לבדוק את ביבי

כשזה קורה פעם אחת, אומרים: "נו, יכול לקרות". פעם שנייה, מגביהים גבה. פעם שלישית, מחייבת בדיקה

כשזה קורה פעם אחת, אומרים: "נו, יכול לקרות". פעם שנייה, כבר מגביהים גבה. פעם שלישית, מחייבת בדיקה. הכוונה היא לטעויות שעשה בנימין נתניהו לאחרונה לגבי אירועים עובדתיים.

המקרה הראשון, היה בראיון ל"ידיעות אחרונות", שבו תיאר ביבי איך כילד ראה חיילים בריטים מתאמנים. ביבי נולד ב-1949. החייל הבריטי האחרון עזב את חופי הארץ במאי 1948. ביבי טען, שדיבר על מחנות אימונים שהשאירו הבריטים, העיתון התנצל.

המקרה השני, היה בנאום לזכרו של רחבעם זאבי. ביבי העלה זיכרונות על הישיבה המשותפת שלהם בממשלה בראשותו. אלא שגנדי מעולם לא היה חבר בממשלתו של ביבי.

המקרה השלישי, נחשף אמש (ב') בערוץ 10, כאשר ביבי סיפר, בבלוג שלו, שלפולארד ניתנה אזרחות ישראלית בעת כהונתו כראש הממשלה. אבל למעשה, האזרחות ניתנה על-ידי שר הפנים, חיים רמון, בממשלתו של שמעון פרס.

איך זה קורה? האם ביבי משקר? לו היה מדובר בתיאור מקרים שוליים, זו היתה אפשרות. אבל ביבי מדבר על עובדות ידועות, שברור שיעלו עליהן בקלות, וצריך להיות אידיוט כדי לשקר לגביהן במודע. לכן, אין ספק שביבי אינו משקר. אדרבא, ברגע אמירת הדברים, הוא משוכנע שהם נכונים ומדויקים.

שאלתי נוירולוג ידוע. הוא העלה אפשרות של הפרעת זיכרון מטעמים של גיל מתקדם, בשילוב עם מגלומניה. כלומר, האיש לא זוכר כל-כך טוב, שזה די טבעי. אבל בנוסף, ביבי חי בעולם שבו נדמה לו שכל דבר חיובי, נעשה על ידו, גם כשאין לכך יסוד.

אנחנו מדברים פה על אדם שיהיה מועמד רציני לראשות הממשלה. וגם עכשיו, כראש האופוזיציה, הוא מעורב בענייני מדינה מורכבים ועדינים. לכן התופעה מחייבת בדיקה, ותוצאותיה צריכות להיות מדווחות לציבור.

צה"ל מעניש בחומרה

חשבתם שצה"ל מטייח, שהוא אינו מטיל עונשים על קצינים שפישלו? אז הנה לכם. תת-אלוף גיא צור היה מפקד אוגדה במלחמת לבנון, ולפי התחקירים, ההחלטות המבצעיות שלו היו שגויות. אחת מהחלטות אלה גרמה למותם של 12 חיילים ולהשמדתם של 11 טנקים. מה עשה אתו הרמטכ"ל? נתן לו מינוי של מפקד בסיס האימונים היבשתיים בצאלים. נו, זה היה כבר יותר מדי אפילו בשביל שר הביטחון, עמיר פרץ. מפקד שכל-כך נכשל במלחמה, יאמן חיילים? "לא יקום ולא יהיה", אמר פרץ לחלוץ, שלא מבין אפילו דבר פשוט כזה. בסופו של דבר חלוץ נכנע לפרץ, והשניים החליטו למצות את הדין עם צור. העונש: מינוי ל... ראש החטיבה האסטרטגית באגף התכנון.

כלומר, מפקד שהחלטותיו האסטרטגיות במלחמה היו שגויות, נדון להיות האיש הממונה על התכנון האסטרטגי של צה"ל.

ככה ייעשה לאיש שצה"ל חפץ בענישתו.

נוחי: החלום והמאכער

נבחרת חלומות ייצגה את נוחי דנקנר בעניין תשלום המס בגין רכישת סלקום. עורכי-הדין רם כספי, יעקב נאמן, פרופ' יצחק סוארי. אז בשביל מה היה דנקנר צריך גם את רואה החשבון קובי בן-גור? משום שבשביל להשיג הקלות במס, כנראה לא מספיק מומחים חלומיים. צריך גם, ואולי בעיקר, מאכערים מציאותיים.