תעלומת דה נירו

מסתורין אופף את "שומר המדינה", סרטו החדש של רוברט דה נירו, העוקב אחר בכיר (מאט דיימון) בסוכנות הביון האמריקנית: האם מה שמוקרן על המסך זו המציאות, או שדה נירו מסתיר מאיתנו את האמת? > פבלו אוטין מנסה לפתור את התעלומה וגם מפרגן לאנג'לינה ג'ולי

כולנו מכירים את כישרון המשחק האדיר של רוברט דה נירו, אך לא כולם יודעים או זוכרים, שהוא גם במאי לא רע בכלל. לפני 14 שנה, סרטו הראשון מאחורי המצלמה, "סיפור מרובע ברונקס", היה יצירת מופת. סרט מלא נשמה על נער שגדל בברונקס וצריך להחליט אם לשמוע בקול אביו, נהג אוטובוס ישר וטוב לב, או ללמוד את שיעורי החיים מהגנגסטר השכונתי.

מהערב יוקרן סרטו השני של דה נירו כבמאי, "שומר המדינה", הסוקר באופן בדיוני את תהליך הקמת ה-C.I.A האמריקני. הסרט מתמקד בדמותו של אדוורד ווילסון (מט דיימון), ועוקב אחרי 13 שנים בחייו בהן הוא הופך לאחד ממקימי סוכנות הביון הידועה ואיך זה משפיע על חייו.

בסרטו הראשון כבמאי, דה נירו הצטייר כמושפע מאוד מסקורסזה, שביים אותו בכמה סרטים. בסרט החדש, השם שעולה כהשפעה מרכזית הוא פרנסיס פורד קופולה. "שומר המדינה" מזכיר לעיתים את "הסנדק" ואת "השיחה", שתיים מיצירות המופת של קופולה. לכן, אולי, לא מפתיע לראות שקופולה הוא אחד מהמפיקים של הסרט.

"יש כמה אלמנטים מקבילים בין 'הסנדק' והסרט הזה", אומר דה נירו. "'הסנדק' היה על ארגון סודי אחד, וזה על ארגון סודי אחר".

אחד האלמנטים המטרידים בסרט הוא שסוכנות הביון הממשלתית האמריקנית מוצגת כמאפיה הנלחמת במאפיות אחרות (ב-ק.ג.ב., למשל). ואם ב-'הסנדק', הארגון הסודי היה מחוץ לחוק, ב-'שומר המדינה', הארגון הסודי הוא החוק, הוא המדינה.

באיזשהו שלב בסרט, אחת הדמויות שואלת את מאט דיימון: "לאירים יש את המולדת, ליהודים את המסורת, מה יש לכם, ל-C.I.A.?" והגיבור עונה: "ארצות הברית של אמריקה. אתם רק אורחים פה".

"זה אחד המשפטים האהובים עלי בסרט", מציין דה נירו. במהלך התחקיר שעשה על ה-C.I.A הוא נסע למוסקבה ולאפגניסטן, ולעוד מקומות, שבהם פעלה הסוכנות. המטרה של דה נירו הייתה לעשות סרט ריאליסטי ואמין. עם זאת, כשנשאל על סודות ופרטים עסיסיים שלמד על הסוכנים החשאיים, דה נירו עונה באיפוק, מהול במיסתורין: "הדבר היחיד שלמדתי, שהאנשים שעובדים בעולם הביון הם אנשים מאוד חכמים ומאוד מעניינים. כל מה שאני יודע, מופיע בסרט".

האומנם? הצהרותיו של דה נירו מזכירות את אחד מגיבורי הסרט הקוריאני "קרנבל מלוכלך". בסרט, במאי סרטים מתיידד עם מאפיונר. המאפיונר מספר לו את כל סודות המאפיה והבמאי הולך ועושה סרט על פי הסיפורים ששמע.

כשהעיתונאים שואלים את הבמאי על מידת האמת בסרט, הוא משיב, שהכול בדיה ונעשה בהשראת סרטי מאפיה מהעבר. אבל כשגנגסטרים "אמיתיים" רואים את הסרט, הם נכנסים לפאניקה, כי הם מגלים, שהבמאי חשף על המסך את סודותיהם האפלים ביותר. האם זה גם מה שמתרחש ב"שומר המדינה"? האם דה נירו והתסריטאי שלו, אריק רות' ("מינכן"), ידעו היטב מה הם עושים, אך לשם הדיסקרטיות היו חייבים להכחיש זאת?

דה נירו לא אוהב לדבר על המקצוע או על חייו. אומרים שבמציאות הוא ההיפך הגמור מהדמויות שהוא מגלם על המסך. הוא שקט, מאופק ועלול להיעלם בחדר מלא אנשים. במובן הזה יש לו הרבה במשותף עם גיבור הסרט. מט דיימון סיפר, שכדי לגלם את הדמות הוא לקח השראה מדה נירו. הופעתו של דיימון מרשימה ויש לו חלק רב בתרומה לאיכותו של הסרט.

דיימון: "כמות העבודה, שהושקעה בסרט הזה לא תאומן. התחלנו לצלם בחמש בבוקר ביום שני וסיימנו בחמש בבוקר ביום שבת. אני חושב שאם היינו עובדים רק 12 שעות ביום, דה נירו היה מרגיש שהוא לא מנצל את כל מה שיש לו. כדי להפסיק אותו היה צריך לבוא ולקחת ממנו את המצלמה. הוא ויתר על הכסף שמגיע לו מהסרט. זאת אומרת, הוא מופיע בסרט בתפקיד משנה, אבל לא קיבל על זה כסף, כדי שיהיה יותר תקציב לדברים אחרים.

"מכיוון שהסרט עוקב אחר הגיבור מגיל 18 עד 41, דיימון היה צריך לעבור הרבה דרך מחלקת האיפור: "גילחתי את קו השיער שלי קצת, ואז הוספנו אותו בשביל הסצינות בהן אני צעיר. בנוסף, היה קצת איפור סביב לעיניים. אבל דה נירו לא רצה לעשות שום דבר בולט מדי. הוא הרגיש שגיל זה משהו פנימי יותר, שקשור למשחק, ולא לאיפור".

אנג'לינה ג'ולי מגלמת את אשתו של הגיבור. זו הופעתה הראשונה של ג'ולי על המסך הגדול מאז "מר וגברת סמית" והרומן המתוקשר עם בראד פיט. באחת הסצינות, דיימון מפגין את יכולת המשחק שלו כאשר הוא צריך לשמור על איפוק ופרצוף פוקר תוך כדי שאנג'לינה מפתה אותו. דיימון: "היינו בחזרות והיא הייתה כל כך טובה, כל כך שונה מדברים שעשתה בעבר. אני זוכר שאמרתי לעצמי - 'אלוהים, היא פשוט שחקנית מדהימה'".

ג'ולי ממשיכה לנצל את מעמדה כסלבריטאית לעשיית פעולות פוליטיות והומניסטיות: "לפני חמש שנים, כשהתחלתי את הנסיעות שלי, נהגתי להגיד שאני אמריקנית - וכולם מאוד התרגשו מזה. חשבו שזה המקום הגדול ביותר בעולם. היום אני נזהרת כי אני מרגישה שיש אנשים שהם כבר לא כל כך שמחים עם האמריקנים.

"העם האמריקני מאוד נדיב ואיכפתי, אבל הממשלה שלנו לא הציגה את עצמה כך בשנים האחרונות. לכן לא תמיד קל להגיע כאמריקנית לכל מני מקומות. אני בטוחה של-C.I.A. הייתה יד בכך".

ג'ולי מורידה הילוך בכל מה שנוגע למשחק בסרטים. "הדבר שקובע היום איזה תפקידים אני מחליטה לגלם, הוא מה אורך הצילומים. בשנתיים האחרונות לא ביליתי בצילומים של סרט יותר משבעה שבועות. אני צריכה לדאוג, שיהיה לי זמן עם הילדים שלי". האם היא תופיע שוב בסרט עם אהובה בראד פיט? ככל הנראה לא. למה? "מי ישמור על הילדים?". "