גוסינסקי לנמרודי: "הניהול הרשלני, הכושל והבלתי ענייני שלך גרם ל'מעריב' הפסדי עתק"

(עדכון) - במכתב יוצא דופן בחריפותו מאיים גוסינסקי לתבוע מנמרודי 34 מיליון דולר: "אינני יכול להשלים עם הניסיונות חסרי תום הלב לרמוס את ההסכמים שבינינו" * נמרודי: "גוסינסקי מנסה לאלץ אותי לרכוש את מניותיו ב'מעריב' תוך שימוש באמצעים פסולים"

סכסוך קשה פרץ היום בין בעלי המניות בעיתון "מעריב ". ולדימיר גוסינסקי, המחזיק כ-27% ממניות העיתון, תובע מהכשרת הישוב שבשליטת משפחת נמרודי, פיצוי בהיקף של 85 מיליון שקל שיועברו ל"מעריב" ופיצוי נוסף בהיקף של 34 מיליון דולר שיועברו אליו. משפחת נמרודי מחזיקה כ-62% ממניות "מעריב", באמצעות הכשרת הישוב.

במכתב ששלח גוסינסקי באמצעות עורכי דינו, פיני רובין וירון אלכאוי ממשרד גורניצקי, ועו"ד דוד ליבאי, טוען גוסינסקי כי ל"מעריב" נגרמו נזקים כבדים בעסקה שבה רכשה בשנת 99' כ-72% ממניות הד ארצי ממלונות הכשרת הישוב תמורת כ-29 מיליון שקל. בעקבות הנזקים הללו תובע גוסינסקי מהכשרת הישוב להחזיר למעריב כ-85 מיליון שקל. גוסינסקי טוען כי הד ארצי נמכרה במחיר גבוה בהרבה משווייה, ולאחר מכן היא "הידרדרה מדחי אל דחי ואחר כך נמכרה בהפסד צורב".

במכתב שהגיע לידי "גלובס", טוען גוסינסקי כי "עסקת הד ארצי נועדה להשליך את הד ארצי מקבוצת הכשרת הישוב באמצעות 'מעריב' ויתר בעלי מניותיה". גוסינסקי טוען כי השקיע ביולי 98' ב"מעריב" 85 מיליון דולר מתוך הנחה ש"מעריב תפעל בהגינות". לטענתו, הוא הזרים ל"מעריב" סכומים משמעותיים וסכומים אלה מצאו את דרכם לקבוצת הכשרת הישוב במסגרת עסקה פסולה - עסקת הד ארצי. לדבריו, כשנה בלבד לאחר שהשקיע ב"מעריב", יזמו בעלי מניותיה עסקה "תמוהה" שבה רכשה מעריב 72% ממניות הד ארצי תמורת 29 מיליון שקל. מחיר זה, לטענת גוסינסקי, שיקף פרמיה של 80% על מחיר השוק, שגם הוא כשלעצמו היה גבוה.

לטענתו, מדובר בעסקה פסולה שהיתה נגועה בניגוד עניינים, שכן היא נוגדת את האינטרס של "מעריב". הדבר מתחדד, בין היתר, לנוכח ההתפתחויות באותה עת בשוק המוזיקה - שאפשרו להוריד תכנים מוזיקליים באמצעות האינטרנט - ולמעשה הפכו את עסקת הד ארצי לעסקה לא כדאית.

גוסינסקי טוען כי העסקה נועדה לשחרר את הכשרת הישוב מהשקעתה הכושלת, על חשבון "מעריב" ויתר בעלי מניותיה, ביניהם גוסינסקי. החומרה של הדברים מתחזקת, לדבריו, לנוכח העובדה שבתוך תקופה קצרה לאחר שהועבר הכסף להכשרת הישוב, שורשרו הכספים לבעלי המניות של הכשרה (משפחת נמרודי בעיקר) כדיבידנדים. "כספים שהשקיע גוסינסקי ב'מעריב', מצאו את נתיבם לכיס חברות בעלי השליטה ב'מעריב', שהם בעלי השליטה בהכשרת הישוב, תוך קיפוחה של 'מעריב' ובעלי מניותיה".

לדברי גוסינסקי, העסקה גרמה ל'מעריב' הפסד של 90 מיליון שקל ובסופו של דבר מכרה 'מעריב' ב-2003 את זכויותיה ב'מעריב' לרויכמן תמורת 5 מיליון שקל.

בנוגע לפיצוי האישי, טוען גוסינסקי כי נמרודי הפר את הסכם בעלי המניות בין הכשרת הישוב לבינו בעניין החזקותיהם ב"מעריב". ההפרה מצאה את ביטויה בכך שתקציב "מעריב" לשנת 2006 אושר בדירקטוריון החברה למרות התנגדותו של גוסינסקי.

גוסינסקי מאשים את הכשרת הישוב בניהול כושל ומתמשך של "מעריב", שתוצאותיו מדברות בעד עצמן. במקביל לפיצוי הכספי דורשים עורכי דינו של גוסינסקי למנות רואה חשבון נוסף מטעמם, ובמקביל למנות 3 דירקטורים חדשים מטעמו של גוסינסקי. כיום מכהנים כדירקטורים מטעם גוסינסקי במעריב ארנון פרלמן, אביעד פרידמן וכריסטופר רינו.

עוד טוענים באי-כוחו של גוסינסקי כי בעת שרכש את מניות "מעריב" היתה הבנה בין גוסינסקי לבין משפחת נמרודי שפעולות שיתבצעו ב"מעריב" יהיו מתואמות בין בעלי המניות. למרות הסיכומים הללו, באחרונה אין כל תיאום בין הצדדים.

גוסינסקי, באמצעות פרקליטיו, מכריז על כוונתיו כבר בתחילת המכתב: "א. מרשנו אינו נכון עוד להסכים עם התנהלותם הפסולה של חברתכם ובעלי הענין ב. אין בדעתו לעצום את עיניו לנוכח עסקאות תמוהות שהעשירו את קופת חברתכם וקופת בעלי עניין בה על חשבונה של החברה הציבורית המשותפת. הוא איננו נכון להשלים את הניסיונות חסרי תום הלב לרמוס את ההסכמים שבין הצדדים ולרוקנם מתוכן והוא איננו מתכוון להחריש לנוכח הניהול הבלתי ענייני הכושל והרשלני של מרשתכם (הכשרת היישוב, ג.פ.) ובעלי העניין בה הממיט על החברה המשותפת הפסדי עתק משך תקופה ארוכה. יש בדעתו לנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותו כדי לקיים את זכויותיו ואת זכויותיה של החברה שבמניותיה הוא מחזיק".

"התביעה - ניסיון באמצעים פסולים לחייב את החברה לרכוש את מניות גוסינסקי ב'מעריב'"

מהכשרת היישוב נמסר בתגובה, כי "רכישת מניות הד ארצי בזמנו, מלבד היותה עסקה שנראתה כעסקה לטובת 'מעריב', באשר פעילות הד ארצי באותה עת נחזתה להיות סינרגטית לפעילות 'מעריב', הרי שהיא אושרה כבר לפני למעלה משבע שנים בידי כל הארגונים המוסמכים והנדרשים לכך ב'מעריב', לרבות אסיפת בעלי המניות של 'מעריב', ברוב מיוחד כנדרש על-פי דין, ללא כל התנגדות של גוסינסקי.

"הסכם בעלי המניות בין הכשרה תקשורת לבין גוסינסקי לא הופר על ידי הכשרה תקשורת, כאשר דירקטוריון 'מעריב' אישר את תקציב 'מעריב' לשנת 2006 כסמכותו על-פי דין.

"למיטב ידיעת החברה, הסמכות הבלעדית לקבוע תקציב של חברה, ובוודאי שכך בחברה ציבורית, היא בידי הדירקטוריון שלה.

"להערכת החברה, התביעות והטענות הנ"ל של גוסינסקי, אינן אלא ניסיון לאלץ את החברה לרכוש את מניות גוסינסקי ב'מעריב', תוך שימוש באמצעים ושיטות פסולים, המעידים על חוסר תום לב והתנהלות בניגוד לכל דרך מקובלת, וזאת בהמשך לפניות קודמות שלו בעניין זה אל החברה ומנהליה".

רקע: גוסינסקי מופסד על השקעתו ב"מעריב" כ-47 מ' ד'

מי שמחפש את שורשי הסכסוך בין גוסינסקי לבין נמרודי ימצא אותם בוודאי כבר בשנת 98. אז רכש גוסינסקי כ-25% מהון המניות של "מעריב", בתמורה ל-85 מיליון דולר לפי שווי של 340 מיליון דולר, שהיה אז גבוה משמעותית משווייה של מעריב בבורסה, שעמד על כ-110-120 מיליון דולר.

שוויה של מעריב אחזקות בבורסה של תל אביב מסתכם כיום בכ-120 מיליון דולר בלבד, בדיוק כפי שהיה ערב עסקת גוסינסקי לפני שמונה שנים. שווי חבילת המניות של גוסינסקי מגיע כיום לכ-32 מיליון דולר ובתוספת הדיבידנדים שקיבל, מוערך כיום שווי השקעתו בעיתון ב-38 מיליון דולר בלבד. כלומר, גוסינסקי הפסיד כ-47 מיליון דולר מהשקעתו, כ-55%. הדבר מסביר את התסכול של גוסינסקי, שבא היום לידי ביטוי במשלוח המכתבים לנמרודי.