עריפת ראשים בפוליקום ישראל: מחצית מההנהלה הבכירה פוטרה בשיחת טלפון מההנהלה העולמית

לפי ההערכות, המהלך בוצע על רקע העיכובים ביציאת הגרסה החדשה להעברת שיחות הוועידה ובשל הירידה ברווחיות פעילותה > שמוליק שלח

אם היה צריך הוכחה שמכירת חברות ההיי-טק הישראליות לחברות אמריקניות אינה בהכרח דבר חיובי, הרי שהזעזוע שעובר בימים האחרונים על פוליקום ישראל (לשעבר אקורד-נטוורקס) הוא הצד הרע של האקזיטים.

ל"גלובס" נודע, כי בתחילת השבוע פוטרה מחצית ההנהלה הבכירה של מרכז הפיתוח הישראלי של פוליקום ע"י החברה העולמית. על פי הערכות, צעד זה של החברה העולמית, שמנוהלת על ידי רוברט האגרטי, התבצע על רקע העיכובים ביציאת הגרסה החדשה של מוצר החברה המשמש לתשתית לוועידות וידיאו והירידה ברווחיות הפעילות הישראלית.

הפיטורים התבצעו בשיטה "האמריקנית", כלומר על ידי הודעה לאקונית קצרה בטלפון, שמבשרת לעובדים שהחברה אינה זקוקה עוד לשירותיהם. גם מנהל הפיתוח בארץ, משה כרמי, לא ממשיך בחברה על רקע פיטורי הכפופים לו, ועל פי הערכות למעשה גם הוא פוטר. את כרמי, שמלווה את החברה עוד מימי אקורד, יחליף משה אלבז, ששימש עד כה כמנהל קבוצת האלגוריתמים בחברה. זיגי גביש, שמשמש כמנהל הטכנולוגי (CTO) של פוליקום ישראל והיה ממייסדי אקורד, שוקל כעת גם הוא את המשך דרכו.

ההנהלה הבכירה שקיבלה את הודעת הפיטורים כוללת את מנהל קבוצת ה-MCMS, את מנהל קבוצת ה-Embedded וכן את מנהל קבוצת הנדסת המערכת. כמו כן, מנהל קבוצת האותות הודח מתפקידו (אך לא פוטר).

אקזיט של 340 מ' ד'

פוליקום ישראל הייתה מקום רגוע מאוד עד לפרשה הנוכחית. לפני 6 שנים בדיוק רכשה ספקית מוצרי התקשורת פוליקום את הסטארט-אפ הישראלי אקורד תמורת כ-340 מיליון דולר במניות. הייתה זו התקופה של סוף שנת 2000, אווירת הבועה הייתה עדיין באוויר ותשלום במניות היה דבר שבשגרה. אקורד פיתחה יחידת תקשורת (MCU) המשמשת כציוד תשתית להעברת שיחות הוועידה בקול ובווידיאו בין מסופים של שיחת ועידה בווידיאו. אקורד נחשבה אז כמובילת השוק עם הטכנולוגיה שברשותה.

פוליקום סיפחה את אקורד תחת תחום הרשתות - חטיבה המתבססת על הטכנולוגיה שנרכשה ממנה - ואקורד הפכה להיות מרכז הפיתוח של החברה בתחום התשתיות לשיחות ועידה. האירוניה היא שעד לפני כשנתיים נחשבה השלוחה המקומית כרכישה מוצלחת במיוחד. הפעילות המבוססת על מוצרי אקורד תרמה בשנים האחרונות לחלק ניכר מהכנסות החברה. בשנת 2004 הגיעו ההכנסות המבוססות על הפעילות שנרכשה מאקורד לכ-30% מסך הכנסות החברה (שהסתכמו כ-540 מיליון דולר באותה שנה), ובכירי אקורד (כמו זיגי גביש ואמנון שחר, שהיה מנכ"ל אקורד ישראל וסגן נשיא בחברה עד אמצע 2005, אז עבר ל-ECI) השתלבו בתפקידי מפתח בחטיבה הרשתות של פוליקום.

בשנתיים האחרונות החלו המתחרות (בעיקר רדוויז'ן, Tandberg ו-Huawei) לנגוס בפלחי שוק שמחזיקה פוליקום בתחום זה. הרווחיות של הפעילות בישראל נפגעה קשות בעקבות כך. על רקע זה, לפני שנה נכנסה פוליקום ישראל למאמץ פיתוח אינטנסיבי של הגרסה הבאה למערכת שלה (קו מוצרים שנקרא MGC), כאשר המתחרים כבר מבוססים בשוק. את התוצאות ניתן היה לראות בדו"חות הרבעון האחרון. בעוד ההכנסות הכוללות של החברה עלו בכ-18% ל-500 מיליון דולר בתשעת החודשים הראשונים, ירדו ההכנסות מחטיבת הרשתות מאז תחילת השנה ב-8% לעומת תשעת החודשים הראשונים של 2005. הרווחיות נשחקה בתחום זה ל-24% מכלל המכירות מתחילת השנה הנוכחית לעומת 34% בתקופה המקבילה אשתקד.

החברה פירטה בדו"ח שהמכירות בתחום הרשתות ירדו מ-17% מכלל המכירות בתשעת החודשים הראשונים של 2005 ל-13% מהמכירות בתקופה המקבילה השנה. פוליקום ציינה שהירידה בהכנסות החטיבה נגרמה בשל "ירידה בהכנסות ממכירות מערכות לוידיאו, בעיקר בשל ירידה במחיר הממוצע כתוצאה מלחץ תחרותי והכנסות נמוכות שנבעו משדרוג המערכת". יותר מכך, פוליקום ייחדה בדו"חות חלק נרחב לתחרות מצד חברות בעיקר בשוקי אסיה, וכותבת כי "מוצרים חדשים של המתחרים בהווה ובעתיד, או העיכוב שלנו בהוצאת מוצרים חדשים לשוק להתמודדות עם המוצרים המתחרים, עשויים לגרום לירידה משמעותית במכירות או איבוד של שוק למוצרים העכשוויים והעתידיים שלנו".

פוליקום ביצעה מספר שינויים בפעילות החטיבה בשנים האחרונות, ביניהם רכישת החברה הסינית, DSTMedia, לפני כשנה וחצי. חברה שהפעילות שלה דומה לזו של אקורד לשעבר ואמורה לסייע לפוליקום לחדירה לשוקי מזרח אסיה, בהם פוליקום סבלה מהתחרות הקשה. כמו כן, באפריל האחרון מונה לסגן נשיא בכיר ולמנהל חטיבת הרשתות ג'וזף סיגריסט (Joseph Sigrist). ל"גלובס" נודע כי לפני מספר שבועות הגיע סיגריסט לישראל לשיחות היכרות עם ההנהלה המקומית. ככל הנראה הרושם שהשיחות האלו הותירו עליו לא היה חיובי. נודע שהחברה בארץ לא הצליחה לעמוד בלוח הזמנים שקבעה להוצאת הגרסה החדשה, שרק לאחרונה נכנסה לשלב הבטא.

את תגובת החברה לא ניתן היה להשיג עד מועד סגירת הגיליון "