איגוד חברות הביטוח: הסדר השמאים החדש ייקר את הביטוח המקיף ב-200 שקל לפחות

שמואל מלכיס, מנהל המחלקה הכלכלית של האיגוד, תוקף את המפקח על הביטוח: "לענתבי אין כל סמכות רגולטורית על המוסכים"

"הסדר השמאים החדש שניסח האוצר יוביל לייקור של מאות שקלים, 200 שקל לפחות, לכל מבוטח בביטוח רכב מקיף". כך מעריך שמואל מלכיס, מנהל המחלקה הכלכלית של איגוד חברות הביטוח, בראיון שהעניק לקטיה שורצמן באתר האינטרנט של האיגוד. לדברי מלכיס, המוסכים ירוויחו מטיוטת חוזר השמאים החדש, והמבוטחים יהיו אלה שישלמו את ההפרש ביחס למצב הקיים.

מלכיס תוקף את המפקח על הביטוח, ידין ענתבי. "לענתבי אין כל סמכות רגולטורית על המוסכים, בעוד שבטיוטה נקבעו מספר איסורים על המוסכים, וזאת דוגמה נוספת לחוסר ההיגיון שבטיוטת החוזר".

כתשובה לשאלה האם הטיוטה החדשה משפרת את המצב לעומת חוזר השמאים הקיים, ענה מלכיס: "לצערי לא, מה שאנו רואים הוא שכל אותם האלמנטים שלפי דעתנו הפריעו לביצוע ההסדר הישן, בגלל מעורבות המוסכים, לא טופלו. החוזר המוצע מעניק לשמאי (הנבחר ע"י המוסך) מעמד של שופט-על, שבפסיקתו הוא אינו כפוף לתנאי הפוליסה, אלא להנחיות של גורמים חיצוניים כגון משרד התחבורה ובעלי המוסכים. העובדה שהשמאי חייב לערוך את השומה לפי הוראות משרד התחבורה סותרת את הפוליסה התקנית ומונעת תחרות בשוק".

ביום האחרון של 2006 הפיץ האוצר טיוטה לחוזר שמאות ביטוח רכב (ביטוח מקיף וצד ג'), שלפיו על החברות להגדיל את מספר שמאי החוץ שעובדים עימן בשיעור ניכר. תוקפו של הסכם השמאים הנוכחי הוארך עד לניסוח הסופי של ההסדר החדש. שינוי הסדר השמאים נבע מפסיקת בג"ץ 7721/96 מאפריל 2001, שקבעה כי העסקת שמאי כשמאי יחיד לצורך קביעת שומת הנזק היא מצב פסול היוצר ניגוד עניינים.

מנהלי חברות הביטוח, לשכת סוכני ביטוח ואיגוד שמאי הביטוח התבקשו להגיב על הטיוטה עד 15 בפברואר. החוזר החדש צפוי להיכנס לתוקף ביולי 2007.