לאחר יותר מחודש של חרם צרכנים: פשרה בין נציגי הציבור החרדי לאל-על

(עדכון) ההבנות החדשות כבר פועלות וטיסה מניו-יורק תמתין ליציאת השבת בשל תקלה טכנית * רב מיוחד ימונה לבחון מקרים חריגים של טיסות בשבת * במקרה של טיסה בשבת תשלם אל על דמי ביטול עבור כרטיסי חרדים שיועברו לקרן למימון תרופות שאינן בסל הבריאות

לאחר יותר מחודש של סכסוך בין נציגי הציבור החרדי לחברת התעופה אל-על , הושגה הבוקר פשרה בין הצדדים, שמשמעותה חזרת הציבור החרדי לטוס באל-על.

על פי הפרשה שהושגה, חזרו הצדדים על ההבנות ביניהם מהעשורים הקודמים, לפיהן אל-על תימנע מטיסות בשבת. מקרים חריגים, בהן תיאלץ החברה לבצע טיסות בשבת, יבדקו לגופם על ידי רב מיוחד שיומנה לנושא.

נזכיר, כי הסכסוך החל בשלהי חודש נובמבר, כאשר אל-על הפרה את ההסכם עם החרדים וביצעה טיסה בשבת, בעקבות השבתת נמל התעופה בן גוריון. בעקבות הטיסה יצאו בציבור החרדי בקריאה להחרים את החברה הלאומית לשעבר.

עוד כולל ההסכם סעיף לפיו אם אל על בכל זאת תטוס בשבת, ולמרות מחויבותה שלא לטוס ביום זה ולמרות ההתייעצות עם הרב, היא תתבקש לשלם דמי ביטול עבור כרטיסי חרדים שידרשו זאת. דמי הביטול יועברו לקרן מיוחדת למימון תרופות שאינן בסל הבריאות.

יצוין, שהמו"מ עם החרדים נמשך כמספר שבועות, כשבמהלכו איומו החרדים לא אחת להחרים את אל על ולעבור לטוס בחברות אחרות, זאת למרות שהיה ברור שהחברות הישראליות כישראייר וארקיע וגם החברות הזרות לא יכולות לספק מספר כה רב של מושבים. יצויין, שהנוסעים הדתיים והחרדים מהווים כ-20% מנוסעי אל על.

לטענת גורמים בעדה החרדית, איומים אלה באו לא אחת בשל סיבות פנמיות, וכחלק מתוך מאבקי הכוחות בעדה עצמה. לפני כשבועיים כמעט נחתם ההסכם, אך זה ברגע האחרון אחד הרבנים החליט שלא לחתום עליו.

ההבנות החדשות כבר פועלות: טיסה מניו-יורק תמתין למוצאי השבת בשל תקלה

תקלה במטוס אל-על אילצה את הטייסים לחזור אמש לניו-יורק, כשעה לאחר ההמראה. התקלה התגלתה באחד המנועים, ובעקבותיה החליטו קברניטי הטיסה ואנשי מגדל הפיקוח, שיש לחזור לשדה התעופה.

אפשרות הטסת הנוסעים בשבת נדחתה על ידי הנהלת אל-על, ובמקום זאת הוחלט לממן ל-300 רוכשי הכרטיסים, רובם ישראלים, לשהות בבתי מלון בעיר על חשבון החברה, עד לצאת השבת.

החלטת אל-על שלא לחלל את השבת משתלבת עם ההסכמים שהשיגה היום חברת התעופה עם נציגי החרדים, לפיו תתחייב החברה לדבוק במדיניותה שלא לטוס בשבת.