אכול כפי יכולתך

כל אחד צריך לנסות לפענח את הקודים של הגוף שלו, ולפיהם לפתח את שפת האכילה הנורמלית עבורו. אם נניח לרזון כמטרה, נרד במשקל >

הדרך לפיתוח אכילה בריאה ואינטואיטיבית כמוה כמסע. וככזה היא ארוכה, קשה וקצת מבלבלת. כמוה כרכישת שפה חדשה. צריך ללמוד את האותיות ואחר כך לכתוב מהן מילים ולהתאמן בדקדוק של הפה ושל המחשבות. בזמן למידת שפה חדשה קיים בנו צורך טבעי לחזור כל הזמן לשפה המוכרת לנו והשגורה בפינו. תהליך למידת שפת האוכל החדשה הינו דומה.

אבל בניגוד לשפת הדיאטה, כאן לא נימדד בכמה קלוריות אכלנו, בכמה ק"ג השלנו ממשקלנו או באם הצלחנו לעקוב אחר ההוראות. לימוד שפת האכילה האינטואיטיבית כמוהו כמסע חקר לתוך עצמנו. גילוי הקודים הטבעיים לרעב ושובע, שנולדנו איתם. הם היו שלנו בתחילת חיינו, אבל בשל עריצות הרזון ותעשיית הדיאטות המושלות בחיינו ביד רמה איבדנו אותם. המסע הזה כמוהו כמסע להשבת הנכסים האמיתיים שהיו ברשותנו.

רק אם נוותר על חוקי הברזל החיצוניים, נוותר על מה שמייצג עבורנו עולם הדיאטות - רק אז נוכל להטמיע בתוכנו שפה חדשה.

כפרט הבודד, אנחנו חשים מבולבלים. אנחנו לא באמת יודעים מי צודק, מי קובע, והנטייה שלנו לקונפורמיות מהתלת בנו, מפתה. אנחנו טועים לחשוב שאם לא נהיה רזים נאבד את מקומנו בחברה, נהיה חסרי ערך עצמי, לא בריאים ובעצם לא ממש קיימים. ואז אנחנו מוצאים עצמנו חסרי אונים מול המסרים של החברה, הזועקים אלינו מכל עבר, המטיפים לרזון, המטיפים למידת מכנסים 36, לעומת המציאות המכה בנו ומעמידה אותנו מול חוסר היכולת האמיתי שלנו להגיע ולהיות חלק מאותו אידאל.

אם נניח לרזון כמטרה ונשקיע עצמנו בהתנהגויות אכילה נורמטיביות - בריאות, ממילא תתרחש ירידת משקל של 5%-10% ממשקל גופנו. די בירידה זו בתוספת פעילות גופנית כדי לעזור לנו לחיות חיים מלאים ובריאים.

לפני שנתגלגל לתוך התהליך ננסה להתבונן בעצמנו ונבדוק האם יש לנו יחסים בריאים עם אופן האכילה שלנו.

המסע כולל שני שלבים עקרוניים. שלב א' - כולל בתוכו תהליך פרידה מפנטזיית הרזון כמגלם אושר, בריאות, הצלחה. הבנה אמיתית וקבלה של מי אנחנו כבני אדם נטולי קלוריות ומשקל. הוא כולל בתוכו את ההכרה של העובדה עד כמה אנחנו נשלטים על ידי שפת הדיאטה ועד כמה היא רודה ומנהלת את חיינו, אבל לא באמת מובילה למקומות בריאים ומאושרים. השלב הזה הוא קשה ובמידה מסוימת הוא אינו מסתיים לעולם, היות שהסטריאוטיפים והתפישות כל כך מושרשים בנו עד כי גם אם אנחנו חווים עצמנו כמשוחררים, הרי השפה הישנה לה היינו מורגלים מציצה כל הזמן.

שלב ב' - כולל הכרות עם השפה החדשה. עם אותות של רעב ושובע. זו שפה שונה לחלוטין. היא אינה אחידה ובמידה מסוימת כל אחד צריך לנסות לפענח את הקודים של הגוף שלו. זו שפה המוותרת על ההקשבה החוצה, לחוקים, ופונה פנימה, אל תוכנו. וזה קשה שבעתיים. כבר אין את מי להאשים ואין לאן לברוח. זה רק אנחנו עם עצמנו. זה כבר לא "אין לי כוח רצון" או "איך לא התאפקתי", "שברתי את הדיאטה". זה אני וגופי וההקשבה שלי אליו. וכאן טמון השוני.

הכותבת היא דיאטנית קלינית מומחית בגישות פסיכולוגיות להשמנה, התנהגויות אכילה וגישות HAES k_ay@netvision.net.il