הטוען לבעלות אחרי הסדר, שיוכיח זכותו

כשהליך ההסדר הסתיים, יש לעבור משוכות גבוהות להוכחת בעלות

הליך הסדר מקרקעין הינו הליך קנייני הנמשך שנים רבות ובפיקוח של לשכת הסדר מקרקעין של האזור שהמקרקעין נמצאים בו. מדובר בהליך ממושך ויקר, ולפיו ניתנת הזדמנות לכל מי שטוען לבדל של זכות במקרקעין, להביא ראיותיו כדי להוכיח את זכותו. לאור גורליות הליך ההסדר, האפשרות לתקן את רישומי הבעלויות אחרי סיום הליך זה מצומצמת ביותר, ומיוחדות לטענות כגון תרמית וכו'.

סעיף 93 לפקודת הסדר מקרקעין מאפשר תיקון רישום אחרי הסדר במקרים של תרמית וכו'. לאחרונה התמודד בית המשפט המחוזי בחיפה עם הסוגיה שבנדון בתיק 1146/02, סאלח ח'ליל הייב נ' מדינת ישראל ואח', אשר נדון בפני השופט מנחם בן-דוד.

בעניין דנן, מדובר בקרקע בבית זרזיר. מינהל מקרקעי ישראל יזם הליך של פרויקט בנה ביתך, על דרך הקצאת קרקעות לבני המקום. התובע התנגד להקצאה, בטענה כי הקרקע שייכת למשפחתו אשר עברה אליו בירושה עוד לפני קום מדינת ישראל, ולכן על מינהל מקרקעי ישראל להימנע מלבצע עסקאות במקום.

התובע טען כי יש לתקן את הרישום בשל השמטה ורישום שלא כשורה שנעשו בעת ביצוע הליך ההסדר ב-1971. השופט בן-דוד דחה את טענת התובע בקובעו: "על התובע להוכיח כי היתה לו זכות רשומה בפנקס הישן, וכי גם ללא תביעה מצידו היה פקיד ההסדר רשאי להכליל אותו בפנקס בזמן ההסדר. אלא שבענייננו לא הוכח קיומו של רישום קודם על שמו של התובע או מורישו, וגם לא כי הכרעת פקיד ההסדר היתה שונה ממה שנרשם בפנקס. שמו של התובע, גם לא של מורישו, אינו מופיע בלוח הזכויות כמי שהיה בעל זכויות בחלקות הנתבעות, ואף לא כי תבע את זכויותיו בפני פקיד ההסדר בעת הסדר המקרקעין באזור (ת/1), כך שממילא הוא לא הוכר על-ידי האחרון כזכאי לכאלה".

טענה נוספת של התובע היתה, כי מחמת ההתיישנות הוא זכאי להירשם כבעלים של הזכויות במקרקעין, וזאת בין היתר על-פי סעיף 78 לחוק הקרקעות העותמני.

הסעיף האמור מזכה את מי שעבד את המקרקעין כשהחזקה שלו הינה עוינת לזכותו של הבעלים, לזכות בבעלות במקרקעין. אך בעניין דנן השופט בן-דוד קובע כי לא הובאה בפניו כל ראיה על הידיעה פוזיטיבית של המדינה או הרשויות, ולכן החזקה של התובע לא היתה תוך התרסה כלפי זכויותיה של המדינה.

עיון בפסקי דין רבים הנוגעים בסוגיה זו מוכיח, כי בדרך כלל סיכויים של תביעות מסוג זה לא גבוהים, ויש לבחון היטב את טיב המסמכים והראיות אשר יהיה בהם כדי להוות הוכחה בלתי מעורערת לקיום הזכות.

הכותב מתמחה בדיני מקרקעין, תכנון ובנייה וממ"י.