שנה של הכנות: בג"ץ נתן אור ירוק להסכם בז"ן, חברת החשמל עדיין מונופול

משרד האוצר מתכנן למכור את חברת פי-גלילות ואחרי אישור בג"ץ את בתי הזיקוק בחיפה ובאשדוד, הגז הטבעי החל לזרום בצינורות, למרות בעיות ההולכה, והמיזוג בין סונול לדור-אלון עדיין תקוע

משק האנרגיה היה בשנת 2005 משק שעומד לעבור שינוי יסודי. בתוכניות של משרד האוצר נכללו רפורמות מהותיות: הפרטת בז"ן, הפרטת פי- גלילות, הפרטת חברת החשמל. בפועל שנת 2005 היתה בעיקר שנה של הכנות ופחות של ביצוע.

" בז"ן - ממש עם נעילת 2005 הפתעה אדירה במשק האנרגיה: פיצול והפרטת בז"ן עוברים לשלב הביצוע. דחיית העתירה של התנועה לאיכות השלטון, נגד ההסכם עם האחים עופר, הסירה את אי הוודאות לגבי המשך המהלך.

2005 היתה בעיקר שנה של הכנת החברה לקראת הפיצול וההפרטה. עד המחצית השנייה של 2006 אמור משרד האוצר להשלים את הרפורמה. האוצר ימכור תחילה במכרז את בית הזיקוק באשדוד, ובשלב השני יפריט את בית הזיקוק בחיפה באמצעות הבורסה.

משרד האוצר הצליח לקדם את הפרטת בז"ן חרף הסתייגויותיו של משרד התשתיות. בז"ן הציגה ב-2005 הישגים מצויינים - הרווח הנקי המצטבר לשלושת הרבעים היה 1.16 מיליארד שקל.

החברה לישראל מחזיקה ב-26% ממניות בז"ן. על רקע התוכנית לפיצול והפרטת בז"ן, מתנהל מו"מ מזה שנים לרכישת מניות בז"ן על-ידי המדינה. ביוני השנה סוכם, כי החברה לישראל תקבל 570 מיליון שקל בתמורה למניות למרות שפג תוקף הזיכיון שקיבלה מהמדינה.

" גז טבעי - כניסתו של הגז הטבעי לישראל היא תשובה מצוינת למחירי הנפט הגבוהים בעולם. יחד עם זאת נראה, כי במקביל למהלכים חשובים שנעשו ב-2005, המדינה עדיין לא מוכנה לקליטת הגז הטבעי ב-2007.

בישראל כיום פועלת ים תטיס, ספקית הגז הבלעדית, שמספקת גז טבעי בין היתר לחברת החשמל, לבז"ן אשדוד ועוד. EMG ספק הגז השני יחל את פעילות בשנת 2007. EMG המצרית, בשיתוף יוסי מימן, תספק גז טבעי בהיקף של 7 מיליארד מ"ק גז לשנה.

ב-2005 נחתם הסכם בעל חשיבות אסטרטגית בין EMG לחברת החשמל לאספקת גז טבעי בהיקף של 2.5 מיליארד שקל. חברת החשמל הצליחה להשיג את המחירים הזולים ביותר - 2.75 ליחידת BCM.

מדינת ישראל לא הצליחה גם ב-2005 להביא לכניסתם של ספקי גז נוספים דבר שיביא באופן טבעי לעליית מחירים. EMG כבר הודיעה שהמחיר שהשיגה חברת החשמל הוא מחיר בלעדי ושאר הצרכנים ישלמו בסביבות 4 דולר.

המו"מ שניהלה המדינה עם ספקי גז נוספים, החברה הבריטית, בריטיש גז וגזפרום הרוסית, לא הניבו פירות. כשל נוסף בתחום הגז הטבעי מתייחס למערכת ההולכה: חברת נתיבי הגז מקדמת את המקטע היבשתי בין אשדוד לאשקלון, ב-ח' יבשתי, אך עדיין יש מחלוקות קשות על המקטע הימי בין חברת החשמל לנתיבי גז.

מערכת הולכת הגז מוקמת במקביל ע"י חברת נתיבי הגז לישראל וחברת החשמל. המנדט של חברת החשמל כולל את הקמת המקטע הימי מאשדוד- רידינג-חדרה-חוף דור, ובהמשך חיבור לתחנת הכוח חגית.

נתיבי גז מסרבת לקבל לידיה את המקטע הימי בשל פגם בצינור וטוענת כי חברת החשמל חרגה מההנחיות בביצוע העבודות. נתיבי הגז הודיעה, כי עלולים להיווצר עיכובים בהזרמת הגז דרך המקטע הימי.

תחנת רידינג, שאמורה היתה לעבור לשימוש בגז טבעי בתחילת ינואר, לא תעמוד בלוח זמנים זה.

" פי-גלילות - חברת פי-גלילות, המספקת שירותי איחסון וניפוק של מוצרי דלק, היא בבעלות משותפת לחברה הממשלתית תש"ן ולשלוש חברות הדלק פז, סונול ודלק.

ב-2005 נחתם הסכם למכירת פי-גלילות. על-פי ההסכם תימכר פעילות פי-גלילות במתקנים בירושלים, אשדוד ובאר שבע. הפרטה זו, מעבר לתפיסת משרד האוצר להפריט את נכסי המדינה, פותרת גם היבטים בעייתיים של הגבלים עיסקיים הנובעים מעצם ישיבתן המשותפת של שלוש חברות הדלק הגדולות בחברה אחת.

" חברת חשמל - החלטת ממשלה מ-1999 מורה ליישם שינוי מיבני בחברת החשמל, שינוי שמטרתו ליצור תנאים לתחרות. שר האוצר דאז, בנימין נתניהו, הצהיר על כוונתו לבצע את השינוי המיבני המורכב הזה.

חברת הייעוץ KPMG קבעה בשנת 2005 כי חברת החשמל פועלת בחוסר יעילות בעבודה ובהון, והמליצה לבצע את השינוי המיבני. חברות הייעוץ מטעם העובדים דווקא המליצו לא לבצע את הרפורמה, בנימוק כי יישומה יביא להעלאת מחירי החשמל.

יישום השינוי המיבני בחברת החשמל, הכולל פיצול החברה ליחידות של ייצור, הולכה, וחלוקה, אמור להיכנס לתוקף במארס 2006.

רשות החברות רשאית להגיש לוועדת השרים לענייני הפרטה הצעת החלטה ליישום השינוי המיבני אם חברת החשמל לא תפעל ליישומו.

בחברת החשמל יש התנגדות גדולה בקרב ועד העובדים. גם מנכ"ל החברה, יעקב רזון, סבור שהרפורמה אינה נכונה באופן בו היא הוצעה. יו"ר החברה, שלמה רוטמן, תומך בביצוע.

אין ספק שבחברת החשמל דרושים צעדי התייעלות משמעותיים. הרפורמה המוצעת היא רפורמה מורכבת במשק מאוד רגיש ולכן סביר להניח שיישומה ייערך זמן.