"ביזנס וויק": ישראל בדרך להיות מעצמת מים עולמית

מכירות החברות הישראליות בתחום הגיעו ל-810 מיליון דולר ב-2005 * שוק המים העולמי צומח ב-7% בשנה

אחרי שכבשה לה מקום של כבוד בצמרת תעשיית ההיי-טק העולמית, עומדת ישראל לתפוס את מקומה בצמרת ענף המים העולמי. כך סבור השבועון האמריקני "ביזנס וויק" בגיליונו החדש.

בישראל, בה נבנה מפעל ההתפלה הגדול בעולם ו-60% ממי הביוב מטוהרים וממוחזרים, לא פלא שחושבים על נגיסה משמעותית בשוק המים העולמי. שוק זה צומח ב-7% בשנה ונאמד ב-400 מיליארד דולר.

לדברי ה"ביזנס וויק", חברות ישראליות בתחום ההתפלה, טיהור המים והשקיה בטפטוף, רשמו גידול של 30% ב-2005 ל-810 מיליון דולר.

יו"ר ארגון המים הישראלי ווטרפרונט, אורי יוגב, חוזה כי עד סוף העשור תיווצר בישראל המקבילה לעמק הסיליקון של ענף טכנולוגיות המים, עם ייצוא בהיקף של 5 מיליארד דולר.

העניין הגובר בענף הוליד גם מספר עסקאות בינלאומיות בולטות כמו רכישת Ionics, המובילה בתחום ההתפלות ומיחזור המים, ע"י ג'נרל אלקטריק תמורת 1.1 מיליארד דולר בשלהי 2004, ורכישת Filter Corp ע"י סימנס הגרמנית.

בענף המים פועלים בהצלחה גם צמד תאגידים צרפתיים כמו suez ו-veolia. האחרונה אף חברה לחברת IDE הישראלית בבניית מתקן ההתפלה הגדול בעולם באשקלון, בו הושקעו 200 מיליון דולר.

IDE מייצרת כיום מטר קוב מים בעלות של 60 סנט והחברה מתעתדת לפתוח מפעלי התפלה בהודו וספרד כדי לענות על גידול בביקוש. לדבריה, הביקושים גדלים ב-30%-40%.

עניין גדול יש גם בטכנולוגיות טיהור מים לא כימיות, שוק שהיקפו 5 מיליארד דולר. בזירה הזו פועלת חברת אטלנטיס מבית שמש, המתמחה בטיהור מי שפכים עירוניים ותעשייתיים. המנכ"ל ונשיא החברה, דוד ווקסמן, סיפר לעיתון כי ב-2006 צפויות מכירות החברה להגיע ל-6 מיליון דולר ול-18 מיליון דולר ב-2007.

חלק בלתי נפרד מתעשיית המים היא ההשקיה בטפטוף, נישה המגלגלת 1-1.5 מיליארד דולר בעולם. להערכת העיתון, חלקה של התעשייה הישראלית מגיע ל-50%. הדומיננטית כמובן היא נטפים שרשמה גדול שנתי של 15% בארבע השנים האחרונות, והכנסותיה ב-2005 נאמדות ב-350 מיליון דולר.

הגידול בפוטנציאל של ענף המים לא נעלם מעיניהן של קרנות ההון סיכון המגבירות את פעילותן בזירה. אחת מהןMillenium Materials Technologies Fund הישראלית, מגייסת קרן שלישית בהיקף של 100 מיליון דולר, להשקעה בטכנולוגיות סביבתיות ובכללן מים ואנרגיה.

פרויקטים טכנולוגיים בענף המים יזכו גם לחסות ומימון של המדען הראשי.