חברות יפניות גדולות יעניקו לעובדים "תמריצי ילדים"

קולות סקפטיים ביפן טוענים שהמהלכים הללו באים להסוות את סירובן של החברות לתת העלאות שכר כלליות

החברות הגדולות ביפן מתחילות להציע בונוסים מיוחדים לעובדים שיש להם ילדים, במאמץ למנוע ירידה דרמטית בשיעור הילודה במדינה. ענקית האלקטרוניקה מצושיטה, לדוגמה, תהפוך את רוב העלאות השכר השנה למענקים מיוחדים כדי לעודד את העובדים להוליד ילדים. המטרה, אומר דובר החברה, היא לפתור "בעיה של כל האומה של הירידה בשיעור הילודה".

"זהו מסר לחברה מעוטת הילדים שלנו", אומר בכיר בארגון הגג של האיגודים. "באמצעות הקצאת כספים זו אנחנו מקווים לעזור לדור הבא".

עובד מצושיטה שהוא אב לשני ילדים יקבל העלאה של כ-200 דולר בקצבת הילד השנתית, לכ-1,840 דולר. משכורת שנתית של מהנדס בראשית שנות ה-30 לחייו עומדת על כ-33,200 דולר.

מצושיטה אינה לבד. ניפון, חברת הטלקומוניקציה הגדולה ביפן, מאפשרת לאבות ולאימהות לילדים שגילם פחות מתשע לעבוד פחות שעות. קאנון, יצרנית המצלמות, תשלם החל מהחודש הבא בעבור טיפולי פוריות של עובדים ובני זוגם.

הממשלה, מצידה, חוקקה חוק שיאפשר להורה אחד בכל משפחה יפנית לקחת עד שנה חופש לאחר לידת ילד, תמורת תשלום בגובה שני-שליש ממשכורתו. הממשלה גם מעודדת חברות להעלות את השכר לעובד במהלך חופשת הלידה, ולהעלות את התשלום על שעות נוספות לעובד שעובד יותר מ-80 שעות נוספות בחודש כדי שלמנהלים לא ישתלם להעסיק את העובדים יותר מדי שעות בחודש.

ואולם, קולות סקפטיים ביפן טוענים שהמהלכים הללו של מצושיטה וחברות אחרות באים כדי להסוות את סירובן של החברות לתת העלאות שכר כלליות, אף שהממשלה מפעילה עליהן מכבש לחצים להגדיל את המשכורות מתוך הרווחים הגדלים שלהן. "אם האיגודים חושבים ברצינות על איזון בין חיי העבודה לבית, מוטב שיפעלו למען קיצור שעות העבודה", אומר אצושי סייקה, כלכלן חברתי באוניברסיטת קייו.

שיעור הילודה ביפן ירד אל מתחת לשני ילדים לזוג ב-1975 והוא צונח מאז, והגיע ל-1.26 ילדים לזוג ב-2005. שיעור זה גבוה רק במעט מהמצב בדרום קוריאה, שם עמד שיעור הילודה ב-2005 על 1.08 בלבד.