דו"ח מבקר המדינה: ממצאים וליקויים חמורים בהתנהלותה של ועדת הבחירות לכנסת ה-17

בין הממצאים: התקשרות בחוזה בזבזני עם מלמ, העסקת עובדים בעלויות גבוהות והעסקת קרובי משפחה - לממצאים המלאים * המבקר: הכנסת תיתן דעתה לשאלה, האם סיעות בכנסת יכולות לתת תרומות והלוואות - ממצאי המבקר על חשבונות הסיעות

ועדת הבחירות המרכזית שילמה לחברת מלמ, סכומים מפליגים עבור שירותי מיחשוב ואחרים, מבלי לבצע בדיקה מקיפה ומבלי שעמדה על התנאים, כאשר סכומים אלה הגיעו לעיתים לעד פי 5 מהמקובל. כך עולה מדו"ח מבקר המדינה, המפורסם היום. הדו"ח בדק את התנהלות הסיעות בכנסת בתקופת הבחירות לכנסת ה-17, ובמהלך תקופת הכנסת ה-16. כן נבדקה התנהלותה של ועדת הבחירות המרכזית.

מהדו"ח, שכתב מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס, עולים ליקויים חמורים בהתנהלותה של ועדת הבחירות, בראשה עומדת מנכ"ל הוועדה, תמר אדרי. הדו"ח קובע, כי המטה המינהלי של הבחירות, נקט בגישה בזבזנית, בכל הקשור לרכישת מיחשוב ולהעסקת עובדים בתקופת הבחירות, וכתוצאה מכך שולמו מיליוני שקלים מיותרים. כמו כן, אין פיקוח מספק על העברת חומר הבחירות מהקלפיות לוועדת הבחירות המרכזית.

לדעת משרד המבקר, הצלחת הבחירות אין פירושה רק שההצבעה התנהלה בלא תקלות כמעט ושספירת הקולות הסתיימה במועד, אלא יש למדוד את הצלחתן גם באמות מידה של חיסון, יעילות ומינהל תקין.

באשר לסיעות בכנסת, מציין המבקר, כי בשנים האחרונות יש גידול ניכר בחובות הכספיים של הסיעות לאוצר המדינה, עד כדי סיכון להמשך פעילותן. למפלגת העבודה חוב של כ-111.6 מיליון שקל. לליכוד חוב של כ-38.5 מיליון שקל ולמפד"ל חוב של כ-22.4 מיליון שקל.

לינדנשטראוס מבקר את הסדרי פריסת החובות של הסיעות מול המדינה. הוא מציין, כי ההסדרים מאפשרים תשלומים לתקופות ארוכות. החובות מתעדכנים אחת לשנה, אך אינם צמודים במישרין למדדי המחירים במשק ולא כוללים תשלומי ריבית. מבחינה כלכלית, לדברי לינדנשטראוס, מדובר למעשה בהלוואה בתנאים נוחים ביותר, שלא מקובלים בשוק האשראי. הסיעות אינן משלמות את מחיר הכסף ואף אינן נדרשות לשאת בשמירת מלוא ערכו במישרין ומכאן שמדובר בהטבה של ממש. "לכן, על הסיעות הנהנות מהסדרים אלה לבטא בחשבונות שהן מגישות, את ההטבה הגלומה בהסדרים".

בדו"חות הבאים, בניגוד למה שהיה נהוג עד כה, יידרשו הסיעות להציג את ההסדרים הללו והן ההטבה הגלומה בהם.