אילנה דיין תפתח הערב עונה חדשה של תוכנית התחקירים "עובדה" בהתנגשות חזיתית עם חברת התרופות טבע

(עדכון) - עפ"י "עובדה", שילמו משרד הבריאות, טבע וקופ"ח כללית 23 מיליון שקל, בהסדר פשרה עם 72 נשים שנפגעו מתרופה לטיפול בסרטן הרחם ותופעת גיל המעבר. בתמורה הבטיחו הנפגעות שתיקה * טבע: "כל ניסיון להציג קונספירציה חוטא לאמת"

ב"עובדה" ובקשת יודעים מה מוכר: הערב תיפתח עונת השידורים החדשה של תוכנית התחקירים "עובדה" של אילנה דיין ובמרכזה תחקיר אשר יחשוף את קשר השתיקה של משרד הבריאות, חברת התרופות טבע וקופת חולים כללית אודות הסיפור על תרופה לשמירת הריון "דאס" שהתגלתה כמסוכנת ולמרות זאת המשיכו לתת אותה לנשים בהריון.

התוצאה של השימוש בתרופה, על פי "עובדה" היא כי הבנות שנולדו לנשים שקיבלו את התרופה לא היו מסוגלות להיכנס להריון, סבלו מליקויים קשים ברחם ובצוואר הרחם, נטייה מוגברת לסרטן השד וסרטן צוואר הרחם, בעיות פוריות קשות ושיעור גבוה של הפלות ולידות מוקדמות.

"עובדה" תחשוף הערב כי בשקט, כמעט בחשאי, שילמו לפני כ-5 חודשים חברת טבע, משרד הבריאות וקופת חולים כללית 23 מיליון שקל במסגרת הסכם פשרה שנחתם עם 72 תובעות. "עובדה" תציג כי אותן נשים, כולן נפגעות "דאס", הוחתמו על מסמכים לפיהם הן מתחייבות שלא לדבר על הפרשה לעולם. מהתחקיר ב"עובדה" עולה שאין זו הפעם הראשונה שטבע, משרד הבריאות וקופת חולים גם יחד מנסות לקבור את אחד המחדלים הרפואיים הקשים ביותר בארץ. "עד כדי כך מוצלחים היו מאמצי הטיוח וההשתקה שממדי האסון כמעט לא נודעו עד היום", יציינו הערב בעובדה.

בתגובה לתחקיר מסרה טבע בתגובה ל"עובדה" כי , "מעולם לא נקטנו מדיניות של השתקה; התכשיר אושר ע"י הרשויות ב-1940, ומעולם לא שווק על ידם לשימוש במהלך הריון. לפי הידע המדעי שהיה קיים עד שנות ה 70 לא היתה, כך טבע, כל סיבה להימנע משיווקו. רק ב - 75 אסר משרד הבריאות על השימוש ב"דאס" במהלך הריון ו"מובן שטבע מילאה אחר כל הוראותיו של המשרד בהקשר זה". היצרן, הם מדגישים, לא מוסמך להורות על הפסקת שימוש או למסור מידע לציבור אלא לפי הנחיה מפורשת של משרד הבריאות".

ממשרד הבריאות אמרו בתגובה ל"עובדה" כי הודעה האזהרה של ה-אפ.די.אי ב-71 פורסמה בקרב ציבור הרופאים על ידי אגף הרוקחות. במרץ 1975, נשלח מכתב תזכורת לכל הרופאים האוסר על מתן התרופה לנשים בהריון. כל היצרנים צוו להוסיף אזהרה כנ"ל על גבי כל חפיסה המצויה בשוק. מדיניות המשרד באותן שנים הייתה למקד את פרסומיו לציבור הרופאים המוסמכים לרשום את התרופה. מדיניות משרד הבריאות בפרסום לציבור התפתחה עם השנים. ואשר לניירת שנעלמה ממשרד הבריאות נמסר שרק ב-1964 הוחל ברישום מסודר של תרופות ואילו השימוש ב"דאס" התחיל הרבה קודם".

מקופת חולים כללית נמסר בתגובה לתחקיר "עובדה" כי "התרופה נחשבה תרופת פלא לנשים עם סיבוכי הריון בעת ההיא ומיליוני נשים ברחבי העולם המערבי קיבלו אותה. מרגע שמשרד הבריאות אסר אותה - הפסיקו לתת אותה מיידית. אנחנו דוחים על הסף את הטענה בדבר מדיניות של השתקה בה נקטה הכללית.

מחברת טבע נמסר בתגובה:

1. טבע מעולם לא נקטה מדיניות של השתקה בנושא. טבע פעלה ופועלת באחריות, בהתאם לכללים ולהנחיות של משרד הבריאות ולאור המידע הנמצא בידה בכל זמן רלוונטי, וזאת על מנת להבטיח את בריאות הציבור. כל ניסיון להציג קונספירציה, כביכול, חוטא לאמת.

2. שיווקו של התכשיר המכיל את החומר DES אושר על-ידי רשויות הבריאות בשנת 1940 ונמשך עד לשנות ה- 70, בישראל ובעולם. בישראל, בניגוד למדינות אחרות, התכשיר שווק לטיפול בבעיות רפואיות שונות (כגון תופעות גיל המעבר בנשים ובסרטן הערמונית), ומעולם לא לשימוש במהלך הריון. במידה ונעשה שימוש בתכשיר בתקופת ההריון, הוא נעשה בהוראת הרופאים המטפלים, שלא בהתאם להתוויות שאושרו ע"י משרד הבריאות.

ע"פ הידע המדעי שהיה קיים לפחות עד שנות ה- 70, לא היתה כל סיבה להימנע משיווקו של התכשיר. יודגש, כי בשנת 1965 מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) שב ובחן את תכשירי ה - DES ואישר את המשך שיווקם, לרבות לצורך של תמיכה בהריון.

3. רק בשנת 1975 החליט משרד הבריאות לאסור על שימוש בתכשיר במהלך ההריון, שימוש שמעולם לא הופיע בהתוויות התכשיר של טבע. מובן שטבע מילאה אחר כל הוראותיו של משרד הבריאות בהקשר זה. יודגש, כי יצרן תכשיר אינו מוסמך להורות על הפסקת שימוש בתכשיר, או אף למסור לציבור מידע בקשר אליו, אלא אם קיבל על כך הנחיה מפורשת ממשרד הבריאות. בשנת 1981 קבע משרד הבריאות כי אין לבצע סריקות המוניות במטרה לאתר את הנשים אשר נחשפו לתכשיר.

במדינות מובילות שונות באירופה נמשך השימוש בתכשיר בתקופת הריון גם לאחר ששימוש כאמור נאסר בישראל. כך, בספרד ובאיטליה הופסק שימוש זה באמצע שנות ה-80. בגרמניה, צרפת, אירלנד וצ'כיה - במחצית השניה של שנות ה 70.

4. לבית המשפט המחוזי בירושלים הוגשה תביעה בגין נזקי DES כנגד משרד הבריאות, שירותי בריאות כללית וטבע. טבע אינה נושאת באחריות לנזקים הנטענים, ואלה אף לא הוכחו. לפנים משורת הדין, ומתוך רצון לסייע לתובעות גובש, על-ידי טבע, שירותי בריאות כללית ומשרד הבריאות הסכם פשרה, בגדרו נדחתה התביעה ושולם לתובעות סכום כולל, כפיצוי כספי. סכום כולל זה חולק בין התובעות, בלא מעורבות טבע, באמצעות ועדה שהוקמה לצורך כך באישור בית המשפט.

אין זה נכון כי הסכם הפשרה מחייב את כל הנוגעים בדבר לסודיות מוחלטת בכל הנוגע לפרטי הנושא. כמקובל, ההסדר מחייב בסודיות את התובעות, אשר קיבלו תשלום לפנים משורת הדין. פרטי התובעות נאסרו לפרסום לבקשתן. מובן כי משרד הבריאות שבידו השליטה על העברת מידע לציבור בכל הנוגע לתרופות חופשי, גם כיום, אם ימצא לנכון, להביא לידיעת הציבור כל מידע רלוונטי.

5. מר אלי הורביץ לא היה מעורב בשיווקו של התכשיר, בהפסקת שיווקו או בכל הנוגע למסירת מידע לציבור בקשר לתכשיר.