חברת ההפקות ברודקאסט רכשה את דפוס מפא"י ההיסטורי ב-1.2 מיליון דולר

המבנה הנטוש ברחוב הרכבת ייהרס; מתכננת בניית מגדל משרדים על מספר מגרשים צמודים

חברת ברודקאסט הפקות רכשה בשבוע שעבר את בית דפוס מפא"י, אחד מנכסיה ההיסטוריים של מפלגת העבודה, תמורת כ-1.2 מיליון דולר. הבניין ברחוב הרכבת 52 בת"א עמד נטוש מזה עשר שנים.

בית דפוס מפא"י כולל חמש קומות בשטח כולל של 718 מ"ר, על מגרש של 650 מ"ר. הבניין נמכר לברודקאסט הפקות במסגרת מכרז פומבי, לאחר התמחרות אותה ניהל עו"ד אלדד יניב, יועצה המשפטי של המפלגה ושל חברת בית ארלוזורוב, המחזיקה בנכסי המפלגה.

זווית מעניינת לעיסקה נעוצה בעובדה שברודקאסט, בבעלות משפחתו של עו"ד ארנון שפר, היא שהפיקה עבור מפלגת העבודה את תשדירי הבחירות במסגרת ההתמודדות לכנסת ה-17. המכרז למכירת בית דפוס מפא"י התאפיין בחילוקי דעות רבים. גורמים במפלגת העבודה טענו שהמפלגה לא תוכל לעשות שימוש בכסף שיתקבל מהבניין, שכן על-פי תקנון חברת האם של הבניין לא ניתן לתת דיבידנדים למפלגה.

באזור התחנה המרכזית הישנה, בו שוכן דפוס מפא"י, חלה תב"ע היסטורית המייעדת את המגרשים לייעוד מלאכה ותעשייה, עם 150% בנייה על מגרשים קטנים של דונם ברוטו, בדומה למגרש של דפוס מפא"י.

באזור מקודמות כיום תוכניות לשינוי ייעוד למשרדים ואולי גם למגורים, שבהן מוצעים 300%-350% בנייה, ליזמים שיאחדו מגרשים קטנים.

חברת ברודקאסט הפקות רכשה בשנים האחרונות ארבעה נכסים נוספים ברחוב הרכבת, ביניהם הבניין הצמוד לבעת הדפוס, ברחוב הרכבת 50. בכוונת החברה להרוס את מבנה דפוס מפא"י ולהקים תחתיו ותחת מבנים נוספים שרכשה מגדל רב קומות, בדומה לבניין שהקים בנק הפועלים באותו רחוב.

מימוש נכסיה של מפלגת העבודה נועד בין היתר להחזר חובות בהיקף של 15 מיליון שקל, שנוצרו ממימון קמפיין הבחירות. אלה מתווספים לחוב עתק של 120 מיליון שקל.

לדברי עוה"ד אלדד יניב, "ההחלטה למכור את דפוס מפא"י ההיסטורי, שבימיה הגדולים של מפא"י הדפיס עיתונים ב-8 שפות, התקבלה לאור החובות הרבים אליהם נקלעה במערכת הבחירות האחרונה".

כאשר פינתה המפלגה את משכנה ברחוב הירקון, נשקלה האפשרות לשקם את המבנה ברחוב הרכבת ולהפכו למטה המפלגה, אולם לבסוף הוחלט להקים את מטה המפלגה בשכונת התקווה. בידי מפלגת העבודה עוד עשרות נכסים ברחבי הארץ, המשמשים את סניפי ומתקני המפלגה בדירות ובמבני ציבור, המוערכים ב-50 מיליון דולר.