממשלה לדאוג להבטחת מחיר סופי, שיהיה מחיר תחרותי למחיר שקיבלה חברת החשמל, כדי להבטיח את האטרקטיביות של הגז הטבעי.

קורנר ציין עוד, כי ההערכות הן שמפעלים קטנים ובינוניים יחוברו לגז הטבעי, אך בשלב הראשון לא יחוברו צרכנים ביתיים.

המעבר לגז הטבעי יחסוך למשק 500 מיליון דולר לשנה החל מ-2007. מחירי הגז הטבעי בישראל הוא המחיר הנמוך ביותר ביחס למחירים הבינלאומיים. מחירו הוא 2.75 דולר ליחידה ביחס ל-6 דולר לאירופה ו-8.9 דולר בארה"ב.