הבחירות להסתדרות: היו"ר עופר עיני צפוי לנצח הלילה ברוב גדול

המתחרה, לאון בן לולו מהליכוד, האשים את המנגנון שאיפשר לראשונה הצבעה במקומות העבודה: "השיטה גרמה לבחירות נוסח 'סלאח שבתי'"

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, צפוי לנצח הערב בבחירות לראשות ההסתדרות הכללית, בפער גדול מול המועמד היחיד מולו, לאון בן לולו מן הליכוד. הקלפיות יינעלו בשעה 22:00, אולם מרבית הקלפיות שהוצבו במקומות העבודה, ננעלו כבר בשעה 16:00.

בן לולו האשים היום את מנגנון ההסתדרות, שאיפשר בבחירות אלה לראשונה הצבעה במקומות העבודה, בנוסף לקלפיות המוצבות במועצות הפועלים. לדבריו, השיטה גרמה לבחירות נוסח "סלאח שבתי", בהן קיים לחץ לכאורה על העובדים להצביע מצד ועדי העובדים, במיוחד לאיש הנכון. "באיראן, סוריה וטריפולי יכולים ללמוד מעיני איך מנהלים מערכת בחירות שתוצאותיה ידועות מראש", האשים בן לולו. למרות זאת, עתירה שהגיש בעניין זה נדחתה אתמול על ידי בית המשפט המחוזי בירושלים. השופט צבי זילברטל אמר בפסיקתו כי "תמיד יבוא מי שיטען כי יש פגמים בשיטת הבחירות, אך בשיטת הבחירות הנוכחיות בהסתדרות לא טמון כל חשש של פגיעה בחשאיות או בטוהר הבחירות".

במטה "עוגנים" של עופר עיני בת"א, נראו משוכנעים היום בניצחון, אבל עבדו בכל המרץ כשהם נהנים ממנגנון משומן של ההסתדרות. עשרות פעילים ועובדי הסתדרות המריצו את הפעילים בשטח, ביניהם גם בכירים בארגון. עיני העריך בשעות הצהריים כי אחוזי ההצבעה עומדים על 17-18%, אולם במקביל הודיעה ועדת הבחירות על 11% הצבעה בלבד. בבחירות האחרונות שנערכו בארגון, הצביעו כ- 28% בסה"כ. לעיני חשוב ביותר שאחוזי ההצבעה יהיו גבוהים, מאחר שהקדנציה בהסתדרות היא למשך 5 שנים. בנוסף, זו הפעם הראשונה שעיני מתמודד בבחירות בסדר גודל כזה, אחרי שהחליף את היו"ר הקודם, עמיר פרץ, ללא הליך בחירות.

עיני העדיף להימנע בכלל מן הבחירות לראשות הארגון, בטענה כי ההליך יביא לבזבוז מיותר של כסף. הוא חתם על הסכמים קואליציוניים עם סיעת העבודה, ש"ס, מר"צ, עוז והגמלאים בהסתדרות, ואפילו הצליח למנוע מ"קדימה" להציב מועמד מטעמה, למרות האינטרס של המפלגה לבסס את עצמה. בפרשה שנחשפה השבוע התברר שעיני ניסה למנוע גם את מועמדותו של בן לולו מן הליכוד, כאשר הוא זוכה לסיוע מצד חברו: נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש. האחרון הזמין את בן לולו ואת עיני לביתו, ושימש כמתווך בניסיון להבטיח לבן לולו תפקיד בתמורה להסרת מועמדותו.

בן לולו ניסה במהלך הקמפיין שלו להדגיש את חברותו הבעייתית של יו"ר ההסתדרות עם נציג המעסיקים במשק, אולם לא הצליח לחלחל את המסר לציבור העובדים. גם זיקתו של בן לולו לליכוד ולתמיכה שקיבל ממנהיג התנועה ושר האוצר לשעבר, בנימין נתניהו, לא עזרה לו בלשון המעטה. נתניהו זכור בקרב חברי ההסתדרות כ"אויב העבודה המאורגנת", שאף ביקש לחוקק חוק שימנע מן ההסתדרות את הזכות להשבית את המשק.

עיני הצהיר לאחרונה כי המאבק הבא שלו יהיה למען עובדי הקבלן, ואף הביע נכונות לרכוש שליטה מסוימת במספר מפעלים וחברות במשק, כדי להבטיח את זכויות העובדים. למרות זאת, הסכם הפנסיה שגובש בין ההסתדרות למעסיקים, כפי שנחשף ב"גלובס", אינו מעניק מענה למאות אלפי עובדי קבלן.