משרד הפנים נגד ספר החוקים

תיקון 43 לחוק התכנון והבניה אושר בכנסת עוד ב-1995. התיקון חידש בשלושה מישורים: האחד, במתן סמכויות לוועדה המקומית לאשר תכניות בתנאים מסוימים. השני, בהקמתן של ועדות הערר המחוזיות. השלישי, במתן האפשרות לערער לועדות הערר בנושא תביעות פיצויים על ירידת ערך.

אלא שראשי משרד הפנים לדורותיהם לא אהבו, ויתכן שגם עדיין לא אוהבים, תיקון זה. ומדוע שיאהבו תיקון בחוק המקטין את סמכויות השלטון המרכזי ומעביר אותם לשלטון המקומי. כל תכנית שוועדה מקומית מאשרת, הרי "גורעת" מאישור תכנית על ידי הועדה המחוזית.

אז מה עשו קובעי המדיניות? סמכויות הועדות המקומיות לאשר תכניות צומצמו על ידי פרשנות משרד הפנים, כאשר בראשו עמד השר אלי סויסה, שפעל נמרצות נגד התיקון שהיה לצנינים בעיניו. הפרשנות המצמצמת של משרד הפנים בוטלה לפני מספר שנים על ידי בג"ץ. סגן נשיא בית המשפט העליון, השופט מישאל חשין, אמר שאם נקבל פרשנות זאת: "מה הועילו חכמים בתקנתם בתיקון 43?".

שרי הפנים שכיהנו לאחר השר סויסה וביניהם השרים רמון, פורז ופינס נתנו ידם גם הם, אם במודע ואם לא, לצמצום סמכויות הועדות המקומיות ולהרס ועדות הערר. אחת ההצלחות של תיקון 43 היו ועדות הערר המחוזיות, שבאו להחליף את הועדות המחוזיות כועדות המחליטות בעררים על החלטות הועדות המקומיות. הן נתנו בדרך כלל מענה מהיר לעררים אלו ותיפקדו כדבעי.

לא פלא שגם נושא זה הוא לצנינים בעיני משרד הפנים וכך במשך הזמן מונו לא פעם ליו"ר ועדות הערר אנשים ללא רקע בתכנון ובניה, שלזכותם יאמר שלמדו בדרך כלל את המקצוע במשך הזמן.

היעילות שאפיינה את פעולת הוועדות בתחילת דרכן נפגמה ככל ששכר חברי הועדה הלך וקטן. לאחר שמשרד הפנים קיצץ גם בשכר יו"ר וועדת הערר, התארך זמן הטיפול בעררים. לקראת סוף שנה זאת, הודיע משרד הפנים לחברי הועדה (נציגי עמותת המהנדסים) ששכרם יגיע לכ-50 שקל ברוטו לשעה.

לא ניתן להמעיט מתחושת המועקה שאוחזת בענף הנדל"ן נוכח מלחמתו חסרת הפשרות של משרד הפנים כנגד מנגנון שהוכח כיעיל ומקדם הליכים.

משלא עלה בידי משרד הפנים לבטל את וועדות הערר וסמכויותיהן בדרך של פרשנות, בוחר המשרד "לייבש" את הוועדות בדרך של קביעת שכר בלתי הולם שיוביל ל"כאוס" ולחסמים נוספים בדרך הייסורים של היוזמה והבניה בארץ.

מוכרחים לקרוא בדחיפות לשר הפנים, רוני בר און, למנוע את קריסת וועדות הערר. אם נושא התכנון יקר לך, אם בניין הארץ יקר לך, אם ברצונך למשוך ולתמוך בתנופת בניה בארץ ולמנוע המשך זליגת היוזמה לחו"ל, הפסק את "מעגל הקסמים" שמביא לחיסול ועדות הערר, הגוף היעיל במערכת התכנון.

הכותב הינו מהנדס ושמאי מקרקעין, חבר האקדמיה למחקר ויישום שמאות המקרקעין בישראל, יו"ר כבוד של אגוד מהנדסי ערים. חבר בועדת לוי שעבדה על תיקון 43 לחוק.