בג"ץ מותח ביקורת על כך שעובדי ביהמ"ש לעניינים מקומיים בירושלים הם עובדי עירייה

הורה למדינה לדווח בתוך שישה חודשים על מהלכיה להעברת 23 העובדים להנהלת בתי המשפט

שופטי בג"ץ איילה פרוקצ’יה, עדנה ארבל ואדמונד לוי הורו אתמול (ב’) למדינה להגיש בתוך ששה חודשים דיווח בו תתאר, מה עשתה על מנת לשנות את מערך עובדי המזכירות של בתי המשפט לעניינים מקומיים בירושלים, אשר לאחר תקופת מעבר יהפכו לעובדי הנהלת בתי המשפט.

הוראה זו באה בתום דיון שקיים בג"ץ בעתירה שהגיש חבר מועצת עיריית ירושלים, יורם קאשרי, המיוצג על-ידי עו"ד יוסף בן-דור, נגד העירייה ומנהל בתי המשפט.

בדיון היום ייצג את העירייה עו"ד יוסי חביליו, ואת הנהלת בתי המשפט - עו"ד יוכי גנסין. קאשרי ביקש להפריד בצורה מוחלטת בין בית המשפט לעניינים מקומיים לבין עיריית ירושלים.

בדיון התברר, כי בבית המשפט לעניינים מקומיים מועסקים 23 עובדי עירייה (ובכלל זה בנות שירות לאומי). בית המשפט לעניינים מקומיים ממוקם בתוך בניין העירייה.

בן-דור העלה את הטענה, לפיה בין דצמבר 2002 לאוגוסט 2003 גבתה העירייה 35 מיליון שקל, אך העבירה 1.2 מיליון שקלים להנהלת בתי המשפט עבור שכר שופטים.

העברה זו מתבססת על מחיר של 2,817 שקל שכר יום לשופט בבית המשפט לעניינים מקומיים. באותה עת הצליחה העירייה להגדיל את שיעור הקנסות המוטלים בבית המשפט ב-40%.

פרוקצ’יה הביעה מורת רוח מכך שעובדי העירייה הם העובדים בבית המשפט לעניינים מקומיים והם כפופים להיררכיה של העירייה. השופטת הציעה לגנסין לבדוק את כל האפשרויות למצוא פיתרון הולם.

חביליו ציין, כי העברת הדיונים מבית המשפט לעניינים מקומיים לבית משפט השלום עלולה לקבור את הנושא ולמנוע את המלחמה בעבירות הבנייה, שאותן הגדיר כמכת מדינה. (בג"ץ 8194/05).