הבלוגרים שואלים: מי אתה, "האיש עם הקסדה הירוקה"? ומה כל הגוויות האלה ברכבך, בדרך לכפר כנא?

אזרח לבנוני בשם אבו שאדי מככב באורח מוזר כמעט בכל התמונות מפינוי ההרוגים מכפר כנא. האם מקרה הוא שעבודתו היא הובלת גופות? מדוע הגיע לפני כולם לכפר כנא? והאם ייתכן שעסק ב"חילוץ" גופות גם בהפצצה הקודמת על כנא, ב-1996?

סימני השאלה שמציבים בלוגרים באינטרנט סביב "פרשת כפר כנא 2" רק הולכים ומתרבים, הולכים וגדלים, ככל שאנחנו מתרחקים מהאירוע עצמו.

אם בימים הראשונים התמקדה שימת הלב בביום תמונות מהאירוע בידי צלמי סוכנויות הידיעות AP ורויטרס, בניסיון להגביר את אפקט הזוועה ולהשיג תמונות שער בעיתונים החשובים בעולם, הרי שבשבוע האחרון הוסטו השאלות והתהיות לאירוע עצמו. יותר ויותר בלוגרים מעיזים לומר, באופן גלוי, כי ב"כנא 2" יש אלמנטים המעוררים חשדות כבדים למניפולציה תקשורתית מבריקה של החיזבאללה.

בשבוע שעבר כתבתי כאן על השאלות הלא פתורות שעורר האירוע, בעיקר על המראות שנגלו למצלמות בעת פינוי ההרוגים מהבית המופצץ בכנא. אבל, מתברר, שזו רק חלק מהתמונה.

במרכז האירוע של כנא עומד אדם לבנוני, שכבר זכה לכינוי "קסדה ירוקה" מאחר שפניו מבצבצים כמעט בכל תמונות הפינוי שצולמו בכפר כנא. הנה הוא מציג ילד מת מול המצלמה, הנה הוא נושא ילדה מתה, הוא הוא מחלץ גוויה מההריסות. האיש נמצא פשוט בכל מקום, כמעט בכל תמונה.

התדירות הזו עוררה את חשד הבלוגרים. שימו לב לממצאים: מתברר ש"קסדה ירוקה" עונה לשם אבו שאדי. במקביל, בבית החולים בצור הסמוכה מאוד לכנא עובד איש חדר מתים, העונה, למרבה הפליאה לשם אבו שאדי. למעשה, אומרים הבלוגרים, מדובר באדם אחד.

לבנון

בתמונה: אבו שאדי, האיש בקסדה הירוקה, מציג למצלמה ילד מת

אבו שאדי, שמככב ברוב התמונות מכנא, הגיע למקום ביום ההפצצה, לפני צוותי התקשורת. הוא הגיע במכונית המשמשת להובלת גוויות. מתי, שואלים הבלוגרים, הייתה המכוניות הזו עמוסה גוויות - בדרך לכנא, בחזרה ממנה? צפדת המוות על פני המתים, היעדר הפציעות על גופם, ניקיונם המוחלט של המחלצים מול המתים המאובקים - כל אלו מעוררים חשדות שמצליחים לעורר צמרמורת.

קונספירציה? אולי. אלא שכמה מהבלוגרים מוכנים אף להישבע שאותו אבו שאדי, "קסדה ירוקה", הוא האיש המופיע בתמונות מאסון כפר כנא הראשון (!), ב-1996, בו נהרגו 108 אזרחים לבנוניים. לפי התיאוריה הזו, האיש משמש כבר עשור שנים כשליח החיזבאללה לגרימת מפנים דרמטיים בדעת הציבור והתקשורת הבינלאומיים נגד ישראל. לפי התיאוריה הזו, אבו שאדי גם הצליח בכך באופן מזהיר, פעמיים.

רויטרס מודה: צלם שלנו זייף בפוטושופ תמונה מביירות

לבנון

בתמונה: הצילום המפוברק של רויטרס. העשן השחור נוסף בעבודת פוטושופ

סוכנות הידיעות רויטרס הודתה היום, לראשונה, בביום תמונה מזירת לבנון. בתמונה נראית העיר בירות אפופה עשן שחור, אלא שברור, ממבט ראשון, שמדבור בעבודת פוטושופ ולא מהמשובחות שבהן. רויטרס הודיעה כי תמחק את התמונה ממאגריה.

לבנון

בתמונה: אופני ילד חדשים לגמרי, וללא פגע, במרכז חדר הרוס מהפצצת צה"ל

לבנון

בתמונה: אופני ילד אחרים, הפעם מרוסקים מחוץ לבית. התאימו לתמונה?

האם זה מקרה היחיד? כנראה שלא. שימו לב לשתי התמונות הבאות: בראשונה, נראים אופני ילד, חדשים לגמרי וללא פגע, במרכזו של חדר הרוס מהפצצת חיל האוויר הישראלי. בתמונה השניה שצולמה יום לאחר מכן, בידי צלם אחר, נראים אופניים אחרים מחוץ לאותו בית הרוס. מאיפה צנחו האופניים האלו לתמונות, במקום שנהרס לחלוטין בהפצצה? אם מישהו השתיל אופניים במקום האסון - זהו ביום תמונה, דבר שאסור על-פי כללי האתיקה העיתונאית.

הערה לגולשים ולמגיבים: בגירסה ראשונית של כתבה זו נטען, בשוגג, כי מדובר באותם אופניים. ברור שלא. כוונת הבלוגרים שהציג את שני הצילומים הללו היתה לתהות מהיכן צצו בכלל שני הזוגות הללו, במרכז מקום שנחרב לחלוטין בהפצצה ישירה. במיוחד אמורים הדברים לגבי זוג האופניים הראשון, שנראה כמעט לא פגוע. גם הבלוגר שמעלה טענה לא טוען באורח נחרץ שהתמונות בוימו, אלא מעלה תהיות ושאלות.