נא להכיר: עופר אייזנברג, שחקן המעו"ף שכמעט וסחרר היום את הבורסה של ת"א בפקיעה

הערכות: אייזנברג אחראי לרוב הביקושים בפקיעה היום, שבמהלכה הוזרמו ביקושים חסרי תקדים של 2.8 מיליארד שקל, מה שהביא להטיה תיאורטית של כ-12% כלפי מעלה במדד המעו"ף טרם תחילת המסחר

נא להכיר: עופר אייזנברג - על פי הערכות, האיש שכמעט וסחרר היום את הבורסה של ת"א.

על פי הערכות, אייזנברג, שחקן מעו"ף בסדר גודל בינוני-גדול, היה המשקיע שהזרים היום פקודות קנייה חסרות תקדים בסדר גודל של כ-2.8 מיליארד שקל במהלך הפקיעה, והביא להטיה תיאורטית של כ-12% כלפי מעלה במדד המעו"ף טרם תחילת המסחר.

אמנם, בסופו של דבר התקיימה הפקיעה בעלייה צנועה הרבה יותר של כ-0.8%, ככל הנראה עקב פעילות שחקני מעו"ף אחרים שהעמידו היצעים אל מול הביקושים של אייזנברג, אך אין ספק שהאיש גרם היום לתזזית רבה בשוק ההון ואף גרף ככל הנראה רווח לא מבוטל של מיליוני שקלים.

מתח עצמו עד קצה גבול היכולת

אייזנברג הוא כאמור שחקן מעו"ף מוכר בקהיליית הפיננסים של שוק ההון, ובתקופה האחרונה הוא עוסק בפעילות נוסטרו עצמית עם הון של כ-150 מיליון שקל. בהתאם ל"חוקי המשחק" בשוק אופציות המעו"ף, יכולים השחקנים להזרים פקודות קנייה או מכירה בהיקפים הגבוהים פי-20 מההון העצמי שלהם (בהתאם להיקפי האשראי המקובלים שניתנים להם), ועל כן נראה שבמהלך הנוכחי מתח עצמו אייזנברג עד קצה גבול היכולת - מה שהוכיח את עצמו לבסוף.

הרקע למהלך של אייזנברג בפקיעה האחרונה החל כבר בשבועות האחרונים, כשהוא ביצע "הימור" באמצעות אופציות על היקף הדיבידנד שתחלק בזק. במסגרת זאת, ביצע אייזנברג שורט על מניות המעו"ף לפני מספר שבועות, וכחלק מהפוזיציה התכסה באופציות מעו"ף במחיר נמוך יותר, אשר היה אמור לגלם בהתאם להערכתו את גובה הדיבידנד עליו תכריז בזק. בפועל, הכריזה לבסוף בזק על דיבידנד גבוה יותר מהערכותיו של אייזנברג, אשר יצר לו הפסד "על הנייר" בהתאם לפוזיציה בה היה נתון.

בעיה - ומהלך יצירתי

ברגע שאייזנברג חש כי הוא בבעיה, הוא יזם מהלך יצירתי והחל ככל הנראה לרכוש אג"ח של בזק על מנת ולנסות לעכב את חלוקת הדיבידנד של החברה ובכך לראות כיצד הוא נחלץ מהפוזיציה הבעייתית בה היה נתון.

ואכן, בתחילת חודש פברואר עתר אייזנברג לבית המשפט המחוזי כנגד חלוקת הדיבידנד של בזק, בנימוק שכבעל אג"ח של החברה הוא חושש כי החלוקה תגרום להתערערות חוסנה הפיננסי.

עם זאת, הניסיון הראשון של אייזנברג לתקן את הפוזיציה הבעייתית בה היה נתון כשל, ובית המשפט הכריע בסוף שהדיבידנד של בזק בסך 1.8 מיליארד שקל יחולק - כשיום האקס דיבידנד כבר הוכרז מוקדם יותר החודש.

לקראת פקיעת האופציות הנוכחית, הבין ככל הנראה אייזנברג כי זוהי ההזדמנות האחרונה שנותרה לו על מנת להיחלץ מהפוזיציה בה היה נתון, והחליט לעשות מעשה. הוא הזרים ביקושים אדירים במסגרת הפקיעה על מנת לסגור את יתרות השורט שצבר ובכך הצליח לכסות על ההפסד התיאורטי שנוצר לו עם הכרזת הדיבידנד של בזק. זאת, בשל העובדה שמדד המעו"ף נקבע בעלייה וייצר לו רווח על הפוזיציה הראשונית בה היה נתון.

בג'ונגל המעו"ף הכל אפשרי

הסיפור של אייזנברג אולי נשמע ביזארי מעט למי שלא מתמצא בנבכי שוק ההון ובמיוחד בשוק המעו"ף התזזיתי, אך הוא מסמל יותר מכל את היצרים המשולהבים שפועלים כיום בבורסה של ת"א.

מבין הסוחרים עימם דיברנו היום על העניין, חלקם כינו את המהלכים של אייזנברג כסוג של מניפולציה על השוק ואחרים פשוט ציינו שבג'ונגל של שוק המעו"ף כל דבר אפשרי ולא נשמעו מופתעים יתר על המידה. בכל מקרה, אין ספק שאירועים מסוג זה רק מלמדים על הסיכונים הלא תמיד ידועים שהמשקיעים הפשוטים שסוחרים בבורסה צריכים לקחת בחשבון, שהם פועל יוצא של הריכוזיות הרבה מדי של שוק ההון המקומי.

את תגובתו של אייזנברג לא ניתן היה להשיג.