סאגת ענקית הנפט יוקוס נמשכת: יורי גולובב, ממייסדי החברה, נפטר בדירתו שבלונדון

גולובב היה שותפו משכבר הימים של האוליגרך הישראלי-רוסי מיכאל חודורובסקי, אשר כלוא בימים אלו בכלא הרוסי * משטרת לונדון: גולובב מת בנסיבות טבעיות

יורי גולובב, שותפו משכבר הימים של האוליגרך הישראלי-רוסי מיכאל חודורובסקי, אשר כלוא בימים אלו בכלא הרוסי, וממייסדי ענקית הנפט יוקוס מת היום בדירתו שבלונדון בגיל 64. דובר השגרירות הרוסית בלונדון מסר, כי גולובב מת במיטתו.

"המשפחה מאמינה כי הוא מת בנסיבות טבעיות", אמר דובר השגרירות הרוסית, ואלרי רודיקנין, והוסיף כי הגופה תועבר למוסקבה בתוך מספר ימים לקבורה. בהצהרה רשמית שפרסמה, הודיעה משטרת לונדון כי גולובב נפטר בנסיבות טבעיות.

גולובב, נציג סובייטי בכיר לשעבר אשר עבד בקנדה ובמדינות זרות אחרות, כונה "הלב והנשמה" של יוקוס, אשר פשטה את הרגל ונכסיה נמכרו למקורביו של הנשיא פוטין. רודינקין ציין, כי אישתו של גולובב שהתה בקנדה שעה שבעלה מת, והיא עושה את דרכה כעת ללונדון.

גולובב היה הנושא והנותן הבכיר של חודורובסקי במסגרת השיחות למכירות נתחו ביוקוס לענקית הנפט האמריקנית אקסון-מובייל בשנת 2003, והוא המשיך את המו"מ גם לאחר שחודורובסקי נכלא באשמת הונאה והעלמת מס בשנת 2005.

חודורובסקי, אחד מעשירי רוסיה אשר כונו "האוליגרכים", מרצה עונש מאסר של 8 שנים, יחד עם פלטון לדבב, שותפו העסקי. בכיר נוסף ביוקוס, ליאוניד נבזלין, אשר מכהן גם ביו"ר בית התפוצות, נמלט מרוסיה ושמו אף נקשר לאחרונה בפרשת חיסולו של המרגל הרוסי לשעבר, אלכסנדר ליטביננקו, אשר הורעל בבריטניה בחודש שעבר.

עוזרו של נבזלין הכחיש בחודש שעבר את ההאשמות, אשר הוטחו בידי התובע הכללי ברוסיה, ואמר כי ליטביננקו אכן נפגש עם נבזלין בתל-אביב מספר שבועות לפני מותו, ומסר לו מסמכים הקשורים להשתלטות הקרמלין על יוקוס.

לדברי העוזר, נבזלין אמור היה לפגוש בכירים בארה"ב ובכללם חברי קונגרס ונציגים ממשרד המשפטים האמריקני. "הרוסים מפחדים מאוד ממה שליאוניד עשוי לומר לאמריקנים", אמר העוזר.