עיריית חיפה מאיימת לטרפד לבז"ן הדיבידנד: דורשת 95 מיליון שקל

בז"ן: תשלום הארנונה אותו דורשת עיריית חיפה ימתין עד להכרעת בג"ץ בערעור החברה

עיריית חיפה הודיעה היום (ג'), כי חייבה את בתי הזיקוק בתשלום ארנונה של 95 מיליון שקל. במקביל מתכוונת העירייה לפנות לבית המשפט, בבקשה למנוע מבתי הזיקוק חלוקת דיבידנדים עד אשר תשלם ארנונה.

כפי שפורסם ב"גלובס", מתכוונת בז"ן לחלק דיבידנד של 100 מיליון דולר עוד לפני הפרטתה המתוכננת. המדינה תקבל 74 מיליון דולר מתוך סכום זה, והחברה לישראל - 26 מיליון דולר.

בנובמבר 2005 חתם שר הפנים דאז, אופיר פז-פינס, על צו שצירף את בתי הזיקוק לשטח השיפוט של עיריית חיפה. כתוצאה מכך, קיבל מתחם בתי הזיקוק מעמד מוניציפלי ונדרש לשלם ארנונה לארבע הרשויות המקומיות הגובלות בו: חיפה (45%), קרית אתא (25%), זבולון (15%) ונשר (15%).

מתחם בתי הזיקוק הוגדר לפני 72 שנה על ידי הנציב העליון כשטח חסר מעמד מוניציפלי במסגרת שני זכיונות. תוקפם של הזכיונות פג, והמתחם כאמור קיבל מעמד, ויהיה כפוף לוועדה מקומית ייעודית לתכנון ובנייה, שתורכב מנציגי עיריית חיפה ויתר הרשויות הגובלות בו.

לטענת העירייה, בז"ן הודיעה לה, כי תשלם ארנונה רק החל מאוקטובר 2005 ולא ממאי 2004, המועד בו קיבל שר הפנים את ההחלטה בעניינה. בתגובה הינחה ראש העירייה, יונה יהב, לנקוט בהליכים משפטיים נגד בז"ן. החיוב שהוצא היום הוא רק מאוקטובר 2005.

לדברי יהב, פרסום הצו בא אחרי "עשרות שנים של העדר פיקוח ראוי, בהן התחמקו בתי הזיקוק והמפעלים הפטרוכימיים הצמודים לו, מהחובה המוטלת על כל תושב בתחום רישוי עסקים, תכנון ובנייה ותשלום ארנונה. יישום החוק יאפשר לקבוע סטנדרטים חדשים, שיבטיחו את איכות החיים ואת ביטחונם ובריאותם של תושבי האיזור".

בז"ן מסרה בתגובה: "תשלום הארנונה תלוי ועומד בבג"ץ, בעקבות ערעורה של בז"ן על ההחלטה להכליל את מתחם בתי הזיקוק בתחום שיפוט עירוני. החברה סבורה, כי הקמת מועצה תעשייתית נותנת פיתרון אופטימלי לצורכי שמירה על איכות הסביבה, ולכן לא במקרה עמדה זו נתמכת על-ידי משרדי האוצר, התשתיות ואיכות הסביבה. החברה תמתין להכרעת בג"ץ ותפעל בהתאם".