טרנד הבריאות מגיע לבשר: טירת צבי פיתחה קו מוצרי בשר מופחתי שומן

היקף ההשקעה: 1.3 מיליון דולר * זוגלובק העדיפה ללכת על פיתוח מוצרי "נקניקיות אמיתיות", מבלי להתייחס לאלמנטים הנוגעים לבריאות

סוף סוף סנונית ראשונה בענף המזון, שמתייחסת ברצינות לאתגר הבריאות ההולך ומעמיק. טירת צבי, חברת מעדני הבשר מקבוצת תנובה, פיתחה קו מוצרים מופחתי שומן בהשקעה של 1.3 מיליון דולר.

סדרת המוצרים החדשה כוללת עשרה מוצרי נקניקיות ובשרים על האש דלי שומן (המבוגר וקבב) ופסטרמות מופחתות נתרן. במהלך זה מקדימה טירת צבי את מתחרותיה, הן את זוגלובק והן את עוף טוב בתחום הנקניקים וכן את טיבון ויל מקבוצת נטו בתחום מוצרי על האש, המבורגר וקבב. מעניין שדווקא זוגלובק, המובילה את שוק מעדני הבשר, לא היתה החלוצה לצאת במהלך מתבקש זה.

זוגלובק, שדווקא מציגה בימים אלה מהלך חדשני בשוק, העדיפה ללכת על פיתוח מוצרי "נקניקיות אמיתיות", מבלי להתייחס לאלמנטים הנוגעים למגמת הדיאט. בחברת טירת צבי לא מסתפקים בפחות מאשר הגדרת המהלך כ"מהפכה": "בהשקת הסדרה מחוללת טירת צבי מהפכה שטרם נראתה בישראל בתחום הבשר המעובד - תוך התאמה לטרנד הבריאות הגובר בארץ ובעולם של ביקוש למוצרים מופחתי שומן ונתרן, והקפדה על ייצור מוצרים נטולי שומן טראנס", אומר מנכ"ל טירת צבי, משה כהן.

מוצרי הסדרה החדשה ייוצרו ויימכרו במקביל למוצרים הקיימים של החברה, ויוצעו כאלטרנטיבה מופחתת שומן ונתרן ללקוחות המעוניינים לצרוך מוצרי בשר, תוך הקפדה על כמות הקלוריות והרכב השומנים.

ההשקעה הגדולה בפיתוח מתועלת בעיקר לטכנולוגיות ייצור ולשיפורים באריזה, המיועדים לשמור על טריות המוצר לאורך זמן, אולם מאמץ הושקע גם בבידול העיצובי של מארזי מוצרי הסדרה מיתר מוצרי טירת צבי. אריזות המוצרים, שעוצבו על ידי המעצב ברוך נאה, כוללות שילוב בולט של הצבע הלבן, המיועד להעביר מסר של בריאות וטריות זאת בשילוב הצבע הכתום המזוהה עם מוצרי טירת צבי. שינוי נעשה גם בעיצוב הלוגו על גבי מוצרי הסדרה, בו שזורים עלים מסוגים שונים, המיועדים לשדר טבעיות.

לדברי כהן, תחל טירת צבי לפרסם באופן בולט את הרכיבים התזונתיים הכלולים גם ביתר מוצריה, שיופיעו בחזית האריזה ובאות גדולה, במהלך שצפוי להיות מושלם עד סוף 2006.

השקת הסדרה תלווה בקמפיין פרסום בהיקף של מיליון דולר באמצעות גיתם BBDO, תחת הקונספט: "אתה לא צריך להשתנות ולשנות הרגלים, אנחנו השתנינו בשבילך".

העובדה כי הורדת אחוזי השומן במוצרי הסדרה השונים משמעותה גם יותר בשר במוצרים, ואת מקום השומן מחליף בשר שמייקר את מוצרי הסדרה החדשה בעד 10% ממחירי המוצרים המקבילים על המדפים.

במרכז רשימת החידושים של טירת צבי, עומדת סדרה חדשה של מוצרי פסטרמה מופחתי נתרן, הכוללים רק מחצית מכמות הנתרן האופיינית למוצרי פסטרמות ובשר מעושן. הסדרה החדשה של טירת צבי כוללת פסטרמה ברביקיו, פסטרמה בדבש, וכתף בקר מעושן ופסטרמה רומנית. שלושת המוצרים הראשונים הם גם דלים בשומן ובכולסטרול (1%-2% בלבד).

טירת צבי היא היצרן הישראלי הראשון של מעדני בשר מתחום הפסטרמות, המצליח להציג מוצרים שהם גם דלי שומן וגם מופחתי נתרן. בתחום הנקניקיות, מחדשת טירת צבי עם סדרת מוצרים מופחתי שומן. בנקניקיות החדשות של טירת צבי פחות ממחצית כמות השומן של נקניקיות רגילות: עד 8% שומן, לעומת 18%-20% שומן בנקניקיות רגילות. הנקניקיות של טירת צבי הן היחידות בעלת אחוזי שומן מופחתים בארץ.

הפחתת אחוזי השומן של טירת צבי מגיעה גם למוצרי "על האש" של החברה. שני המוצרים הנמכרים ביותר בישראל בתחום המנגל - המבורגר וקבב מזרחי של טירת צבי - יהיו זמינים לקראת יום העצמאות חדשת גם בגרסאות בנות 9% שומן במקום 18% הרגילים.

טירת צבי רשמה השנה עלייה של 14% בהשוואה לשנת 2004. קצב הצמיחה של טירת צבי במונחי מכירות מהיר כמעט פי שלושה מקצב הצמיחה של שוק מעדני הבשר כולו, שגדל רק ב-5%. היקף שוק מעדני הבשר כמיליארד שקל. שוק זה כולל נקנניקות פסטרומות ונקניקים יבשים.

זוגלובק: אלוהים יודע איזה תהליכי עיבוד הם צריכים

* טל לייזר, ראש אגף השיווק של זוגלובק: כמובילי השוק, מדוע לא מצאת לנכון להתמודד עם האתגר הבריאותי של הורדת שומן ונתרן?

"בנקניקיות, מוצר הפונה אל ילדים, הבעיה היא לא נתרן ולא שומן, אלא זה שאמהות לא בטוחות במוצר הנקניקיות שהן נותנות לילדים. במהלך שבו יצאנו האמהות יודעות שהן נותנות נתח חזה שלם של בשר. השאלה כמה אנשים עם לחץ דם גבוה צורכים נקניקיות. הגימיק של דלי נתרן מיועד לפלח מאוד קטן של האוכלוסיה".

* האם ניסיתם להתמודד עם האתגר או שפשוט לא ראיתם בזה יעד?

"באסטרטגיה אנחנו מייצרים מוצרים לאנשים בריאים שנהנים מהאוכל ואוהבים לאכול. יש לנו פסטרמות דלות שומן. הם הורידו נתרן, אנחנו שמנו בשר נטו בנקניקיות, בצורה הכי טבעית והכי פחות מעובדת. אלוהים יודע איזה תהליכי עיבוד הם צריכים לעשות כדי להוריד נתרן".