ראש להק ציוד בחי"א תא"ל זאב שניר: ישראל תרכוש כ-100 מטוסי קרב ב-5 מיליארד ד'

התוכנית היא שמטוסי הקרב מסוג F35 יחליפו בהדרגה את כל מטוסי ה-F16 של חיל האוויר במהלך 5 השנים הקרובות

חיל האוויר משלים את גיבושה של תוכנית לחידוש צי מטוסי הקרב, התובלה והמסוקים, לקראת קיומה של הסדנה המטכ"לית של צה"ל בשבועות הקרובים לגיבוש התוכנית הרב שנתית שלה לחמש השנים הקרובות המכונה "קשת". ראש להק ציוד (רלצ"ד) של חיל האוויר, תא"ל זאב שניר, אמר בראיון בלעדי ל"גלובס" כי התוכנית המרכזית לשנים הבאות היא הצטיידות במטוס הקרב העתידי האמריקני מסוג אף 35. שניר אמר כי התוכנית היא לרכוש יותר מ-100 מטוסים מסוג אף 35, והכוונה היא שמטוסים אלה יחליפו בהדרגה את מטוסי האף 16 של חיל האוויר.

האף 35 ייבנה בשלוש תצורות: להמראה ממסלול קצר עבור חיל הים, המראה אנכית עבור חיל הנחתים והמראה אופקית עבור חיל האוויר האמריקני. שניר אמר כי חיל האוויר ירכוש את המטוס הממריא אופקית, אך הוא בוחן בעניין גם את שתי התצורות האחרות. על פי תוכנית חיל האוויר, ראשוני מטוסי האף 35 ייקלטו על ידו במחצית העשור הבא. הוא יחליף תחילה את הדורות הישנים של מטוס האף 16 ובהדרגה את כל צי מטוסי הקרב. עלות מטוס האף 35 היא כ-50 מיליון דולר ליחידה, כך שעלות עסקה של 100 מטוסים תהיה לפחות 5 מיליארד דולר.

עוד נודע כי שניר ייצא בימים הקרובים לבחון את הדגם החדש של מטוס התובלה האמריקני הרקולס (סי 130 ג'אי). חיל האוויר בוחן את האפשרות לרכוש שישה מטוסי תובלה מסוג זה בעלות של כחצי מיליארד דולר.

לדברי שניר, אף 35 הוא מטוס הקרב היחידי שהינו רלוונטי לצרכים הישראליים. זאת, בין השאר משום שלפי ההערכה של חיל האוויר זהו המטוס היחידי שיהיה רלוונטי וזמין בעשור הבא. חיל האוויר האמריקני יקלוט בשנים הקרובות גם את מטוס העליונות האווירית מסוג אף 22. אך על פי החלטת הקונגרס, ההצטיידות תהיה של 180 מטוסים בלבד מסוג זה, ואין בכוונת ארה"ב לאפשר את מכירתו לחילות אוויר אחרים. שניר אמר כי "חיל האוויר הישראלי ישמח להצטייד בטייסת של 24 מטוסי קרב מסוג זה, אך הבעיה בשלב זה היא סירוב האמריקנים למכור את המטוס מסוג אף 22 ומחירו המסתכם בכ-200 מיליון דולר.

חיל האוויר ישלים את ההצטיידות של 102 מטוסי האף 16 מדגם "סופה" מיצרנית המטוסים לוקהיד מרטיןבעוד שנתיים, וכבר מתנהל, זה שלש שנים, מו"מ בין משרד הביטחון הישראלי לבין הפנטגון על ההצטיידות באף 35. בשיחות עם האמריקנים התברר כי הפנטגון מסרב לאפשר לחיל האוויר הישראלי גישה למחשבים שיותקנו על גבי מטוס הקרב החדש, אף 35. גישה זו נחוצה כדי לבצע עדכונים במחשב, עם שילובם של מערכות חדשות בתחום החימוש, הקשר והלוחמה האלקטרונית.הפנטגון סיפק בעבר לחיל האוויר הישראלי גישה למחשבים הקיימים במטוסי הקרב אף 15 ואף 16.

שניר אמר כי "הפרשנות שניתנה לסירוב האמריקני כאילו מדובר במשבר היא קשקוש אחד גדול". לדבריו, ארה"ב דחתה גם את הבקשות של חילות אוויר אחרים שמעוניינים לרכוש את המטוס. גם הבריטים שמשקיעים בפרויקט 2 מיליארד דולר נתקלו בסירוב, ורק בשבוע שעבר, בעקבות פגישה בין נשיא ארה"ב ג'ורג' בוש לראש ממשלת אנגליה טוני בליר, נענה הפנטגון לבקשת הבריטים לאפשר להם גישה למחשבי המטוס.

עוד אמר שניר:"כדאי לזכור שישראל השקיעה רק 15 מיליון דולר באף 35, בעוד איטליה והולנד השקיעו כמעט מיליארד דולר, כל אחת". הוא הוסיף כי התשובה האמריקנית השלילית נגזרת מכך שהארכיטקטורה של מטוס הקרב העתידי היא שונה. הוא הדגיש כי ישראל קיבלה את הגישה למחשבים של מטוסי האף 15 ואף 16 לאחר שפיתוחם הושלם. עם זאת ציין שניר כי אין מחלוקת עם האמריקנים שבמטוס הקרב שירכוש חיל האוויר יהיו הטכנולוגיות הישראליות הבאות: מערכות הקשר, לוחמה אלקטרונית וטילים מתוצרת רפאל.

הפרויקטים הגדולים הנוספים של חיל האוויר הם: פרויקט השבחה של מסוקי הסער מדגם יסעור בהיקף של 100 מיליון דולר. זאת מתוך כוונה שיישארו בשירות מבצעי 20 שנה נוספות. הפרויקט, שמבוצע על ידי יחידת האחזקה האווירית של חיל האוויר יסתיים בעוד שנתיים.

כמו כן בוחן חיל האוויר את מערך התובלה המבוסס על מטוסי הרקולס. המערך כולל צי של 18 מטוסים, וההצעה הנבחנת היא לרכוש 6 מטוסים בעלות של 80 מיליון דולר למטוס. תא"ל שניר יצא סוף השבוע כדי לבחון את תפעולו של הדגם החדש של המטוס מסוג הרקולס 130 מדגם ג'אי.

בנוסף החליט חיל האוויר לקרקע את מטוסי האימון מסוג "צוקית" ולרכוש מטוס חדש. בין המטוסים שנבחנים: טי 6 מתוצרת רייתיאון האמריקנית. סופר טוקאנו, פמפה מתוצרת ברזיל, ומטוס איטלקי מסוג אייר מקאי. חיל האוויר בוחן גם את המטוס ג'בלין' שמפתחת התעשייה האווירית בשיתוף פעולה עם חברה אמריקנית. העלות הנאמדת של הפרויקט היא כ-200 מיליון דולר. חיל האוויר בוחן את האפשרות לחכור את המטוסים בשיטת הפי.אף.איי.