לאכוף את שכר המינימום

חוק שכר מינימום יישאר בגדר אות מתה אם לא תבטיח המדינה ששומרי החוק לא יינזקו מבחירתם באופציה החוקית

ההסכם הקואליציוני בנושא שכר המינימום, שנחתם על ידי אולמרט ופרץ, עלול להיות סחריר (ספין) ישראלי טיפוסי אם לא תאומץ גישה חדשה לנושא אכיפתו של החוק. אלמלא כן, יהא זה דיון תקשורתי מעניין, אך השלכותיו החברתיות והכלכליות מפוקפקות: העלאת העלויות למגזרים המאורגנים, אלה המקפידים על שמירת החוק, והגברת כושר התחרות לפורעי החוק, בעוד שחלק ניכר ממקבלי השכר הנמוך לא יזכו לאגורה שחוקה. מעסיקיהם יתעלמו מההוראות המעודכנות כפי שהם מתעלמים מהנוכחיות. בתחום שוק העבודה, ישראל היא מדינת ספרי החוק, אין היא מדינת חוק.

חוק שכר מינימום יישאר בגדר אות מתה אם לא תבטיח המדינה ששומרי החוק לא יינזקו מבחירתם באופציה החוקית. לפני כמה שנים פגשתי את אחד ממנהלי חברות האבטחה הגדולות במדינה. הלז סיפר לי שחברתו לא זכתה במכרז עבודות ניקיון באחת מהרשויות המקומיות. כשבדק את התחשיב של החברה המתחרה, זו שזכתה במכרז, הוברר לו שאותה חברה לא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה אלא אם תשלם לעובדיה שכר נמוך משכר המינימום. הוא פנה לראש המועצה, אותו ראש מועצה שאיתה היה קשור בקשרי עבודה שנים רבות, והעלה בפניו את תהייתו. ראש הרשות השיב: "אין זה מתפקידי לפקח על שמירת החוק של קבלניי. אני נדרש לבחור באפשרות הזולה ביותר וכך אמנם עשיתי". מדינה המאפשרת לחברה פורעת חוק לזכות במכרז של רשות מקומית, חותרת במו ידיה תחת הסיכוי שיישמרו חוקיה. המדינה חייבת להגן על שומרי החוק, לא להעמיד אותם בתחרות עם מפריו.

המגזר המאורגן הוא המגזר היחיד בו נשמרות כיום הוראות חוק שכר מינימום. התאחדות התעשיינים זכאית להתגאות בכך. אסור ליצור מצב בו רק אלה השומרים כבר כיום על החוק יינזקו מיוזמת החקיקה החדשה. המשרד המטפל באכיפת החוק, משרד התעסוקה, אימץ לעצמו אידיאולוגיה של אי אכיפת חוקי המגן. לדעת קברניטיו, הדרך הראויה היא שה"יד הנעלמה" של השוק, היא שתבטיח את מימושם של חוקי המגן. זוהי כמובן דרך חסכונית ותמהני איך לא מכרו אנשי משרד התעסוקה רעיון זה גם לאנשי מנהל המיסים. למה שלא נשאיר גם את תשלום המס ל"יד הנעלמה" של השוק? יש להניח שדרך זו תהא חסכונית במשרד האוצר כפי שהיא במשרד התעסוקה.

כשהתחוור לקברניטי המדינה ששירות התעסוקה אינו מסוגל לפתור את בעיית האבטלה, יזמה המדינה את התוכנית לקידום שילובם של מקבלי גמלאות בעבודה (תוכנית ויסקונסין). במסגרת תוכנית זו, העבירה המדינה לידיהם של קבלנים את הטיפול בהצבת מובטלים במקומות עבודה. אם נואשה המדינה מיכולתה לאכוף את חוקי המגן, למה שלא תעביר גם נושא זה לקבלנים? האם לא מתאימה נוסחת ההפרטה גם לנושא אכיפת חוק שכר מינימום? חוק שעות עבודה ומנוחה? חוק הלנת השכר?

לסיכום, העלאת שכר המינימום ל-1,000 דולר היא אולי מטרה ראויה, אלא שהיא מציבה את הטפחות לפני היסודות. אסור לאפשר מצב בו ימצא את עצמו מעסיק שומר חוק בתחרות עם מתחרה פורע חוק. אסור לאפשר מצב בו מתרחשת הפרת חוק ורשויות האכיפה אינן מודעות לה. אסור ואסור לאפשר מצב בו רשויות החוק מודעות להפרות חוק, אך אינן עושות דבר לאכיפתו. אין טעם לפעול להעלאת הנורמה בטרם יצרנו והפעלנו מנגנונים שיבטיחו תשלום שכר מינימום (ויהא גובהו אשר יהא). כל דרך אחרת תפגע במעסיקים שומרי חוק, תעודד פורעי חוק ולא תסייע לעובדים.

הכותב הוא פרופ' במחלקה למדעי ההתנהגות, אוניברסיטת בן-גוריון