קובני, אבל לא סיגר

רפי איתן יכול להקדיש את זמנו לדאגה לגמלאים, לאחר שעשה הון מעסקים בקובה. פידל קסטרו הוא ידיד אישי, וזה ודאי לא מזיק לעסקי הנדל"ן, החקלאות והתעשייה. גם עוד ישראלים נהנים מקשריו

נישאת על גל הזעזוע משחיקת הפנסיות ומצבה העגום של האוכלוסייה המבוגרת בישראל, ובלי ספק גם על גל אופנתי ומיאוס מהמפלגות הגדולות, הגיעה מפלגת הגמלאים לשבעה מנדטים. אבל לגמלאי הראשי שלה, רפי איתן, אין מה לדאוג כלל.

עבור רבים, השם רפי איתן מתקשר עם פרשת המרגל יונתן פולארד, אחרים ייזכרו בלכידת אייכמן. אולם עבור כל מי שמנסה לסחור או להשיג דריסת רגל בקובה, רפי איתן הוא אחד מאנשי העסקים הפעילים ביותר שם, עם שותפויות שונות ומשונות, מפרדסים ועד נדל"ן, ועם קשרים מצוינים עם ממשלו של פידל קסטרו, ידיד אישי לאיתן, המאפשרים לו לשלשל לכיסו דמי תיווך נאים על עסקות.

יש לו פנסיה מהשב"כ והמוסד שרבים היו מתקנאים בה, יותר מ-20 אלף שקל בחודש, אולם יחסית להכנסותיו מעסקיו השונים, אלה רק דמי כיס. נשען הן על עושר משפחתי והן על רשת קשרים שנרקמו במהלך חייו הבטחוניים, מגלגל איתן בעסקים פרטיים לגמרי סכומים נאים מאוד.

לפני חוות השקמים

איתן מתגורר באפקה ומחזיק משרד מפואר ברמת החייל שממנו הוא מנהל את עסקיו. בנוסף יש לו בית ומשרד גם בקובה. בשנתיים-שלוש האחרונות העביר חלק ניכר מניהול העסקים לבנו, יובל.

בראשית שנות ה-70 הוא פרש מהמוסד ופנה לעסקיו, בין השאר סחר בקרקעות בגדה, אולם עסקי הנדל"ן שלו החלו שנים קודם לכן. מאלה הידועים: ב-1950 רכש את השטח שעליו הוקמה לימים חוות השקמים של אריאל שרון. הוא התחייב לגדל שם 1,000 ראשי צאן. אולם על אף שבא ממשפחת חקלאים, טמפרמנט חקלאי אין לו וב-1954 מכר את הזכויות על הקרקע לידי קבוצת יהודים מאוסטרליה.

הוא ומשפחתו מכרו לפני 30 שנה לאלרם קרקע בת 15.8 דונם ברמת השרון ברחוב ביאליק, בעיסקת קומבינציה אשר הביאה לידיהם לא פחות מ-17 דירות באזור היקר והמבוקש.

הקשר עם שרון

כמה שנים לאחר פרישתו מהמוסד, קרא לו ידידו אריאל שרון לחזור לשירות המדינה, בתחילה כיועץ לענייני מלחמה בטרור ולאחר מכן כראש הלשכה לקשרי מדע (לק"ם) שלמעשה עסקה פחות במדע ויותר במידע, בהיותה יחידת ריגול, אשר הפעילה את פולארד.

תפיסתו של פולארד והמבוכה המדינית שהיא יצרה אילצה את איתן להתפטר (וגם לוותר על ביקורים ועסקים בארה"ב), אולם שרון, אז שר התעשייה והמסחר, פיצה אותו במינוי ליו"ר כימיקלים לישראל ב-1985. שנים ספורות לאחר מכן נשכר כיועץ על-ידי החברה לישראל אשר התמודדה אז על גרעין השליטה.

ובעיקר: אמרת קובה - אמרת רפי איתן. יש האומרים שיש לו שם פרדסים על שטחים בגודל מדינת ישראל. גם אם מדובר בהגזמה, השטחים נרחבים מאוד. בנוסף, יש לו שם עסקי תעשייה, מיזמים משותפים עם הממשלה, נדל"ן.

ב-1997 היתה לו היתקלות נוספת עם האמריקנים והפעם בכובעו כסוחר מטעים גדול: ארה"ב הטילה סנקציות על חברה בבעלותו, גרופו בי-אם, אשר רכשה שטחים לגידול קני סוכר בקובה, בטענה שהקרקעות היו שייכות לאזרחים אמריקניים והופקעו מהם בשל המהפכה.

סיוע לאי.סי.איי

איתן הוא אחד השותפים בפרויקט הנדל"ן הגדול ביותר בקובה, שמוקם בהשקעה של יותר מ-200 מיליון דולר. קבוצת חבס שותפה גם היא בפרויקט, ב-15%.

חברות ישראליות נעזרות בשירותיו כדי לסגור עסקות בכל דרום ומרכז אמריקה. דוגמה אחת: חברת אי.סי.איי טלקום השתמשה בקשריו כדי לסגור עיסקת ענק למכירת ציוד לקובה ב-2003. מהי העמלה ואיך מחושבת התמורה קשה לדעת, אבל יש להניח שמדובר בסכומים לא מבוטלים.

יש להניח שבקובה פגש שותף עסקי אחר שלו, מארק ריץ', מולטי-מיליונר וסוחר נפט ומתכות אשר נאלץ להימלט מארה"ב ב-1983, מאימת כתב אישום רב סעיפים על עבירות מס ועל קיום יחסי מסחר לא חוקיים עם האויב (איראן).

השניים כוננו גם עסק משותף בארץ: הקמת ריף הדולפינים באילת, בהשקעה משותפת של איתן ושל מארק ריץ' הולדינג.

בדבר אחד אפשר להיות בטוח: עם היקף עסקים כזה, אף אחד לא יוכל לחשוד שאיתן רץ לכנסת כדי ליהנות מהפנסיה המזומנת לגמלאיה.