למה כן ולמה לא לפתוח קליניקה לקוסמטיקה

לא - כי רמת הסיכון בענף גבוהה מאוד עקב התחרות העזה וריבוי העסקים בתחום; כן - כי קוסמטיקאיות רבות יכולות לעבוד מהבית ולחסוך עלויות של דמי שכירות

אחד העסקים האטרקטיביים, לנשים בעיקר, הוא פתיחת עסק לטיפול קוסמטי, אחרי שעברו קורס לקוסמטיקאיות. האם כדאי לפתוח עסק עצמאי בתחום? ומה מצב השוק היום בענף הקוסמטיקה העצמאית? הנה הממצאים.

* גודל שוק: איגוד הקוסמטיקה מכיל כ-7,000 קוסמטיקאיות מורשות על-ידי משרד העבודה והרווחה, אך בשוק יש מספר גדול פי כמה וכמה של קוסמטיקאיות, שעובדות ללא רישיון. לצד הקוסמטיקאיות פועלים בארץ יותר מ-300 מכוני-יופי.

* רווחיות: קוסמטיקאית שעובדת מביתה הפרטי, מרוויחה בממוצע רווח נקי של כ-6,000 שקל בחודש. לעומת הקוסמטיקאיות הפרטיות, מכוני היופי מגלגלים כ-50 אלף שקל מינימום בחודש, והסכום יכול להגיע לכמה מאות שקלים בחודש, בהתאם למגוון השירותים ומספר הלקוחות הקבועים. כלומר, היקף שוק הקוסמטיקאיות ומכוני היופי נאמד ב-100 מיליון שקל בשנה.

* תחומי פעילות עיקריים: שירותים של טיפולי פנים, מסכות יופי, פילינג ועוד. מכונים המעניקים חבילות-טיפול שלמות בהתאמה אישית ללקוח, כמו הסרת שיער, אפילציה, בניית ציפורניים, פדיקור, מניקור ועוד.

* איפור: איפור זמני וקבוע, איפור כלות ועוד. רוב הקוסמטיקאיות לא מציעות את כל מגוון הטיפולים שצוין לעיל, אלא בעיקר את השירותים הנפוצים, כמו טיפולי פנים, הסרת שיער, פדיקור ומניקור. למעשה, קוסמטיקאיות רבות אומרות כי לקוחותיהן מתעניינות בטיפולים נוספים, שלא מוצעים דרכן.

מכוני-יופי רבים נמצאים במגמת התרחבות לכמה שיותר תחומי פעילות בתחום הקוסמטיקה, כדי לרצות קהל רחב ככל שניתן של לקוחות ולספק טיפולים תחת קורת-גג אחת.

* ניהול העסק: קוסמטיקאיות פרטיות מנהלות את העסק הפרטי בדרך-כלל לבדן, ולכל היותר נעזרות בעובדת אחת וגם אז לא במשרה מלאה. לרוב מנוהל עסק כזה מהבית הפרטי. מכוני-יופי לעומתן, מציעים יותר שירותים ובהתאם לכך מעסיקים יותר עובדים, בדרך-כלל עד שלושה עובדים בממוצע.

* שעות פעילות: שעות העבודה משתנות בהתאם למקום שבו מקבלת הקוסמטיקאית את לקוחותיה. קוסמטיקאיות שעובדות במספרות, עובדות מדי יום עד שעה 19:00 בדרך-כלל. בימי שני הן אינן עובדות בשעות הערב. לעומתן, קוסמטיקאיות שעובדות מביתן מגלות גמישות ורובן מקבלות לקוחות גם בשעות מאוחרות, בעיקר אם הלקוחות קבועים. מכוני-יופי פתוחים מדי יום עד השעה 20:00 בממוצע.

* פיקוח: קוסמטיקאיות רבות לא נותנות אחריות על טיב הטיפולים והן מבצעות טיפולים ללא פיקוח של רופאים מוסמכים. היוזמה של משרדי הממשלה היא, להקים גוף מוסמך לרישוי קוסמטיקאיות ברישיון משרד הבריאות. כמו כן, לקיים פיקוח על מכוני קוסמטיקה.

* פריסה גיאוגרפית: יותר מ-25% מהקוסמטיקאיות ממוקמות באזור תל-אביב והמרכז. גם בחיפה ובשרון אחוז הקוסמטיקאיות גבוה יחסית ונאמד ב-17% בממוצע.

* מגמות והתנהגות צרכנים: בענף היופי קיימת נאמנות לקוחות גבוהה למכון-יופי או לקוסמטיקאית ספציפית.

* לקוחות: הלקוחות בענף הם בעיקר נשים, מכל שכבות האוכלוסייה, אך בהיקפים ובאיכויות שונות. כיום, הגברים הם בעיקר לקוחות של הסרת שיער ושל טיפולי אסתטיקה שונים.

* תחרות: קיימת תחרות גבוהה בענף - קוסמטיקאיות עצמאיות רבות לצד מכוני-יופי גדולים. כיום, חסמי הכניסה לענף נמוכים, ועדיין אין חובה לקבלת תעודה מטעם משרד הבריאות. קוסמטיקאיות רבות נוהגות להצטרף כ"קוסמטיקאית מורשה" בחברות גדולות, דבר שמקנה להן אפשרות ליהנות ממערכת השיווק של אותה חברה וכן מהשתלמויות שונות.

* אסטרטגיות שיווקיות: קוסמטיקאיות שפועלות מהבית קונות להן מוניטין בעיקר עקב המלצות מפה-לאוזן. בין היתר, הן נוהגות גם לחלק פליירים בתיבות-דואר בסביבת מגוריהן, וכן לפרסם מודעות במקומונים.

למה לא? רמת הסיכון בענף גבוהה מאוד, זאת עקב התחרות העזה וריבוי העסקים הפועלים בתחום: עוסקים פרטיים רבים לצד מכוני-יופי, מרפאות אסתטיקה ועוד.

למה כן? כי קוסמטיקאיות רבות יכולות לעבוד מהבית, מה שחוסך להן עלויות של דמי שכירות. בנוסף, הן אינן זקוקות למלאי רציני של חומרים. כך שגם במקרה של אי-הצלחה, אובדן ההשקעה אינו רב כל-כך.

*** הכותב הוא מנכ"ל חברת CIA, קרדיט-אינפורמיישן-אסוסיישן.