כפר כנא: 57 הרוגים בהפצצה

57 בני אדם, ביניהם 21 ילדים, נהרגו היום (א') בקריסת בניין בן שלוש קומות בכפר כנא שבדרום לבנון. הבניין קרס בעקבות הפצצת חיל האוויר. מדיווחים עולה, כי הנפגעים שהו באותה העת במקלט, שגם תקרתו קרסה בהפצצה הכבדה.

מעט אחרי השעה 8:00, התקבל דיווח על קריסת הבניין. בלבנון טוענים כי חיל האוויר תקף באזור והרס מספר מבנים וכתוצאה מכך נלכדו אנשים רבים בבניין בן שלוש הקומות. בדומה לאירוע בכפר כנא במהלך מבצע "ענבי זעם", גם הפעם מדובר במבנה אשר שימש כמקלט עבור פליטים מדרום המדינה שברחו מהפצצות צה"ל. לפי הדיווחים באותה שעה היו במקום כ-100 פליטים.

רשת הטלוויזיה "אל-ג'זירה" והתחנות הלבנוניות והערביות פרצו בשידורים ישירים, בהם הוצגו תמונות קשות של נשים וילדים המחולצים מתוך ההריסות. במשך זמן ממושך ניסו כוחות חילוץ לבנוניים ואנשי הצלב האדום לחלץ נפגעים מבין ההריסות.

עדי ראייה סיפרו, כי אנשים רבים חיפשו אחרי ניצולים בהריסות בידיים חשופות. המראות היו מזעזעים ובין ההריסות התגלו גופות ילדים מוטלות ופצועים רבים, המתחננים לעזרה. אחד הניצולים חיפש את אחותו הקבורה עדיין בבניין, בעת שגופת אישה בת 70 ושל תינוק קטן הוצאו מהחורבות.

רשתות טלוויזיה בכל העולם הקרינו במהלך היום תמונות קשות ביותר של נפגעים, שחולצו מבין הריסות הבניין שקרס. עשרות בני אדם גם נפצעו וחלקם פונו במצב קשה לבתי החולים.

שר הביטחון עמיר פרץ הנחה את צה"ל לקיים בדיקה מיידית באשר לנסיבות האירוע הבוקר בכפר כנא. ראש הממשלה, אהוד אולמרט והרמטכ"ל דן חלוץ הביעו צער על האירוע הקשה.

קצין בכיר בחיל האוויר הבהיר, כי צה"ל מבצע כבר שלושה ימים תקיפות מהאוויר באיזור כפר כנא, מאחר שמתוך הכפר ובמרחב הסמוך אליו מתבצעים עשרות שיגורים של רקטות לעבר ישראל. "גם אתמול בוצעו שיגורים לעבר קריית שמונה, מעלות, עפולה ואיזורים אחרים. אנחנו תוקפים אך ורק איזורים שבסביבתם מתבצע ירי ובמקרה של הבוקר מדובר במבנה שבסמוך אליו נעשה ניסיון לשגר קטיושות לעבר ישראל. באופן קבוע, נוטים מחבלים לרוץ מרחק עשרות מטרים לתוך הבניין, לעיתים עם המשגרים עצמם ולהתחבא בו".

הוא ציין, כי צה"ל העביר אזהרה חמורה לתושבי הכפר, כמו לתושבי כפרים אחרים באיזור, כי עליהם לעזוב את המקום בשל פעילות מחבלים במקום והעובדה שצה"ל פועל בו. "אנחנו עקבנו אחר משטר הפעילות בכפר והוא נראה נטוש מאזרחים ולכן התקיפות מתבצעות שם, לא כנגד הכפר עצמו אלא כנגד מוקדי המחבלים".

הקצין ציין כי ייתכן והמחבלים מתעקשים לפעול מתוך הכפר, לנוכח העובדה, כי הוא מהווה סמל לאירוע שהתרחש שם בעיצומו של מבצע "ענבי זעם", אירוע במהלכו נהרגו עשרות אזרחים לבנוניים והיה מהגורמים המרכזיים שהביא להפסקת "ענבי זעם".

ממשרד הבריאות הלבנוני נמסר כי 403 אזרחים נהרגו עד כה בדרום לבנון, והמספרים מוסיפים לעלות מדי יום. גורמים באו"ם טוענים, כי המספרים גבוהים הרבה יותר, קרובים כנראה ל-600. הדיווחים הרשמיים ניזונים מגורמי משטרה ומבתי חולים, אך על פי גורמים בארגוני הסיוע של האו"ם, באזורים נרחבים בלבנון המשטרה ושירותי הבריאות כבר פסקו מלפעול - השוטרים נמלטו, ובתי החולים נסגרו.