לקבוע יעדים לאומיים

> רם כספי ממליץ לראש הממשלה לכונן צוותי חשיבה, שיכינו "ניירות עבודה" ויציעו תוכניות לטווח הארוך בנוגע לביטחון, כלכלה, חינוך, משפט, בריאות ותשתיות

אדוני ראש הממשלה.

שבע המלצות לראש הממשלה הנבחר:

1. על כינון הממשלה על ראש הממשלה לפעול במהירות בנחישות, ברגישות ובנדיבות על-מנת לכונן ממשלת אחדות רחבה, שבה ישתתפו קדימה, מפלגת העבודה, ש"ס, ויהדות התורה, ובלבד שקווי היסוד של הממשלה יהיו מוסכמים (ללא מורדים פוטנציאליים).

2. על התהליך המדיני כמעט שאין חולקין על העיקרון שכלכלה חזקה ויציבה, וכפועל נגזר מכך הרווחה החברתית, קשורים בטבורם בתהליך המדיני. על ראש הממשלה לפעול באורח נחרץ לשם קידום התהליך המדיני תוך חשיבה יצירתית, גם במחיר של מו"מ עם החמאס. אנו לא בחרנו בהם והם לא בחרו בנו. כשאדם אין לו מה להפסיד הוא עובר בנקל לקיצוניות. לישראל יש אינטרס עליון שתיכון מדינה פלשתינאית עצמאית בגבולות קבע עם כלכלה חזקה ורווחה חברתית. בהעדר הסדר מדיני יש להתכנס אל מעבר לגדר ולחזור הביתה. אם הפלשתינים יבחרו בדרך הלוחמה והטרור, יש להילחם בהם ללא עכבות כעם כובש.

3. על איום קיומי גרעיני נשק להשמדה המונית בידיים מסוכנות מהווה סכנה קיומית למדינת ישראל, ולא רק לה. ראו ערך: מגדלי התאומים. על ראש הממשלה להשקיע את מרב מאמציו לשם הסרת חרב מתנופפת ומאיימת זו. אל לה לישראל להתייצב בחוד החנית ואולם עליה ליטול חלק במאמצים המדיניים ואם תידרש גם במהלכים הצבאיים. אין לפסול על הסף פעולה צבאית ישראלית עצמאית, אם היא תידרש לשם הבטחת קיומנו. סוגיית הגרעין האירני מחייבת חשיבה מעמיקה ורצינית ומוטב אתמול מאשר מחר.

4. על איום קיומי חברתי הפערים הכלכליים מסוכנים למרקם החברתי בישראל. הדעת אינה סובלת מאות אלפי משפחות החיות מתחת לקו העוני. פערים כלכליים אלה נוגדים גם את האמונה והדת היהודית בדבר סיוע הדדי. כלכלה חזקה ויציבה יכולה להרשות לעצמה לסייע לחלשים. על ראש הממשלה לפעול לאלתר ולו על-מנת לסייע לחלשים. עם חזק הוא עם שאין בו חלשים והפוך. אין צורך "לקחת" מאלה שיש להם ו"לתת" לאלה שאין להם. יש צורך לתת מהתקציב הלאומי רק לאלה שאינם מסוגלים לסייע לעצמם. רק כלכלה יציבה וחזקה תאפשר ייעוד של תקציבים כספיים לחלשים.

5. על החינוך על ראש הממשלה לפעול לשם הקדשת מאמצים ותקציבים כספיים נוספים לנושא שבו תלוי כל עתידנו והוא החינוך החל מגן חובה וכלה בלימודים אקדמאיים. אם נמשיך "לדרוך במקום" עמים אחרים ישיגו אותנו והם (ולא אנו) יהיו אור לגויים. ראו ערך: סין והודו. מלחמת הקיום המודרנית אינה רק בכוח אלא גם במוח. הטנקים של אתמול הם מחשבי העל של מחר.

6. על פשיעה ואלימות הפשיעה, האלימות, הסחר בסמים והסחר בנשים, מכלים כל חלקה טובה בחברה. זהו הצד השני של מטבע החינוך. המאבק הבלתי מתפשר בפשיעה הגואה מחייב גיוס כוחות אמצעים ומשאבים כספיים.

על ראש הממשלה להרחיב את התקנים של משטרת ישראל ולהוציא לרחובות הערים וכבישי ישראל אלפי שוטרים.

7. על תכנון וחשיבה על ראש הממשלה לכונן צוותי חשיבה, שיכינו "ניירות עבודה" ותכנון לאומי ארוך טווח בתחומי ביטחון, כלכלה, חינוך, משפט, בריאות ותשתיות.

לצערנו, אין לשרים זמן לחשוב והתכנון "ארוך הטווח" של ישראל (למעט אולי בנושאים ביטחוניים מסוימים) הוא תוכנית החדשות של אותו יום. על ראש הממשלה לגייס את אנשי האקדמיה, כמו גם את אנשי המעש שפעלו במהלך שנות דור בשירות האומה בתחומי הביטחון, הכלכלה, החינוך, המשפט, הבריאות, והתשתיות, על-מנת שהם יכינו את "ניירות העבודה", שמטבע הדברים יובאו לדיון והכרעה בממשלה. בקיצור: לכונן מעין בית לורדים ישראלי, או נכון יותר לכונן מחדש את הסנהדרין הגדול של נבחרי האומה, שיקדישו מזמנם ומרצם על-מנת להתוות ולקבוע את היעדים הלאומיים לשנות דור קדימה. "

הכותב הוא עורך דין