מועצת הכבלים חייבה את YES לתקן הסכמים לרכישת תוכן בבלעדיות

זאת עקב תלונת HOT על הפרה בחוזה עם אולפני מייג'ורס האמריקנים * מוקדי: טרם הוחלט אם YES תיקנס בשל ההפרה

חברת הלוויין YES נאלצה לתקן הסכמי רכש שעשתה עם אולפני מייג'ורס האמריקנים, לדרישת מועצת הכבלים והלוויין. כך נודע ל"גלובס".

מועצת הכבלים והלוויין דרשה מ-YES, שהפרה בחוזיה עם מייגורס את האיסור על רכישת תוכן בבלעדיות, לתקן חלק מהסכמיה שכללו תניות של בלעדיות, ולהעביר את ההסכמים המתוקנים לידי המועצה.

יורם מוקדי, יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, אישר היום (א') ל"גלובס" כי הליך ההפרה ותיקון ההסכמים אכן הסתיים, אולם אין עדיין החלטה לגבי הקנסות שחברת הלוויין עתידה להיקנס בהם בשל הפרתה זו.

"עדיין קיים צורך כי החברות ינצלו את המצב החדש על מנת לרכוש סרטים מחו"ל במשותף. מצבה הקריטי של התעשייה אינו מותיר לה מקום ללוקסוס בדמות רכש סרטים בנפרד, לא כל שכן בבלעדיות".

במהלך חודש נובמבר 2005, פנתה HOT למוקדי, בטענה כי YES ממשיכה ברכישת תכנים זרים ומקומיים בבלעדיות. מתלונתה של HOT, עלה כי YES פועלת לרכישת תכנים בתנאי בלעדיות, הן בהתקשרויותיה עם אולפני הסרטים הגדולים בארה"ב, והן בהתקשרויותיה עם ספקים ישראליים, באופן שמגביל רכישת תכנים אלה על-ידי HOT.

עוד טענה HOT, כי YES משלבת בהסכמי רכישת התוכן התניות האוסרות על ספקי התוכן למכור תכנים לחברת הכבלים. תניות אלה מתנות את מכירת התכנים לחברות הכבלים בתשלום "קנס" כבד על-ידי הספקים וכיו"ב. בחלק מן המקרים, טענה HOT, כי הדרישה למכירת התכנים בבלעדיות ל-YES לא מצאה ביטוי בחוזה, אולם הוצגה בפני הספקים בעל פה.

רכישות בתנאי בלעדיות פוגעות קשות בתחרות בשוק הטלוויזיה הרב ערוצית ובציבור הצופים. כאמור, על-פי כללי המועצה, חברות הלוויין והכבלים אינן רשאיות לרכוש תוכן זר בבלעדיות. הוראה זו באה למנוע את מרוץ הרכש, שהחל עם עליית חברת YES לאוויר, מרוץ אשר העלה באופן דרסטי את מחירם של התכנים הזרים ופגע בציבור המנויים ובמצבה הפיננסי של התעשייה הרב ערוצית בישראל.

בעקבות מכתב התלונה של HOT פתח אגף הפיקוח של המועצה בבירור העניין, תוך שהוא דורש מ-YES להעביר לידו את ההסכמים עם אולפני המייגורס האמריקנים. אולפנים אלה ידועים בין האולפנים הגדולים והיוקרתיים בארה"ב.

לאחר בחינת ההסכמים, ולאחר ששמע את עמדתה של YES בנושא, קבע מוקדי במהלך חודש מאי השנה, כי YES הפרה את מדיניות המועצה בעניין שידורו של תוכן בתנאי בלעדיות, באופן הפוגע בהיצע התוכן למנויים ובטובת הציבור. עוד דרש יו"ר המועצה, כי YES תתקן חלק מהסכמיה באופן שתניות הבלעדיות, בין שהן בכתב ובין שהן בעל פה ובין אם מדובר בסכומים העולים כדי בלעדיות דה פקטו, יבוטלו, וכי ההסכמים המתוקנים יועברו לידי המועצה.

כאמור בסוף השבוע האחרון הודיע מוקדי ל-HOT כי בדיקת תלונתה הסתיימה שנקבע ש-YES אכן הפרה את האיסור על רכישת תוכן בבלעדיות, וכי היא תיקנה את הסכמיה עם אולפני מייג'ורס באופן שתניות הבלעדיות שנכללו בהם בוטלו. "אני מקווה כי כעת, משהוסר מכשול הבלעדיות, תשקולנה החברות בצורה רצינית את המלצות המועצה לרכישת תוכן משותף". אמר מוקדי ל"גלובס".

בנוסף הבהיר מוקדי כי הוא שוקל הטלת קנסות על YES בגין הפרת איסור הבלעדיות על-ידה, ולא בפעם הראשונה. כזכור, כבר במהלך חודש מאי 2005, קבעה המועצה כי YES הפרה את מדיניות המועצה ביחס לבלעדיות בתוכן זר בכך שמנעה מספקי תוכן למכור תכנים לשירות ה-VOD של HOT.

מחברת YES נמסר בתגובה: " מועצת הכבלים והלוויין ביקשה הבהרות לגבי מספר חוזים. במקומות בהם נתבקשנו לתיקונים נקודתיים, התיקונים בוצעו לשביעות רצון המועצה".

מ-HOT נמסר בתגובה: "זהו רק קצה הקרחון בהתנהלות YES במניעת תחרות חופשית בשוק התוכן הזר בישראל. אנו מברכים על מכתב המועצה אשר נותן גושפנקא לתחרות הוגנת, ממנה ירוויחו כל הצדדים ובראשם צופי הטלוויזיה".