סופית: בעלי דירות שנפגעו מסלילת כביש בגין בירושלים יקבלו פיצויים

ביהמ"ש לעניינים מינהליים בירושלים דחה ערעור שהגישה הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בירושלים על החלטה של ועדת ערר, שחייבה אותה לשלם פיצויים לבעלי דירות שנפגעו מסלילת כביש בגין בעיר. ועדת הערר דחתה ערר של הוועדה המקומית על החלטת שמאי מכריע, וחייבה אותה לשלם 33 מיליון שקל.

התוכנית לסלילת הכביש אושרה ב-1995. תושבי השכונות בית הכרם, גבעת מרדכי ורוממה הגישו תביעת פיצויים לוועדה המקומית, אך נדחו ופנו לוועדת הערר. הוועדה, בראשות עו"ד אהרן ברוכין, קבעה שהתוכנית פגעה בנכסי התושבים ובגינה יש לפצותם. על ההחלטה הוגשו עתירות לביהמ"ש, שבעקבותיהן הסכימו הצדדים למנות שמאי מכריע בנוגע לנכסים הגובלים בתוכנית. ב-2003 הגישה הוועדה המקומית ערר על חוות הדעת של השמאי. ועדת הערר דחתה את הערר, ועל כך הוגש הערעור לביהמ"ש המינהלי.

הוועדה המקומית טענה, כי ועדת הערר טעתה כשחייבה אותה בהוצאות בסכום העולה על 700 אלף שקל. ביהמ"ש דחה את טענותיה. הוא קבע כי ועדת הערר, בצדק, לא מצאה מקום להתערב בחוות הדעת של השמאי.

ביהמ"ש קבע כי ועדת הערר צדקה בקביעתה כי יש לקבל את חוות דעת השמאי, לפיה התוכנית פוגעת בערך דירות התושבים. ברוב הדירות הפגיעה הגיעה לשיעור של יותר מ-10% ובחלקן הפגיעה הגיעה לשיעור של 17% ויותר. ביהמ"ש קבע כי ועדת הערר צדקה בכך שלא החילה דין שונה על התושבים שניזוקו פחות, שכן לא ניתן למצוא אבחנה עניינית וצודקת בין התושבים, שלכולם נגרמה פגיעה משמעותית.