צ'רלטון פותחת במערכה המשפטית: הגישה תביעה ראשונה נגד פאב על שידור משחקי המונדיאל

[ למדור עסקי ספורט ] שיגרה מפקח לפאב "הברווז" בת"א שתיעד שידור של לפחות שלושה משחקים * סך התביעה: 60 אלף שקל

הידיעה הבאה עשויה להדאיג בתי עסק רבים ברחבי הארץ: חברת צ'רלטון, בעלת זכויות השידור הבלעדיות בישראל של משחקי גביע העולם בכדורגל ("המונדיאל") איימה בשבועות האחרונים, כי תגיש תביעות נגד בתי קפה, מסעדות, רשויות מקומיות וכל מי שיקרין בפומבי את משחקי המונדיאל, מבלי לקבל אישור ממנה, לאחר הסדרת התמלוגים.

היום מתגלית הסנונית הראשונה של האיומים, כאשר החברה הגישה לבית משפט השלום בת"א תביעה בסך 60 אלף שקל, נגד חברת לה-ברטה שירותי מזון ומנהלה, אביב רון, הבעלים של פאב "הברווז" ברחוב נפחא בת"א, סמוך למתחם שינקין.

גורמים בחברה הבהירו, כי בהחלט מדובר מבחינתם בסנונית הראשונה וכי בקרוב יוגשו תביעות נוספות נגד בתי עסק ששידרו את משחקי המונדיאל, בלי להסדיר עימם את התשלום.

בתביעה, שהוגשה באמצעות עוה"ד מיכל סער ואיל שפיר, נטען כי לאחר שלצ'רלטון נודע שבפאב מוקרנים משחקי הכדורגל באופן פומבי, ללא רשותה, היא שיגרה למקום מפקח מטעמה, שביקר בפאב בזמנים שונים ותיעד בדרכים שונות את הקרנת המשחקים.

לטענת החברה, המפקח תיעד לפחות שלושה משחקים ששודרו שם: ספרד נגד טוניסיה, טוגו נגד שווייץ וערב הסעודית נגד אוקראינה. לדבריה, רון הירשה או אישר את הקרנתם הפומבית של המשחקים ולכן הוא נתבע באופן אישי.

לאחר מכן, כך נטען, שיגרה צ'רלטון מכתב התראה לחברה המפעילה את הפאב, במסגרתו הפצירה בה להסדיר רישיון לשם ביצוע ההקרנות הציבוריות. בנוסף, היא התריעה על כך שהצגת המשחקים באופן פומבי מהווה פגיעה בזכויותיה. ואולם, לדבריה, חברת לה-ברטה שירותי מזון לא נענתה לדרישותיה.

לכן, תובעת צ'רלטון, את הפיצוי המקסימלי הקבוע בחוק, בגין הפרת זכויות יוצרים בלא הוכחת נזק, בסך 20 אלף שקל לכל הפרה. הפיצוי המינימלי בחוק, אגב, עומד על מחצית הסכום - כ-10,000 שקל.

עו"ד ד"ר שרה פרזנטי, מומחית לקניין רוחני, אמרה באחרונה בראיון ל"גלובס", כי "אם בעל בית מלון, מסעדה, פאב או בית קפה, מעמיד לרשות באי המקום טלוויזיה לצורך צפייה במשחק, אפילו בקליטה ישירה מהאוויר, הוא למעשה מבצע פעולה של השמעה בפומבי. אם השידור מוגן בזכות יוצרים והוא לא קיבל הרשאה מבעלי הזכויות, הוא מפר זכות יוצרים".

עו"ד דניאל בוסתנאי, ממשרד פרל, כהן-צדק, לצר, אמר כי "גם שידור בפאב, כעיקרון, נחשב כשידור מסחרי ומצריך רישיון, בדיוק כפי שהשמעת מוזיקה בפאב מצריכה רישיון, מאקו"ם למשל".

בחברת צ'רלטון הדגישו היום, כי "ככל חברה מסחרית אחרת, המגלה כי עושים שימוש לא חוקי במוצריה ואשר משתמשים בהם בניגוד לחוק וללא תשלום, גם צ'רלטון תעשה ככל שבאפשרותה לאכוף את החוק ולפעול נגד כל מי שיפגע בחברה". טרם הוגש כתב הגנה (ת.א. 39888/06).