הצבא האמריקני שוקל למגן את המסוקים בעיראק במערכת "מעיל רוח" של רפאל

המסוקים האמריקניים חשופים לאיומים חוזרים מצד פעולות טרוריסטיות; השיקול: משקל המערכת

קצינים בכירים בצבא האמריקני פנו לאחרונה לחברת רפאל הישראלית כדי לבחון אפשרות שמערכת המיגון האקטיבי "מעיל רוח", שנועדה במקורה לרכבים משוריינים, תהווה מענה להתקפות הגוברות על מסוקים אמריקניים ברחבי עיראק. כך מסרו ל"גלובס" מקורות בארה"ב.

מאז תחילת השנה סובלים הכוחות האמריקניים בעיראק מירי טילי RPG ומקלעים נגד מסוקים מנמיכי טוס מצד טרוריסטים של אל-קעאדה ושל מיליציות סוניות ושיעיות. בחודשיים האחרונים הופלו כבר שבעה מסוקים אמריקניים.

מערכת "מעיל רוח", שפותחה ומיוצרת על-ידי רפאל, ושידועה בשם Trophy בפנטגון, מורכבת מגלאים שמזהים התקרבות גופים מאיימים, כגון טילים, לרכב המוגן, וכן מיחידות לקטילת האיום עוד לפני פגיעתו ברכב המטרה.

המכשול העיקרי להתקנת המערכת על מסוקים הוא משקלה הכבד יחסית. במקרים רבים, אם תותקן המערכת על מסוק, הוא יוכל להמריא רק בלי מטען.

ל"גלובס" נודע כי רפאל שוקדת על הכנת גרסה קלה יותר של "מעיל רוח", שניתן יהיה להתקינה על מסוקים בלי לפגוע ביעילותם המקצועית. יש לציין כי פניות הקצינים האמריקניים נעשו לרפאל על בסיס בלתי פורמלי וכי העבודה על הגרסה הקלה של "מעיל רוח" החלה עוד לפני פניותיהם.

הפנייה לרפאל מצד גורמים אמריקניים מפתיעה מעט לאור סירובו של צבא ארה"ב בשנים האחרונים לאמץ את המערכת הישראלית למיגון על נגמ"שים בעיראק.

הצבא העדיף על פניה את מערכת המיגון של חברת רייתיאון האמריקנית, על אף שזו לא עברה את כל שלבי הניסויים והיא תהיה מוכנה לייצור רק בעוד כשנתיים-שלוש. סירובו של הצבא האמריקני לווה בשימוע בקונגרס וכן תועד בתחקיר של רשת NBC.

ההערכה היא, כי הירי על המסוקים יוצר לחצים פוליטיים ותקשורתיים גדולים וזו הסיבה לכך שהצבא האמריקני מוכן לבלוע את גאוותו ולבדוק אפשרות לשימוש בפיתוח הישראלי למיגון מסוקים.

אם אכן המערכת הישראלית תימצא מתאימה, היא תיצור לרפאל שוק גדול מאוד ולא רק בעיראק. ירי על מסוקים היא בעיה רחבה שקיימות בזירות עימות רבות בעולם.