הסיכונים של מרקורי: מהי המשמעות של מחיקה אפשרית מהרשימה הראשית בנאסד"ק?

המניה צנחה אמש כ-7.6% * מה צפוי לבעלי המניות והעובדים של מרקורי במקרה של מעבר לרשימה המשנית, ולמה למרות הכול, הסיכון להשתלטות עויינת על החברה נמוך מאוד

ההודעה ששיגרה אתמול חברת מרקורי אינטראקטיב לפיה היא לא תצליח לעמוד במועד היעד שנקבע לה להגשת הדו"חות הכספיים המלאים (Q10) גרמה אמש לצניחה של כ-7.6% במחיר המניה במחזור כפול מהממוצע. המניה נסגרה במחיר של כ-30 דולר המשקף לחברה שווי של כ-2.5 מיליארד דולר.

לשם השוואה, בנאסד"ק נרשמה אמש ירידה של כ-1%. מדד הנאסד"ק-100 שמרקורי כלולה בו ירד אמש בכ-0.9%, ובמדדי ה-S&P500 וה-S&P1500 (שהמניה נסחרת בהם), נרשמה ירידה של כ-1%.

החבטה שספגה אמש מרקורי נבעה בעיקר מהסכנה למחיקתה מהרשימה הראשית של נאסד"ק, והעברתה לרשימה המשנית (ה-pink sheets). פאנל הרישום של נאסד"ק עוד לא הודיע על החלטתו אבל חרב המחיקה כבר מתהפכת קרוב מאד לראשה של מרקורי.

זו הפעם השלישית שמרקורי לא מצליחה לעמוד במועד היעד להגשת מסמך ה-10Q. אבל נראה שהסיבה העיקרית לבהלה שאחזה במשקיעים אמש היא בקשת החברה לאפשר לה רישום מחדש (ברשימה הראשית) בהליך מזורז, אם אכן יוחלט למחוק אותה מהרשימה הראשית.

ההנחה הרווחת בכל בקשות הארכה שהגישה מרקורי עד כה הייתה שהפאנל ייעתר לבקשה. העובדה שכעת החברה ביקשה אישור להליך מזורז לרישום מחדש, אותתה למשקיעים שאולי הפעם הנהלת מרקורי כבר פחות בטוחה ביכולתה לקבל ארכה.

ברשימה המשנית נסחרות מניות של חברות ששווי השוק שלהן נמוך מהמינימום שנקבע למסחר ברשימה הראשית, וחברות שמספר המשקיעים שלהן נמוך יחסית. שני קריטריונים אלה לא חלים על מרקורי. זאת ועוד, אם המניה של מרקורי תגיע בסופו של דבר לרשימה המשנית, היא תסבול מכמה חסרונות שמאפיינים רשימה זו.

ראשית, נפחי המסחר של מניות אלה נמוכים מאוד, לכן קשה ויקר יותר למכור ולקנות אותן. שנית, המרווחים בין שערי המכירה והקנייה נוטים להיות גדולים מאוד. לכן, מי שרוכש את המניה צריך בדרך כלל להמתין לעלייה של כ-40%-80% לפני שיראה רווח כלשהו. הנקודה השלישית היא מספר עושי השוק הקטן במניות אלה, שהם המרוויחים העיקריים ממסחר במניות אלה.

הבעיה העיקרית של מרקורי נעוצה בכך שהחסרונות הללו עלולים להרתיע רבים מהמשקיעים שמחזיקים כיום במניה. כתוצאה מכך, העברתה לרשימה המשנית (אם וכאשר תתרחש) עלולה לגרום לרבים להפטר ממנה, מה שיגרום לצניחה חדה בשווי החברה.

יתרה מזאת, למשקיעים מוסדיים יש כללים מאוד נוקשים להשקעה במניות. סביר להניח שרובם לא מחזיקים במניות שנסחרות ברשימה המשנית. אם הם ימכרו את המניה כתוצאה מהמעבר לרשימה המשנית, הצניחה בשווי החברה עלולה להיות הרת אסון עבור המשקיעים שימשיכו להחזיק במניה ועבור העובדים כאחת.

לאור כל השיקולים הללו, עלולים רבים מהמשקיעים לנסות להקדים ולהפטר מהמניה, מה שעלול לגרום לקריסת שווי החברה. מכאן קצרה הדרך לניסיונות רכישתה לפי מחיר נמוך בהרבה משוויה האמיתי.

פרט לחברה הרוכשת, שתזכה לרכישה במחיר מציאה, כל המעורבים בחברה יכולים רק להפסיד. בעלי המניות (אלו שימשיכו להחזיק במניה) יקבלו תמורת השקעתם ערך נמוך הרבה יותר מהשווי הנוכחי של אחזקותיהם, ועובדי החברה ימצאו עצמם עם אופציות ששוויין התכווץ מאוד או אף עם אופציות שיהיו מחוץ לכסף. סביר להניח שהעובדים יקבלו אופציות מהחברה הרוכשת (שוודאי תרצה להשאירם בחברה לאחר הרכישה), אבל גם אלו יהיו בשווי נמוך בהרבה משווי האופציות שהם מחזיקים כיום.

זאת ועוד, בחודשים האחרונים עלו בקרב כמה גורמים בשוק חששות מפני השתלטות עויינת, אבל נראה שבמקרה של מרקורי הסיכון לכך קלוש מאוד. בתום הרבעון השני הסתכם שווי המזומנים וההשקעות לטווח קצר של מרקורי בכ-900 מיליון דולר.

לכאורה, אם שווי החברה ירד אל מתחת לשווי המזומנים, מרקורי עלול להפוך יעד השתלטות על ידי גופים שירצו לקחת את המזומנים. אלא שבמשוואה הזו יש גורם נוסף: כ-850 מיליון דולר מסכום זה הם חוב לבעלי האג"ח. גוף שירצה לרכוש את החברה ולרוקן אותה מפעילות יצטרך להחזיר להם את החוב. לכן, האפשרות להשתלטות עויינת לא נראית כרגע ממשית או מעשית.

בעקבות בקשתה של מרקורי לדחיית מועד היעד להגשת ה-Q10 הוריד אמש בית ההשקעות אוסקר גרוס את ההמלצה למניה מ"החזק" ל"הפחת". במלים אחרות, אוסקר גרוס ממליץ למכור את המניה.

אהוד אייזנשטיין, האנליסט של אוסקר מציין, כי "העובדה שהחברה זקוקה לזמן נוסף רק מוכיחה את מורכבות המצב, ומשמרת את הסכנה למחיקת המניה מהרשימה הראשית". עם זאת, אייזנשטיין ממשיך להאמין כי עסקיה של מרקורי נמצאים במסלול הנכון, ונושאי החשבונאות לא יפגעו בפעילויותיה.