איך אומרים מונטסורי באנגלית

הפסיכולוג יובל פלג הגיע לתחום החינוך מתוך רצון להיות שותף לתהליך ההתפתחותי מראשיתו. יחד עם נורית צ'יטיאת, פתחו בהשקעה של 80 אלף דולר את MSI, גן/בית ספר דו-לשוני בשיטת מונטסורי לדוברי אנגלית, ולמי שרוצים שילדיהם ילמדו אותה בדרך טבעית > נירית צוק

"כפסיכולוג אתה תמיד רואה תוצאות, דברים שצריך לתקן בבני האדם", אומר יובל פלג, בעלים ושותף ב-MSI, גן ובית ספר מונטסורי ישראל, "ואילו אני חיפשתי שינוי, מקום בו אוכל להתחיל מהתחלה ולהיות שותף בתהליך ההתפתחותי".

עד לפני מספר חודשים עבד פלג, פסיכולוג מומחה במקצועו, בתחום אחר: "ניהלתי חברה שעסקה בפיתוח מערכות אבחון פסיכולוגיות ממוחשבות", אומר פלג. "עבדתי שם במשך 14 שנים ולאחרונה הגעתי למסקנה שאני רוצה לעשות שינוי".

בשלב זה חבר פלג לנורית צ'יטיאת, שותפתו לעסק, שהציעה לו להקים יחד עימה גן מונטסורי: "גרתי בהונג-קונג במשך 11 שנה, ושם נחשפתי לשיטה", אומרת צ'יטיאת. "מדובר בגישה חינוכית הוליסטית בה הילד נמצא במרכז, הוא בוחר את שטחי התעניינות שלו ומתפתח בקצב אישי".

פלג וצ'יטיאת החליטו לשדרג את העניין, ולהקים גן מונטסורי דו לשוני: "החלטנו שזה יהיה גן הבנוי לשלושה קהלי יעד", אומר פלג, "להורים ישראלים המעוניינים שילדיהם ירכשו אנגלית בצורה טבעית, למשפחות של ישראלים שעולים לארץ ומעוניינים לשמר את האנגלית של הילדים ובו זמנית מעוניינים שהילדים ילמדו גם עברית, ולמשפחות זרות שמגיעות לישראל ומעוניינות לשלב את הילדים בתרבות הישראלית".

השניים החלו בשיווק המיזם, אולם אז נתקלו בבעיה: "התגובות היו טובות, אנשים מאוד התעניינו, אבל יחד עם זאת היה להם קשה להבין כיצד השיטה עובדת", אומר פלג.

בשלב הזה הם חשבו על פיתרון: "שכרנו מקום וריהטנו אותו מתוך מחשבה שזה יקל על אנשים להבין במה מדובר ויקנה להם תחושת ביטחון", אומר פלג. "באפריל כבר היינו מוכנים להרשמה, אבל להפתעתנו אף הורה לא הסכים להתחייב".

בסופו של דבר הפיתרון הגיע דווקא ממקום אחר: "באוגוסט פתחנו קייטנה ואליה נרשמו ילדים רבים, במהלך הקייטנה ההורים ראו כיצד השיטה עובדת ורק אז נרשמו".

" כיצד השיטה עובדת?

"הגן הוא בעצם סביבה המותאמת לצרכי הילד, והיא כוללת ציוד וחומרים המיועדים לגירוי רב חושי, המעוצבים בסדרות על-פי קוד צבע, מאפשרים תיקון טעויות עצמאי ומשמשים קבוצות גיל ורמות שונות. הסביבה עצמה מעוצבת על-ידי המורה באופן המגרה סקרנות ועניין, ומעודדת למידה עצמאית, כשתפקיד המורה הוא לכוון, להדגים ולהנחות".

" האם זה מתאים לקהל הישראלי?

"גן מונטסורי הוא גן שמתאים לכל ילד. הבעיה הינה שמערכת החינוך בישראל מאוד שמרנית, ובעוד ברחבי העולם קיימות מעל ל-10,000 מסגרות מונטסוריות, הרי שבישראל קיימים רק כ-15 גנים הפועלים בשיטה זו ובית ספר אחד".

" כיצד מחנכים את ההורים לחשיבה שונה?

"ההורים מעוניינים להעניק לילדיהם חינוך איכותי ולכן מדובר בסופו של דבר בשיווק, בעיקר כזה שעובר מפה לאוזן. בנוסף, בנינו אתר אינטרנט, חילקנו פרוספקטים, ואנחנו עושים הרבה ערבים פתוחים בהם אנו מסבירים על השיטה".

" האם אתם כבר רואים רווחים?

"המקום כולל גן, צהרון, מרכז חוגים לילדים ומרכז חוגים למבוגרים, כך שכיום אנחנו כבר מכסים את עצמנו. בעיקרון אנו מאמינים שמדובר ביזמות רווחית, בעיקר אם מצליחים לצאת ממסגרת של גן בודד לרשת גנים".

" מה הצפי לעתיד?

"הרעיון הוא להקים בעתיד רשת גנים וגם בית ספר מונטסורי". "