משפחת עופר עוברת לחו"ל: חב' צים מעבירה חלק מהפעילות לנמל פיראוס

איגוד לשכות המסחר: זה תקדים שחברה ישראלית משיטה את ספינותיה בזמן חירום לנמלים זרים

חברת הספנות הישראלית צים, שבשליטת משפחת עופר, הורתה להעביר חלק מפעילותה לנמל פיראוס ביוון, בשל המצב הביטחוני וחשש לעומס בנמל אשדוד. כך נודע ל"גלובס".

מנכ"ל איגוד לשכות המסחר, יחזקאל דסקל, שיגר הבוקר (ה') פנייה דחופה למנכ"ל צים, דורון גודר, בה הוא קורא לצים להמשיך להפנות את הספינות לפריקה בנמלי ישראל תוך הבנת החשיבות הלאומית בצעד שכזה.

לדבריו, זה תקדים שחברה ישראלית משיטה את ספינותיה בזמן חירום לנמלים זרים, ולא לנמלים חלופיים בארץ.

לדברי דסקל, הוא מצפה שהיבואנים לא יחוייבו לשלם גם על ההובלה הימית מפיראוס לחיפה, אלא שצים תספוג את העלות הבלתי מתוכננת.

יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, גד שפר, אמר כי הוא מגנה את ההחלטה. "זו היא אמנם חברה פרטית שמחויבת לפעול להגדלת הרווחים, אך אני לא יכול לקבל התנהלות שכזו. הנזק לסחר החוץ, לייצור המקומי, ליבואנים וליצואנים הוא עצום. לצערי, זהו בדיוק התרחיש ממנו חששנו בעת הפרטת צים. זה בדיוק מה שקורה כשמדינה מעבירה נכס אסטרטגי שלה לידיים פרטיות", אמר.

מנהל תחום ענף שילוח בינלאומי באיגוד לשכות המסחר, אייל פרובלר, אמר ל"גלובס", כי "התרחיש החמור ביותר הוא שכתוצאה מהחלטת צים יעזבו חברות ספנות נוספות את ישראל על רקע המצב הביטחוני. תפקידה של חברת ספנות ישראלית לגלות אחריות לאומית לא להעביר פעילות לנמלים אחרים".

פרובלר מציין, כי הנזקים הישירים מההחלטה הם עלויות הובלה מהנמל הזר לישראל, עלות הזמן כתוצאה מהעיכובים, ופגיעה חמורה בקשרים העסקיים של היבואנים והיצואנים עם לקוחותיהם בחו"ל.

מנכ"ל צים, דורון גודר, מסר בתגובה, כי "עקב סגירתו של נמל חיפה ותור האוניות התמשך באשדוד, החלטנו להעביר אוניה אחת גדולה מאוד לנמל קרוב במזרח התיכון. אנו נעביר על חשבוננו, באופן מיידי ומהיר ביותר, את המכולות לנמל אשדוד".

בתוך כך נמל אשדוד הודיע, כי יפעל במתכונת חירום 24 שעות ביממה כדי לעמוד בעומס העבודה. מהנמל נמסר כי תוגבר מערך כוח האדם. בנוסף, נודע כי חברת הביטוח הממשלתית ענבל ורשות המיסים ינפיקו פוליסות לביטוח הובלה ימית, לכל האוניות הנכנסות ויוצאות מישראל. הסדר דומה הופעל גם בפעמים קודמות, במהלך מלחמת המפרץ הראשונה ומלחמת המפרץ השנייה.