לשכת עוה"ד שוקלת לאסור על בני זוג של שופטים להופיע בבתי משפט

זאת בעקבות תלונה על כך שבן זוגה של השופטת דורית ביניש מנצל את מעמדו ומתבטא ביהירות

הוועדה לנשיאויות בתי משפט בלשכת עורכי הדין שוקלת להמליץ לוועד המרכזי של הלשכה, להטיל הגבלות על הופעתם של בני זוג של שופטים בבתי משפט. זאת, בין היתר, בעקבות תלונות שהתקבלו בנושא התנהלותם של כמה פרקליטים.

הוועדה קיימה דיון ראשוני בשתי תלונות שהגישו פרקליטים נגד התנהלותם של עו"ד יחזקאל ביניש, בעלה של השופטת דורית ביניש, הנשיאה המיועדת של בית המשפט העליון, ונגד עו"ד מרים זפט, אשתו של השופט יהודה זפט, המשמש כסגן נשיא בית המשפט המחוזי בת"א.

בתלונות נטען, שהשניים מנצלים את המעמד של בני זוגם, ומתבטאים כלפי שופטים ביהירות ובדרך לא ראויה, אולם הדיון בתלונות הציף את הנושא העקרוני, שכבר נידון לא פעם, הנוגע לעצם העובדה שבני זוגם של השופטים עוסקים בליטיגציה.

בדיון שתקיים הוועדה בתחילת החודש הבא, היא תנסה לעמוד על האיזון העדין שבין חופש העיסוק של אותם פרקליטים, לבין הזכות לנהל משפט הוגן, ללא משוא פנים.

אחד מחברי הוועדה אמר ל"גלובס", כי עורכי דין ושופטים פנו לוועדה בנושא, וטענו כי בני זוג של שופטים מתנהגים בצורה יהירה ופוגענית, ואף טורחים להדגיש בפני השופט את ייחוסם המשפחתי. לדבריו, "התלונות בנושא הולכות ומתרבות".

"הבעיה", הוא מוסיף, "היא בעיקר עם בני זוג של שופטים בערכאות הגבוהות, שדנים בערעורים על החלטות שופטים בערכאות הדיוניות. מאחורי הקלעים, השופטים בשלום ובמחוזי אומרים שהם חשים שהם מהלכים על קליפות של ביצים, כשמופיע בפניהם בן-זוג של שופט בכיר".

לדבריו, אותם שופטים חשים שלא בנוח, משום שהחלטותיהם והתנהגותם נבחנת ע"י אותם שופטים בכירים, שאחראים על קידומם ושחבריהם דנים בערעורים עליהן. "כשמחליטים שבמשפחה יהיה מישהו עם קריירה של שופט בכיר, מישהו אחר צריך לוותר", אומר הפרקליט.

חבר הוועדה, עו"ד חגי סיטון, אומר כי עניינו של יחזקאל ביניש הוא העיקרי, משום שרעייתו מועמדת לתפקיד נשיאת בית המשפט העליון, ותשפיע על קידומם של שופטים. בוועדה מציינים, שגם בעלה של שופטת בית המשפט העליון, אסתר חיות, הוא עורך דין פעיל.

גם עו"ד סיטון יודע שהנושא מורכב: "כמובן שאין לדבר גבול וצריך לחשוב עד לאן זה מגיע. מה קורה עם בן של שופט שמופיע בבתי המשפט? זו דילמה אמיתית שדורשת ליבון. אחד מחברי הוועדה בעצמו אמר שאינו יודע כיצד ינהג, משום שאשתו שופטת".

"אבל כמו שעוה"ד בני לוינבוק ז"ל ויורי גיא-רון, שהם חברי הוועדה לבחירת שופטים, גזרו על עצמם שלא להופיע בבתי משפט", מוסיף סיטון, "ראוי שגם שופטים בערכאות גבוהות יגזרו על עצמם שבני זוגם לא יעשו ליטיגציה. כשהנשיא לשעבר משה לנדוי התמנה לשופט, אשתו החזירה את רישיון עריכת הדין שלה. אמנם אי-אפשר לצפות לכך בדור שלנו, אבל לפחות שלא יופיעו בבתי משפט".

יו"ר הוועדה, עו"ד יוסי ארנון, אמר כי אחרי הדיון שתקיים הוועדה בנושא, היא תעביר הצעת החלטה לוועד המרכזי של הלשכה.

יחזקאל ביניש אמר ל"גלובס" בתגובה, כי "מדובר בניסיון לנגוח בכל הקשור למינוי מישהי ממשפחתי. אני לא מכיר אף תלונה נגדי. עורכי דין שמופיעים בבתי המשפט, והשופטים מצד שני, ידעו כל כך הרבה שנים להיזהר ולקבוע את המניעות שניתן לסמוך עליה. גם אני גוזר על עצמי הרבה גזרות".

מלשכת עורכי הדין נמסר בתגובה, כי מדובר בהצעה בלבד של חבר אחד בוועדת משנה, שאינה מוסמכת אלא להמליץ. "הצעתו טרם נידונה ולא התקבלה כהמלצה של ועדת המשנה, וממילא היא לא נידונה במוסדות המוסמכים של לשכת עורכי הדין. מדובר בהצעה של אחד מ-30 אלף חברים מלשכת עורכי הדין ותו לא".