המים חוזרים לנחל עין גדי: הקיבוץ ומפעל המים המינרלים יקבלו 25% - שאר המים יוזרמו לתוואי

רשות הטבע וקיבוץ עין גדי, השותף יחד עם חברת יפאורה במפעל המים מי עין גדי, הציגו היום (א') הסכם עקרונות להסדרת השימוש במעיינות האזור.

על פי ההסכם החדש, מי הנחלים באזור יוזרמו לנחל עין גדי ויטפסו רק במורד התוואי, 25% מהמים יופנו לקיבוץ ואילו 75% מהמים יוזרמו לטבע. עוד קובע ההסכם שאם הקיבוץ ידרוש מים נוספים, הוא יידרש לפצות את הטבע באמצעות מי מעיינות אחרים.

לטענת רשות הטבע ההסכם יאפשר להשיב את השפיעה לנחלים ולהחיות את נחל עין גדי, לאחר שבמשך 50 שנה המים נתפסו על ידי הקיבוץ. ההסכם גם יאפשר לשקם את הצמחייה הסודנית המיוחדת של מדרון עין גדי, הנמצאת אך ורק באזור זה.

ההסדר נקבע לאחר שנים ארוכות של סכסוך, במהלכו האשימה הרשות את הקיבוץ בכך שהוא משתמש במים לצרכיו ולצרכי המפעל ומונע מים מהטבע. זו הפעם השלישית שבה מנסים הצדדים להגיע להסדר.

על מפעל המים של עין גדי נמתחה במהלך השנים ביקורת קשה, שכן הוא שואב לבקבוקים מים שנועדו לנאת מדבר נדירה מסוגה, ומעביר מים מהדרום הצחיח אל צפון הארץ. הקיבוץ טען, שבשל תופעת הבולענים באזור, החברים אינם יכולים לעבד את השדות ולכן אין מנוס מהשימוש במים.

החברה להגנת הטבע דווקא מתנגדת להסכם ומאיימת שאם הוא ייחתם היא תפנה לבית המשפט. לטענת החברה להגנת הטבע, הנתונים שהוצגו אינם נכונים והקיבוץ והמפעל ישאבו 350 אלף מטר מעוקב (מ"ק) מים בשנה ממעיינות עין גדי ושולמית, המפיקים סה"כ 500 אלף מ"ק בשנה. באשר למנגנון הפיצוי, קובעת החברה להגנת הטבע, שבניגוד לטענות רשות הטבע, בנחלים האחרים, נחל דוד ונחל ערוגות, אין מספיק מים כדי לפצות את השאיבדה.