בדרום קוריאה חוששים מהורדת דירוג ומבריחת משקיעים עקב הניסוי הגרעיני של צפון קוריאה

הכלכלן הראשי של HSBC באסיה פסיפיק: "חוששים מהתפתחות של מירוץ חימוש גרעיני באזור, מהסלמה ביטחונית ומתגובתה של סין"

המניות בבורסה הדרום קוריאנית רשמו הבוקר (ב') ירידות חדות, אחרי שצפון קוריאה הכריזה על ביצוע ניסוי תת-קרקעי בנשק גרעיני. בדרום קוריאה חוששים כי המשקיעים יוציאו את כספם ממדינה זו, עקב עליית רמת הסיכון באזור.

הניסוי הגרעיני נערך בלילה ויצר רעש אדמה ברמה של 3.58 בסולם ריכטר. הקוספי, מדד המניות המוביל בדרום קוריאה, פתח את יום המסחר בעליות מתונות, אך עבר מיד לאחר פרסום החדשות על הניסוי הרגעיני לירידות של יותר מ-3%. יותר מאוחר התאושש המדד וסגר בירידה של 2.4% ל-1,319.4 נקודות, רמתו הנמוכה ביותר מזה שישה שבועות.

הכלכלנים בדרום קוריאה חוששים כעת מהורדה אפשרית בדירוג האשראי של המדינה בימים הקרובים, עקב עליית פרמיית הסיכון באזור. בתרחיש גרוע יותר, עלול ערעור היציבות הביטחונית להשפיע גם על בורסות שכנות, כדוגמת זו של תאילנד, אינדונזיה וסרי-לנקה. עם זאת, בשלב זה נראה כי ההשפעה על בורסות אלה הינה מינימלית.

פיטר מורגן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות HSBC לאיזור אסיה פסיפיק, אמר היום: "לניסוי הגרעיני יש השפעה בעיקר על המצב הביטחוני באיזור, אני לא רואה אותו משפיע ישירות על הכלכלה ואין לנו שום כוונה לשנות תחזיות על סמך אירוע בודד. עם זאת, אנחנו חוששים מהתפתחות של מירוץ חימוש גרעיני באזור, מתרחישים של הסלמה ביטחונית ומתגובתה של סין".

הבורסות האחרות באסיה הגיבו בירידות על ההתפתחויות. באוסטרליה נרשמו ירידות של 0.3% במדדים המובילים; בהונג-קונג - ירידה של 1.2%; ניו זילנד - ללא שינוי; סינגפור - ירידה של 1%; ובתאילנד - 0.5%. השווקים ביפן וטאיוון היו סגורים לרגל חגים.

החוזים על נפט גולמי לנובמבר עלו ב-30 סנט לרמה של 60.06 דולר לחבית במסחר האלקטרוני. מחיר הזהב עלה 6.2 דולר ל-583 דולרים לאונקייה.

יורם גרשוני, סמנכ"ל בבית ההשקעות גרין בול, מקבוצת דיסקונט, מסר: התגובה היא תגובה טבעית על ערעור היציבות באיזור. מדובר במדינה דיקטטורית וקומוניסטית, שבאופן עקבי מתריסה נגד שכנותיה, מדינות המערב ודואגת לערער את היציבות האזורית. ניסוי מעין זה רק מגדיל את אי-היציבות באיזור ומערער בעיקר את הבורסות והשוקים של המדינות השכנות כדוגמת דרום-קוריאה. למרות זאת, ובתנאי שלא יהיו "אפטר שוקים" בצורת סנקציות וכדומה המשבר צפוי לפוג בימים הקרובים ונוכל לשוב ולראות עליות שערים בבורסות במזרח.