איגוד היוצרים שוב מתמרד: זכייניות ערוץ 2 ו-10 לא עומדות במחוייבויותיהן - והרגולטור שותק

איגוד הבימאים והתסריטאים פנה ליו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ משה כחלון, בדרישה להתערבות הכנסת

איגוד הבימאים והתסריטאים במאבק מול זכייניות הערוצים המסחריים 2 ו-10. אתמול (א') פנו חברי האיגוד ליו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ משה כחלון, בתלונה על אי עמידת זכייניות ערוץ 2 ו-10 בהתחייבויותיהן במכרז. "לנוכח ההפרה הסיטונאית של ההתחייבויות שניתנו במכרז ולנוכח חולשת הרגולטור - אנו תובעים את התערבותה של הכנסת, במה שנראה כחיסול מוחלט של היצירה המקומית בערוצים המסחריים", כתב אסף פרץ, מנכ"ל איגוד הבימאים והתסריטאים לח"כ כחלון.

במכתב שנשלח אתמול כותב פרץ, כי "לאחרונה אנו עדים לסדרה בלתי פוסקת של תביעות להקלות מצד זכייניות ערוץ 2 ו-10. זאת, לאחר שהלכה למעשה הן מפירות ממילא מזה זמן - מרגע שקיבלו לידיהן את כתב הזיכיון - את ההתחייבויות שלהן כלפי הצופים והרגולטור, כפי שבוטאו במכרז על הפעלת הערוצים וזאת באופן גורף. המכרז הפך על-ידי הזכייניות למסמך מרוקן מכל תוכן ומשמעות, והפער בין מה שהזכייניות התחייבו לו לבין מה שהן משדרות בפועל - עצום".

האיגודים טוענים עוד, כי מבדיקה של רשימת בקשת ההקלות האחרונה שהוגשה על-ידי הזכייניות ומשמעותן עולה, כי הזכייניות מבקשות להיפרע לחלוטין מכל מה שהתחייבו לו לפני שנה במכרז. "נשאלת אפוא השאלה לשם מה קוים כלל מכרז אם לא היתה כוונה לקיים את תכנו ולהבטיח אכיפה שלו מטעם הרגולציה", נכתב על-ידי פרץ.

עוד כותב פרץ, כי "קשה כאמור להבחין בכל פעולת אכיפה וענישה כלשהי מצד מועצת הרשות השנייה, ומכאן גם עזות המצח של הזכייניות ותחושתן המבוססת, לפיה הן באמת יכולות להוסיף ולצפצף על מחויבותן החוקית".

מהרשות השנייה נמסר בתגובה, כי "הרשות תמשיך להתנהל מול איגודי היוצרים במסגרת פורום ההידברות".

כזכור, לפני כחודשיים החליטו ועדת הטלוויזיה של מועצת הרשות השנייה וראשי ארגוני היוצרים על הקמת "פורום הידברות" קבוע, זאת לאחר שהיוצרים הדגישו את ההכרח באכיפה מלאה של המחויבויות שנטלו על עצמן קשת ורשת במסגרת המכרז.

מקשת נמסר בתגובה, כי "קשת השקיעה בשנה החולפת את מלוא הסכום שנדרש ממנה להוציא על תוכן. בתוכניות מועדפות קשת עמדה ב-100% מהמחויבויות. חילוקי הדעות שעולים בתקשורת נוגעים לחלוקה הפנימית הנוקשה שהרגולטור מכתיב בתוך הז'אנר העליון. שינויי הכללים אותם קשת מבקשת לבצע הם בגדר התאמות למצב השוק המשתנה, ואין בהם כדי לפגוע במחוייבותה של קשת להשקעה ביצירה מקורית".

מרשת לא התקבלה תגובה עד למועד פרסום הידיעה.