מקום 2: וואלה, ארז פילוסוף. "לא רוצה להיות במקומות שמראים ציצים ושטויות"

ארז פילוסוף, משנה למנכ"ל וואלה, עדיין חושב שווב 2.0 זה בולשיט, ושההייפ סביב תוכן הגולשים מנופח. אז למה הוא בכל זאת מקים רשת חברתית? כי "התופעה הזאת עוברת את הסף התחתון של מה שנכנס לוואלה". על הדרך הוא לא חוסך מחמאות מהמתחרים: "תפוז זה פינאטס, גוגל ניוז זה סלט, והומלס חי בלה-לה לנד"

בוועידת התקשורת של "גלובס" שנערכה לפני כחצי שנה, שחרר ארז פילוסוף, משנה למנכ"ל וואלה ואחד ממייסדיו, הצהרה שגרמה ללא מעט גבות לנסוק אל-על: הפיצ'ר הבסיסי בכל שירותי הווב 2.0 הוא המייל, אמר פילוסוף, ובהתחשב בעובדה שוואלה מזוהה בעיקר עם שירות המייל שלה, הרי שזה הופך אותה לאתר הווב 2.0 המוביל.

סקר גולשי גלובס
מי מבין האתרים הישראלים הבאים הוא אתר השנה שלך?
גוגל ישראל
וואלה
ynet
MSN
נענע
NRG
תפוז
זאפ
קשת אינטראקטיב
אתר השנה? לא ברשימה

"מה שאמרתי הוא שהמהפכה היא בכך שלכל אחד יש מצלמה דיגיטלית ותוכנות עריכה, והגולשים יכולים ליצור תכנים בהרבה יותר קלות", מסביר היום פילוסוף, שדבק בעמדתו. "משחר ההיסטוריה של האינטרנט ועד היום, האקסצ'יינג' של המידע נעשה באמצעות המייל. רוב האנשים לא נכנסים כל יום ל-YouTube, אלא מקבלים לינקים במייל. למה זה לא עושה כזה רעש? כי מייל הוא דבר אישי. רוב תעבורת הסושיאל, ההמלצות על דברים מצחיקים נשארה במייל. היא היתה במייל ונשארה במייל".

- ומה עם הצהרתך שווב 2.0 זה בולשיט? שינית את דעתך?

"לא. קחי את YouTube, אותה עסקת ענק מופלאה: אם תסתכלי על גרף השימוש באלקסה, תראי שהוא בסטגנציה מטורפת. נכון שאלקסה לא הכי מדויקת, אבל היא משקפת מגמות באופן ברור. המגמה עכשיו היא של סטגנציה".

- אז אתה עדיין לא מאמין בתוכן גולשים?

"אני מאמין בתוכן גולשים, אני פשוט חושב שיש הרבה בעיות עם תוכן גולשים. אני מאמין שצריך לעשות את זה קצת אחרת. הבעיה מחריפה בישראל. אם תיכנסי לפליקס וכאלה, תראי שם 'נוט קוואליטי'. וואלה לא רוצה להיות במקומות שמראים כל מיני ציצים ושטויות. זו גם הסיבה שוואלה לא נכנסה לתחום הזה עד היום. וואלה רוצה להיות במקומות הרבה יותר איכותיים, ולשלב איכות ותוכן גולשים זו לא מילה גסה".

- עם כל הכבוד, וואלה ואיכות הן לא בדיוק מילים נרדפות.

"יש בוואלה הכל מהכל. בכל אזור אנחנו מתאימים את הסגנון. וואלה סלב הוא מאד צהבהב, יש לו שפה משלו, והוא מאד מצליח. ברור שבוואלה סלב אני לא אכתוב ברצינות של 'דה מרקר', זו טעות.

"צריך לקחת הכל בפרופרציות. הרייטינג של אתרי תוכן גולשים, עזבי רגע את מייספייס ואת התופעה בארצות הברית, תסתכלי מה קורה בארץ. גם לפני הווידאו, תפוז ריכז תוכן גולשים, בלוגים שמוגים וכל זה. עכשיו יש לו את פליקס, סבבה. עדיין, זה פינאטס. עם כל ההייפ, צריך להבדיל בינו לבין השימוש בפועל, והשימוש הזה שואף לאפס. את רואה את זה בגרפים של פליקס באלקסה - אפס במונחים של וואלה.

"ההייפ התקשורתי הוא מנופח, וצריך להישאר במציאות. מה קורה בעולם בתוכן גולשים? ברגע שאתר נהיה גדול, הדבר הראשון שהוא רץ לעשות זה להכניס תכנים מסורתיים. למה? כי התוכן המסורתי, עם כל הכבוד לתוכן הגולשים, הוא עדיין מאד משמעותי.

"אותו דבר בבלוגים. בחו"ל יש בלוגים כמו גאדג'טס וגיזמודו שמאד משפיעים. יש אחד כזה בארץ? לא, ואני יכול להגיד למה, ולמה גם לא יהיה: בחו"ל יש תופעה של אנשים איכותיים שעוזבים את העיתונות המסורתית, פותחים בלוג משפיע, מרוויחים יותר ממה שהם הרוויחו בתור שכירים של העיתונות המסורתית. בישראל אין מאס-מרקט שיצדיק צעד כזה. את לא יכולה לחיות מבלוגינג. וזו אחת הסיבות שאין אנשים איכותיים שמחזיקים בלוגים איכותיים בצורה עצמאית".

- ובכל זאת אתם מקימים רשת חברתית שמבוססת על תוכן גולשים. למה?

"כי אם נעשה את זה כמו שצריך - ואני מאמין שנעשה את זה כמו שצריך - אז זה כן יהיה יותר מהותי. להגיד לך שזה יהיה ברמה של חיפוש או דואר מבחינת החשיבות והנחיצות? זה לא יהיה. אבל וואלה הרי לא מתעסקת רק בדואר, חדשות וחיפוש, שהם המאס-מארקט. כל התופעה הזאת עוברת את הסף התחתון של מה שנכנס לוואלה".

- תופעה שכוללת גם בלוגים שמוגים.

"וואלה sphere תכלול בלוגים, אבל בצורה מיוחדת. הבלוגים שלנו יהיו אחרים. כל בלוג שיעלה יהיה איכותי. מאד".

- תסננו גולשים שרוצים לפתוח בלוג?

"לא בדיוק". פילוסוף שומר על עמימות כשהוא מדבר על וואלה sphere, אבל מוכן לנדב את הפרטים הבאים: "בשלב הראשון יהיה וידאו גולשים בשילוב וידאו מסורתי, ועוד משהו שאני לא יכול לדבר עליו. השלב השני, בהמשך השנה, הוא בלוגים/רשת חברתית. בשלב השלישי אולי ניכנס לתחום התמונות, פליקר סטייל - יכול להיות שכן ויכול להיות שלא".

- חתמתם כבר על הסכמי תוכן?

"תכנים מסורתיים זה לאו דווקא גופי התוכן הישראליים. אני אתן לך כיוון מחשבה: יכול להיות שיהיה 'סופרנוס' בוואלה. וואלה חושבת מחוץ לקופסה, ולכן מהלך הווידאו שלנו יהיה מאד מסיבי".

- כמה אתם הולכים להשקיע בכל המהלך הזה?

"השקעה מסיבית, אבל אני לא רוצה לדבר על מספרים".

- השקעה מסיבית במשהו שאתה לא רואה כמנוע צמיחה?

"איך שאנחנו נעשה את זה, זה כן יהיה מנוע צמיחה. אני אשלב תוכן מסורתי, תוכן גולשים ועוד משהו שאני לא יכול לדבר עליו. אני לא חושב שזה יהיה מקור הכנסות גדול בשנה הקרובה, כי כל הסיפור של הווידאו ייהפך להכנסות רק ב-2008. גם ב-2007 עדיין לא נראה מספרים משמעותיים.

"אגב, רואים את זה בכל העולם. אם גוגל היתה קונה את YouTube רק בשביל 2007, הם לא היו מתקרבים להחזיר את ההשקעה. אבל כל המהלכים האלה הם מהלכים של כמה שנים קדימה. אי אפשר להסתכל ברמה של רבעון אם משהו הולך או לא, אם צעד אסטרטגי הוא נכון או לא, אחרת הוא לא היה אסטרטגי".

- מתי כל זה קורה?

"וואלה sphere תושק לקראת סוף רבעון שני של 2007".

- אתה לא חושש שהאתרים הקיימים יתחזקו בינתיים?

"אני לא רואה אף אחד ממטר. כבר הוכח שכשוואלה נכנסת לתחום מסוים, תוך שנה או שנתיים היא לוקחת את התחום הזה בבעלות מלאה. לדוגמה, וואלה השיקה את המסחר האלקטרוני באיחור אופנתי של שלוש שנים, והיום אנחנו מספר אחד. גם כשנכנסנו לשוק הדואר, היה משהו שנקרא הוטמייל, היה להם נתח שוק של 80% בישראל. במהלך שנתיים לקחנו את השוק, 1.6 מיליון חשבונות מייל פעילים בחודש".

תחרות היא תחרות

- אתם האתר הישראלי היחיד שמסרב להשתתף בגוגל ניוז. למה?

"קודם כל, תחרות היא תחרות, וגוגל הוא מתחרה. מעבר לזה, עם האיכויות של גוגל ניוז, אני שמח שאנחנו לא שם. בזמן המלחמה, למשל, הוא הראה בטופ ניוז ידיעה על דוגמנית. אני שמח שאנחנו לא בסלט הזה, ואני לא מתכוון להיות בו. בחיפוש החדש של וואלה יהיה חיפוש חדשות מעולה, ושם, בניגוד להרגלנו בקודש, אנחנו מפנים ל-YNET, NRG, לכולם".

- שמועות אמרו שהצעתם לרכוש את אתר הומלס.

"יכול להיות שדיברו איתו, לא משהו רציני, אבל הומלס חי בלה-לה לנד. היו לו מגעים עם יאהו? תעשי לי טובה. אני מכיר טוב את יאהו, מהעסקים הפרטיים שלי. הם מקלידים הומלס סי.או.איי.אל, רואים את הזוועתון הזה... מספיק עם הברווזים האלה. כל הכבוד להומלס על יחסי הציבור, אבל זו שטות".

- מה ההישג שאתה גאה עליו השנה?

"ההתחזקות הנמשכת שלנו בתחום הדואר היא הישג משמעותי. תדירות השימוש עלתה, ולמרות התחרות לא איבדנו גולשים".

- מה הפספוס שלכם השנה?

"היינו יכולים להשיק את מנוע החיפוש החדש מוקדם יותר".

- מילה על ווב 2.0?

"זה לא רבולושן, זה אבולושן".