ח"כ בני איילון: הגדלת הפיצויים למפוני גוש קטיף והשומרון - מסע הפחדה של האוצר

יותר מ-60 ח"כים מכל המפלגות חתמו על יוזמה להגדלת תשלומי הפיצויים למפונים

דאגה בממשלה. יותר מ-60 חברי כנסת מכל המפלגות חתמו על הצעת חוק שיזמו חברי הכנסת יו"ר הקואליציה, אביגדור יצחקי וח"כ אורי אריאל מהאיחוד הלאומי מפדל, להגדלת תשלומי הפיצויים למפוני גוש קטיף וצפון השומרון, וכן להכנסת כ-25 תיקונים מהותיים בחוק הפיצוי למפונים המקורי .

בין השאר מדובר בתשלום דמי הסתגלות וגמול פרישה, לרבות הורדת גיל הזכאות ל-46 לעומת 55 בחוק המקורי.

במינהלת ההתנתקות ובמשרדי הממשלה והאוצר אומדים את עלות חוק הפיצוי המשופר והתיקונים במיליארדי שקלים רבים. הבוקר הופצו גם הערכות, לפיהן העלות תגיע ל-7 מיליארד שקל נוספים, הערכות שהתקבלו בזלזול מופגן מצד חברי הכנסת.

ח"כ יצחקי, מיוזמי החוק, אמר בהקשר זה: "לא צריך להאמין לכל מה שכתוב בעיתונים". ח"כ אריאל מהאיחוד הלאומי מפדל, גם הוא מיוזמי החוק: "האוצר והממשלה שפינו את האנשים מבתיהם, נוהגים בחוסר רגישות והגינות כלפי המגורשים. לא רק שלא פותרים את בעיותיהם, כעת אף מטיחים בהם רפש. הדבר הזה חייב להיפסק לאלתר. במקום להשמיץ צריך לדאוג למגורשים, לבית, לעבודה ולפרנסה".

ח"כ בני איילון, מהאיחוד הלאומי-מפד"ל: "אני לא מתייחס בהרבה הערכה למסע ההפחדה של האוצר. החובה המוסרית מחייבת את הממשלה לדאוג למפונים. אומדני האוצר זה ניפוח וזו הגזמה. זה כמו מסע הפחדה של האוצר לפני שנתיים בנוגע לתוכניתם של בייגה שוחט וחיים אורון להכפלת הפיצויים למפונים. הצעת החוק חוצה מפלגות ימין ושמאל. אי אפשר לטעון לרגישות ונחישות, לשים בני אדם באוטובוס, ושנה אחרי זה להתווכח על מספרים. ידו של האוצר על התחתונה, וטוב אם יכיר במציאות".

ח"כ גדעון סער יו"ר הליכוד תקף את מספרי האוצר: "זה אומדן מופרז של אנשי האוצר, שרוצים להפיל את החקיקה. נכון, זה כרוך בעלויות, אבל העלות פחותה מהמספרים שהאוצר מפריך לחלל האוויר.

משאל גולשי גלובס
מה דעתך על יוזמת הח"כים להגדיל במיליארדי שקלים את הפיצויים למפוני גוש קטיף וצפון השומרון?
כל הכבוד! המדינה פינתה אותם מבתיהם, והיא צריכה לדאוג לכל מחסורם
ביזיון! למה, לי לא מגיעים פנסיה בגיל 46 ופטורים מפה ועד האופק?
היוזמה עצמה ברוכה, אבל היקפה מוגזם. קצת פרופורציה

התיקונים המהותיים הנדרשים בחוק הפיצוי המקורי כוללים בין השאר:

1. הגדלת תקופת הזכאות לדמי הסתגלות לפי הוותק במקום העבודה לפני הפינוי והורדת הגיל המזכה ל-44 שנה.

2. הורדת גיל הפרישה לתשלומי פנסיה ל-46 שנה במקום 55 בחוק המקורי, לאור העובדה שמרבית המפונים המבוגרים לא מצליחים להיקלט בעבודה.

3. מתן הלוואה עומדת ליישוב המפונים בנגב ובגליל ובניצן, לכל המפונים וללא תנאי נוסף.

4. פיצויים מוגדלים לעסקים וחקלאים. בין השאר, מדובר על פיצוי מלא על העתקת עסק גם עבור השקעות שנעשו בשנה החולפת; פיצוי על אובדן הכנסה לחקלאים ובעלי עסקים בתקופת הביניים; מתן זכאות לבעלי עסקים לקרקע ומבנה חלופיים באזור התעשייה אשקלון; פיצוי בגין רכוש קבוע, גם אם נרכש לפני ינואר 1996; פיצוי לפי ערך כינון חדש; קיצור התקופה לחישוב הרווח התפעולי, כולל הכנסת שנת 2004 בחישוב; הכפלת המכפיל של גובה הפיצוי במסלול הפיננסי; פיצוי ריאלי עבור חממות בגובה של 70% משוויין; ותיקון עיוותים שנוצרו במקרים מיוחדים עקב הגדרת בית מגורים ונחלה.

5. לשוכרי דירות: מתן פיצוי לשוכרים פרטיים כבר בשלב המגורים הזמניים, וכן פיצוי לשוכר ציבורי, גם אם עבר מדיור ציבורי אחד סמוך לפינוי.

6. פיצויים מיוחדים למפונים שקופחו: פעוטות מתחת גיל 3, תושבים שנאלצו מטעמים של פרנסה וחינוך לקיים את מרכז חייהם מחוץ לגוש קטיף, תושבים שהמדינה הכריזה עליהם שחסרים להם חולייה בשרשרת הבירוקרטיה הפורמלית. (בשל אי תשלומי ארנונה, מיסים מוניציפלים, או חוקיות המבנים), זוגות צעירים ובנים ממשיכים.

בין הח:"כים שחתמו על הצעת החוק אסתרינה טרטמן, יעקב מרגי, מאיר פורוש, קולט אביטל, משה כחלון, מיקי איתן, יובל שטייניץ, יצחק אהרונוביץ, רונית תירוש, מנחם בן ששון, דני נוה, יורם מרציאנו, דוד טל, אורית נוקד, זבולון אורלב, גלעד ארדן, יעקב ליצמן, אברהם רביץ, משה גפני, שמואל הלפרט, אמנון כהן, שי חרמש, משה שרוני, רוחמה אברהם, שלי יחימוביץ, מתן וילנאי, וראובן ריבלין.